• TotteLisa

Verkar det snålt?

Vi har funderat mycket på vad vi skulle önska oss i bröllopspresent och ingenting dyker upp. Saken är den att vi har allt vi behöver, då vi sitter i en 3:a och har inte plats med mer.

Så, det enda vi kunde komma på var pengar, först tänkte vi att folk skulle kunna sätta in valfri summa på ett konto.
    Sen funderade vi på om man skulle ha kuvert istället, alltså att folk kanske betalar en summa för sig.

Jag tycker det känns som en bra idé då många hatar att behöva leta present och har då allt klart för en ganska liten summa, samtidigt som vi får en så ovärderlig gåva, vår bröllopsdag.

Min fundering är bara om det verkar snålt????

Är det någon som haft så här att ha kucert och vad tyckte i så fall gästerna om det??

• Svar på tråden Verkar det snålt?
  • Sommargrönt

Tycker nog inte man ska önska sig bara pengar, utan pengar till ett syfte, t ex renovering eller resa eller liknande...Annars tycker jag inte det är konstigt alls.

• FruHamberg

Jag tycker att båda förslagen är bra. Vi har funderat på kuvertavgift och alla som vi har pratat med tycker att det är en superbra idè, men vi har inte bestämt oss än. Fördelen med att betala in en egen summa är att man själv får bestämma hur mycket man vill ge. Om ni ska ha uvertavgift, tänk på att inte sätta för hög summa det uppskattas nog inte av gästerna. Jag tycker att ni ska göra det som känns bäst för er!

Men var beredd på att höra mycket negativt om kuvertavgift här på bt(för övrigt det enda stället som jag har hört något negativt om kuvertavgift). Lycka till med all planering!!

• TotteLisa
    Sommargrönt skrev 2008-06-10 12:04:22 följande:
    Tycker nog inte man ska önska sig bara pengar, utan pengar till ett syfte, t ex renovering eller resa eller liknande...Annars tycker jag inte det är konstigt alls.
    Nej, det hade vi ju inte tänkt heller, bara önska oss pengar, utan till tex smekmånaden eller liknande.
    Men jag börjar fundera på om det inte är smartare att ha det första alternativet, så får folk själva välja hur mycket dom kan och vill lägga i present, eftersom många är familjer och då blir ju avgiften för just den familjen ganska hög.... känns inte riktigt rättvist....
  • anna 1976

Tror det är lättare att önska sig presentkort hos tex ett resebolag. Då känns det bättre för de flesta.

• TotteLisa

anna 1976 skrev 2008-06-10 12:13:55 följande:

Tror det är lättare att önska sig presentkort hos tex ett resebolag. Då känns det bättre för de flesta.
    Det var faktiskt en bra idé! Om man önskar från samma ställe så är det ju perfekt!
  • Zozo

Ja eller pengar har jag varit med om att ge till par som önskat sig en resa, ny säng, renovering etc Det känns mycket bättre att veta att pengarna gar till en kul sak än till nästa onsdags ärtsoppa typ (även om de gar till det sedan).

• anna 1976
    TotteLisa skrev 2008-06-10 12:16:53 följande:
    Det var faktiskt en bra idé! Om man önskar från samma ställe så är det ju perfekt!
    Det är många som gör det och min m2b och jag funderar på det. Har varit på flera bröllop där de önskat sig presentkort på en viss resebyrå. Det ena paret fick så mycket i presentkort att det blev en bröllopsresa och två längre semestrar.
  • Zozo

Personligen gillar jag inte att vara bunden till en speciell resebyra, men har man inget emot det sa är det ju en bra idé med!

• fjutjur brajd

Tycker att fördelen med att önska sig pengar istället för kuvertavgift är att var och en kan bidra efter vilja och förmåga (som nämnts i tråden). Dessutom tror jag att många vill ge någon liten present till brudparet även om man har kuvertavgift, för att lyckönska brudparet oavsett vem som betalar festen. Så då kanske ni råkar på att få en massa "småsaker" istället som ni inte behöver. Jag vet inte... Iofs finns nog risken att folk ger en sak även om man är tydlig att min vill ha pengar, för en del tycker att det är tråkigt och opersonligt... Så man får nog vara rätt tydlig med vad man vill oavsett om man väljer kuvertavgift eller att önska sig pengar...

Svar på tråden Verkar det snålt?