• dragonesse

Fick hem min menskopp idag...

...och jisses vad stor den är! Vete fasen om det här kommer fungera, jag som tycker det är jobbigt att sätta i en tampong... tänkte dock jag skulle testa detta ändå. Är det verkligen säkert att man inte känner nåt när den sitter i?!

• Svar på tråden Fick hem min menskopp idag...
  • dragonesse

Jag tror inte jag har för liten storlek, jag har storlek 2 som ska vara den största. Och jag har inte fött barn. Har mailat m-kopp.se nu, får se om jag får nåt svar...

• helene306

dragonesse: Jag har strl 2 och fött barn med snitt visserligen, men de går på om man börjat öppna sig eller ej i förlossningsarbetet. Tycke inet du borde ha för liten storlek. Piggen kan du klippa av helt. Jag tyckte det blev en väldig skillnad att använda koppen när jag kapade piggen helt, då med en gång kände jag den inte alls och obehagskänslan försvann. Jag har aldrig dragit i piggen för att få ut koppen, jag tar tag i botten. Ge inte upp! Den ska ju inte åka ut när du är på toa. Jag kan behöva peta tillbaka koppen några gånger men inte så det varit att den är på väg ut. Det kan vara en liten enkel justering och koppen sitter bra. Vissa gånger när jag använder koppen får jag aldrig till insättningen bra och kan hålla på i evigheter vilket är frustrerande. Andra gånger funkar det klockrent direkt. Det är så olika. Hoppas du får svar från dom!

IdaÄlskarLennart: www.m-kopp.se

• Vi2alltid

nä då stämmer nog storleken, prova att kapa piggen helt, det är säkert den som gör att du upplever att du känner koppen och att den är på väg ut

• Natty87

Snor tråden lite här... hoppas inte det gör något...

Jag fick också min menskopp idag, en Lunette av den mindre storleken eftersom jag inte fött barn. Innan jag beställde den funderade jag på om jag eventuellt skulle behöva en större modell, men nu är jag rädd att det är raka motsatsen... Hur märkligt det än låter - jag är rädd att jag inte får plats med koppen på längden.

Efter att ha försökt föra in Lunetten ett par gånger fick jag till det, bortsett från att piggen stack ut ur mig. När jag skulle ta ur koppen för att klippa till piggen höll jag på att få panik. Det kändes som att menskoppen hade slutit sig om min livmodertapp!! Och jag har kopparspiral! Visserligen hade jag suttit ned med den i och tog ur den i hukande ställning, så den kan ha åkt upp en bit. Men samtidigt stack piggen ju ur mig!

Snälla, hjälp mig med det här... Kan jag överhuvudtaget ha en menskopp? Hur pass långt bör det vara mellan livmodertappen och menskoppen i slidan?

Tacksam för alla svar!!

• Vi2alltid

du borde kanske maila dem och fråga hur det är med kopparspiral, det vet inte jag nåt om
    men det du kände att den liksom slutit sig runt livmodertappen, det är inte vakuumet du känner? du får trycka till lite på koppen så att luften liksom pyser ut lite, ananrs känns det som att man håller på att dra ur hela livmodern typ...

• helene306

Kopparspiral kan man ha, det har jag haft och aldrig stött på problem. Snarare bättre med menskopp än tampong där trådarna kan trassla in sig. Tror snarare som Vi2alltid skriver att du fått vakum och det kändes som den satt fast. För ett finger mellan kopp och slidvägg för att lossa vakumet, eller kläm ihop koppen. Dra inte hårt, det kan göra både ont och vara frustrerande.

• Natty87

Tack för ditt svar, Vi2alltid!!

När jag skall ta ut Lunetten kommer jag inte innanför kanterna på koppen, det känns som att livmodern sitter där... Jag kan "öppna" i slidan så jag får in luft där, men den pyser inte av vakumsläpp i koppen ändå. Vet inte om det är en sådan där nybörjar-hejkomochhjälpmig-grej till dess att jag fått ordning på det hela, men just nu är jag faktiskt rädd att den är för lång. Jag når livmodertappen med långfingret just nu. Men det varierar hur mycket den "hänger ned".

Spiral har jag sedan läst skall vara okej med menskopp. Det verkar som om det är många som har den kombinationen utan besvär...

• Lunia

Jag hade jätte stora problem de första dagarna jag använde min Divacup, dels var det knivigt att få in den, och sen vandrade den uppåt så jag blev först lite rädd att jag inte ksulle få tag i den. Mailade m-kopp fick jätte bra tips och råd och de sista dagarna satt den hur bra som helst utan att vandra eller vara svår att ta ur. Jag kapade som tur va inte piggen innna jag provat ordentligt! Hade jag gjort det och den vandrat på det viset hade jag nog inte fått ut den! Men jag är iaf nöjd!

När den sitter rätt i så känner man den betydligt mindre än tamponger, den är inte obehaglig på något sätt!

• Natty87

Tack så jättemycket för era svar, helene306 och Lunia!!

Det går faktiskt lite bättre nu än förut, efter att ha fått lite tips och råd. Det hjälper att klämma på koppen! Kanske har den vandrat ändå, precis som den gjorde för dig Lunia? När den sitter som bäst är piggen nästan helt ute - koppen känns inte men piggen gör det och skaver. När den är längre in får jag knappt ut den, och måste klämma och dra i piggen. Vad skönt det känns att få den här erfarenheten innan själva blödningen börjat! Men kanske är det stor skillnad på att ha mens och ha kopp, gentemot att inte ha mens och ha kopp?

Skall förresten genast författa ett litet brev till stället där jag köpte koppen.

• Vi2alltid

ja jag har hört att det kan vara klurigare att få till det när man inte har mens, men själv vet jag inte, har aldrig provat :P

jag kände oxå piggen och valde att ta bort den helt. men prova först att få ut koppen utan att dra i piggen, kläm istället tag i undersidan på själva koppen. jag tyckte det var lättare, jag bara gled på piggen ändå

låter dock som din kopp är på plats men att piggen är för lång...

Svar på tråden Fick hem min menskopp idag...