• dragonesse

Fick hem min menskopp idag...

...och jisses vad stor den är! Vete fasen om det här kommer fungera, jag som tycker det är jobbigt att sätta i en tampong... tänkte dock jag skulle testa detta ändå. Är det verkligen säkert att man inte känner nåt när den sitter i?!

• Svar på tråden Fick hem min menskopp idag...
  • Ljungfru

Tack dragonesse för en upplysande tråd. Jag har bestämt mig för att skaffa en jag med .

• jordgubbar och oboy

Jag har en jag också. Det var lite meckigt i början innan jag fick in tekniken men nu har jag haft den under 4 menstruationer och är supernöjd!! Absolut värt att härda ut och vara lite envis för när man väl hittar rätt och den sitter på plats är det en stor befrielse att slippa springa på toa och byta tampong hela tiden. Och det är fantastiskt skönt att inte behöva använda fler äckliga plastiga JÄTTE natt-bindor!

• LizaStina

Fick hem den redan efter 1 dag, men oj vad stor den ser ut. Jag har inte provat den än men ska göra det snart. Alla ni verkar så nöjda.

• Ljungfru

Jag har använt pessar en gång i tiden. Det var ruskigt svårt att få ut. Är det någon här som har menskopp och som har använt pessar. Är det en liknande upplevelse?

• Lunia

hur går det för alla här med användandet?? Jag blir bara mer och mer nöjd! Första gången var det lite struligt men nu fungerar det bara bra!

• Vi2alltid

jag har haft min två mensperioder och är supernöjd!
    det gick fort att lära sig sätta in den, men att ta ut den tog lite längre tid att lära sig utan att det gjorde så ont! men nu funkar det oxå! jag glömmer bort att jag har mens :)

• 26juli2008

Oj, det här var intressant! Vilken m-kopp kan ni rekommendera?

• Vi2alltid

jag har diva-cup
    det är den som oftast rekommenderas att börja med, den har du dessutom returrätt på om du inte är nöjd

• 26juli2008

Om jag har fattat det rätt, så är kopparna olika mjuk, vad är bäst, lite "hårdare" eller lite mjukare?

• Vi2alltid

ja, det är väl en av skillnaderna, jag vet inte hur man känner en sån skillnad faktiskt... men diva-cup är väl den som är mittimellan typ... lagom är bäst :P

• Lunia

Har också Divacup, fungerar för det mesta med i sättningen, ta ut är lättare för min del

• Vi2alltid

hehe för mig är nästan tvärtom :D

Lunia skrev 2008-07-01 06:42:02 följande:
    Har också Divacup, fungerar för det mesta med i sättningen, ta ut är lättare för min del
  • evst

Menskopp åt folket!

Kan inte fatta att de inte säljer denna överallt, på apoteket, på macken, i mataffären osv.... Den borde skänkas bort till alla kvinnor osm ännu inte har en. Man slår ju flera flugor i en smäll - du mår bättre, mindre risk för infektion under mens, PLUS att det är bra för miljön..... Samtidigt bekvämt att inte behöva oroa sig för läckage på samma sätt.

jag har haft min kopp i flera år och är alltid lika glad över att jag slipper bindor och tamponger!

• Annica79

Jag längtar själv att få börja använda min igen. Vet inte vad som dröjer mensen denna gång. Min som är snart 1 år och den har inte kommit tillbaka ännu. Med mina tidigar döttrar kom den tillbaka mycket tidigare, det är 1 år och 7 månader mellan tjejerna.

Sen vet man ju inte vad man ska hitta på att använda som preventiv medel. Någon som har något att rekomendera. Efter andra barnet började jag änvända koppar spiral ( vilket jag har i nuläget) Men jag blödde som ett såll och efter lång övervägande tog jag bort den. Valde mini piller efter en månad eller så men av dom blev jag torr i slemhinnorna och slutade efter 3 månader.

Ett som är säkert är att jag tar ut kopparspiralen om /när mensen kommer tillbaka.

• gabbe
    Annica79 skrev 2008-07-18 23:08:32 följande:
    Någon som har något att rekomendera. Efter andra barnet började jag änvända koppar spiral ( vilket jag har i nuläget) Men jag blödde som ett såll och efter lång övervägande tog jag bort den. Valde mini piller efter en månad eller så men av dom blev jag torr i slemhinnorna och slutade efter 3 månader.Ett som är säkert är att jag tar ut kopparspiralen om /när mensen kommer tillbaka.
    [/citat]

Hur länge hade du kopparspiralen med mens?

För mig va det jobbigast i början, sedan lugnade mensen ner sig.
    26juli2008 skrev 2008-06-29 23:49:24 följande:
    [citat]
    Om jag har fattat det rätt, så är kopparna olika mjuk, vad är bäst, lite "hårdare" eller lite mjukare?
    Det beror på muskelaturen i underlivet, starkare muskler hårdare kopp.

Är man över 30 och dessutom fått barn är det bättre med en lite mjukare.

Knip :D
Svar på tråden Fick hem min menskopp idag...