• Therece

Rispåsar när??

Bröllop i augusti..

Är det för tidigt att göra rispåsar och knyta band om tyllpåsar? Blir de tråkiga om de ligger, tappar form o så? Påsarna alltså

Löjlig fråga kanske men hade varit skönt o fixa snart. Ändå så mycket mer som ska göras sen!

• Svar på tråden Rispåsar när??
  • jennyfer

Hehe, det första (och nästan enda) som jag gjorde direkt efter frieriet var just rispåsarna. De ser fortfarande fina ut. Jag förvarar dem i godislådor, d v s såna lådor som mataffärerna får sitt lösgodis i. De ger gladeligen bort dessa om du frågar. Genomskinliga stapelbara lådor med lock, helt perfekt!

OT, jag har dille på såna lådor. Har nästan allt i vårt skafferi i dessa lådor, mjöl, pasta, havregryn, you name it..!

• BlivandeFruJohansson

Ja gjorde mina rispåsar för ca 1 år sedan, lite mer till och med Såg inget annat än ris i påsen, men va gör ja om ja har baggar i dom nu??? Vill ju inte ha de kastat på mig

• förväntansfullbrud

Hur är det med vanligt grötris egentligen? Är det bra för de små fåglarna??

• jennyfer

förväntansfullbrud, det spelar ingen rol vilket ris du väljer. Lika lite som att tvestjärtar kryper in i öronen och bygger bon så exploderar inte småfåglar när de har ätit ris.

Fy, nu ser jag exploderande små gråsparvar framför mig, vilken brutal syn det hade varit...

• bridesilly

Åh så man kan börja med dem redan nu då Då vet jag vad jag ska börja göra isåfall Har redan gjort klart tändsticksaskarna, cd skivor med monogram och placeringskorten.

• bridesilly

Om man gör rispåsar som ska knytas ihop med sidenband redan nu är det nån risk för baggar då? usch va äckligt det hade vart om det var det i påsarna när man ska kasta ris :-S

• becky79

men påsarna kan du ju göra klart redan nu ifall du vill, riset ska ju inte ätas, så det är ju inget bäst före datum på dom ;)

lägg dom sedan i en låda/korg eller likn. nej då dom tappar intre formen (jag hade sparat en rispåse fr ett bröllop och hittade den i en låda och den har varit helt okej i kanske 1år så...)

• Therece

Om man köper en ny pkt grötris, gör rispåsarna o lägger dem i en stor kasse allihopa..då borde väl inga mjölbaggar leta sig in? Hur ser man dem förresten, baggarna?? Mank na ju kolla påsaran några dagar innan bröllopet o skulle det vara några problem får man väl göra om dem i värsta fall!

• jennyfer

Gå till närmsta mataffär och hämta hem godislådor. De har tättslutande lock så där kommer garanterat inga mjölbaggar in. Dessutom liger påsarna skyddade där så att de inte tappar formen.

• Therece

Ok då
    Tack för tipset! Tänkte bara slippa momentet att släpa hem lådorna.. Fast de är som du säger kanske bra att ha till allt möjligt!

• Äntligen är det min tur

Jag funderar på fukt i/på rispåsarna. Man vill ju inte att det ska klumpa sig heller.

Nån som vet??

Vad ska ni ha tändsticksaskarna till??

bridesilly skrev 2008-04-28 15:07:26 följande:
    Åh så man kan börja med dem redan nu då Då vet jag vad jag ska börja göra isåfall Har redan gjort klart tändsticksaskarna, cd skivor med monogram och placeringskorten.
  • bridesilly

Äntligen är det min tur skrev 2008-05-02 16:33:40 följande:

Vad ska ni ha tändsticksaskarna till??
    dom ska vara i en liten skål till rökarna och på bordet till ljusen

Oh I see!!

bridesilly skrev 2008-05-02 18:50:42 följande:
    Äntligen är det min tur skrev 2008-05-02 16:33:40 följande:
    dom ska vara i en liten skål till rökarna och på bordet till ljusen
Svar på tråden Rispåsar när??