Hur billigt?
Hur billigt kan ett bröllop bli? Alltså vigsel inkl. fest/middag?
Hur billigt kan ett bröllop bli? Alltså vigsel inkl. fest/middag?
Är det inte så att man får betala om ingen av makarna tillhör svenska kyrkan, altså inte betalar kyrskoskatt ??
Jo, fast vi tillhör båda två.
i GP färra veckan var det ju ett reportage om bröllop där det billigaste hade kostat 6 kronor- då utan fest i och för sig (det var förresten någon här på BT) och det dyraste var väl ett antal hundramiljoner dollar som en rik indier hade betalat för sin dotter. så man kan väl säga at det varierar iaf
Tror att det viktigaste om man vill hålla nere kostnaderna är att "börja nerifrån" när man räknar. Med det menar jag att man inte börjar titta på något slags "standardformat" (som man uppfattar det) t ex med 50 gäster, tjusig klänning och håruppsättning, trerättersmiddag på restaurang, inhyrt band... eller vad det nu är. istället bärjar man från scratch för som många sagt här så behöver det inte kosta någonting. Börja med att fundera på vilka ni vill ha med, tror jag, för det är trots allt en av de saker som påverkar kostnaden i stor utsträckning. fundera också på hur mycket ni kan tänka er att lägga på det hela. Då har ni en ungefärlig kostnad per gäst och vet vad ni har att röra er med. Tänk på att de "personliga" kostnaderna lätt springer iväg även om man inte har så dyra kuvertpriser - kläder, blommor, hår, transport, ring osv. Där kan man verkligen spara in om man vill ha råd med fest istället.
Hm undrar om vi får betala något då vi gifter oss i min gamla hemförsamling. De har inte sagt något om att det ska kosta något men man vet ju aldrig. Ahja får säkert reda på det när vi ska träffa prästen för vigselsamtal i slutet på månaden.
jag frågade om det skulle kosta något att gifta mig i gunnareds församling i och med att jag bor i brämaregårdens församling, men dom i gunnared sa att det gör dom upp med varandra, alltså jag betalar kyrkoskatt och då är min vigsel betald i den församlingen jag bor, och om jag då gifter mig i en annan församling så skickar dom bara räkningen till min församling, för kostnad av vaktmästare, kantor, präst och dyl. gud vad rörigt det blev
vi frågade vår präst vad vi skulel betala för att få vigas i Jukkasjärvi församnling, jag tillhör Lundby i Västerås, och han sa, näe, det kostar inget, den kostnaden får vi av din församling.