Hur billigt?
Hur billigt kan ett bröllop bli? Alltså vigsel inkl. fest/middag?
Hur billigt kan ett bröllop bli? Alltså vigsel inkl. fest/middag?
Vigseln behöver ju inte kosta så mycket, kläder ev några blommor. Det beror ju på hur man själva vill ha det!
Det finns alltid någon i eran familj eller vänner som kan ex. sjunga (då blir det gratis) inbjudningskort, kan du göra själv eller köpa några billiga.
Musik på festen kan man lägga ner lite tid på genom att bränna skivor eller använda ipod. Maten, buffe som familjen hjälper till med! Tårtor kanske någon i familjen kan göra och ge i bröllops present!!
Kolla över hur mycket pengar ni har så anpassa bröllopet efter det!!
Lycka tilL!
Hur billigt ni vill, kan man väl säga. Det kan också kosta hur mycket som helst...
Bestäm budget och sedan hur ni fördelar den:
Kläder
Blommor
Hår
Make up
Vigselceremoni
Transport
Trycksaker
Fotograf
Lokal
Middag
Dryck
Fest
Bröllopsnatt
osv
osv
(Ringar)
Det finns ju mycket att dra in på. T ex plocka vilda blommor och göra en bukett, skippa övernattning och göra fint hemma istället, göra hår och make up själv (eller en vän), strunta i transport, ha festen någonstans nära kyrkan, be en vän fotografera, ha betalbar. Ha festen i någons trädgård, i ett församlingshem eller pic-nic i en vacker park. Ha buffé, kaffe och tårta eller pic-nic som sagt var istället för trerätters middag. Vad det gäller trycksaker så är det enda "måste" som jag ser det inbjudningar, vigselprogram och festprogram är inte särskilt nödvändigt. Ringar kan man ha i stål eller titan och sen köpa diamanter när man firar bröllopsdag och sätta i efteråt.
Man kan ta bussen till rådshuset och gifta sig där, och ta bussen tillbaka med sina vanliga finkläder och en bukett handplockade blommor. Gratis!! ;)
(Om man har periodkort... iofs kostar portot för att skicka in hindersprövningen, fast den kan man ju iofs åka och lämna in)
...plötsligt blev jag fundersam på varför vi lägger ut över 35000 kr..Men men, det är ju en bra anledning till att ha en kul fest och att få spöka ut sig som man aldrig gör annars :D
nu glömde jag middagen. Man kan ta kuvertavgift, så blir det gratis.
Eller ha knytkalas, då blir det nästan gratis.
Eller laga maten själv..då blir det iaf bara råvarukostnaden man betalar för. Om man kör kyckling istället för rådjurssadel och oxfilé blir det ju billigare också.
Det är inte gratis att vigas i rådhuset.
vi kommer lägga ut ca 60.000 men det är det värt... det får kosta vad det vill kosta...
Tooticki - det är det väl? iaf i min kommun.
Så här står det:
- Förrättning av borgerlig vigsel och registrering av partnerskap i rådhuset är kostnadsfri.
Då skiljer det sig mellan kommuner för i Göteborg är det det inte, vet inte hur mycket det kostar men mer än i svenska kyrkan som tar 200 kr (tror jag).
Det är i göteborg jag bor, och det var från göteborgs kommuns hemsida som jag hämtade infon.
www4.goteborg.se/prod/sk/goteborg.nsf/1/tjanster,familjefragor,borgerlig_vigsel
Däremot kan det kosta om man vill gifta sig någon annanstans än i stadshuset, resekostnader m.m.