• TotteLisa

Verkar det snålt?

Vi har funderat mycket på vad vi skulle önska oss i bröllopspresent och ingenting dyker upp. Saken är den att vi har allt vi behöver, då vi sitter i en 3:a och har inte plats med mer.

Så, det enda vi kunde komma på var pengar, först tänkte vi att folk skulle kunna sätta in valfri summa på ett konto.
    Sen funderade vi på om man skulle ha kuvert istället, alltså att folk kanske betalar en summa för sig.

Jag tycker det känns som en bra idé då många hatar att behöva leta present och har då allt klart för en ganska liten summa, samtidigt som vi får en så ovärderlig gåva, vår bröllopsdag.

Min fundering är bara om det verkar snålt????

Är det någon som haft så här att ha kucert och vad tyckte i så fall gästerna om det??

• Svar på tråden Verkar det snålt?
  • s hjärta a

Jag har varit på ett par bröllop där vi betalat kuvertavgift och jag tycker absolut att det är helt ok, riktigt smart tom, inga konstigheter, det är er dag ni gör som ni vill.

Lycka till!

• Ayeree

Vi funderar på att önska oss hjälp med festen (matlagning, pyntning, städning etc) i första hand och sen be övriga gäster bidra med lite pengar.

• Ankan80

Vi har inte gjort någon önskelista alls utan gästerna får själv hitta på något . Fast frågar någon säger vi att vi önskar oss upplevelser.
    Visst finns risk för dubletter, men man kan ju också bli glatt överaskad

• zsandora

Vi önskade oss bidrag till vår resa. Prata med min faster om det här om dan, och hon sa att man ska nog inte va helt oförberedd på att få andra presenter oxå... Så man kanske inte ska glömma tid för present öppning. Men har man önskat bidrag får man ju oftast det, samt nåt billigt i present.

Vi va på kuvertsbröllop i vintras, köpte även present till dom, å de va flera som gjorde det. Så det e inget fel med det heller.

Tror att det finns inget som e rätt lr fel idag. Förr i tiden flytta dom ihop vid giftemål å då hade dom ju inget. Idag har man oftast redan bott på varsitt håll och skaffat på sig en massa. Så jag tror inte att gästerna har emot det heller.

• Sebastiána

Vi önskar oss pengar så att vi kan skapa ett gemesamt hem - nu bor jag hos honom, med möbler som hans fd valt ut!

• Champagne08

Vi önskade oss bidrag till fotograferingen eftersom det är något som kommer att finnas kvar i generationer framåt (förhoppningsvis).

• Freckles

Då vi, precis som många andra, tycker att vi har allt kommer vi önska oss Upplevelser, samt presentkort på Ticket (för ev kommande resor) samt redan växlade pengar till resmålet vi har som bröllopsresa.
    Just att växla in pengar i aktuell valuta var jag själv med och gav bort till ett par kompisar som gifte sig. Det var mycket uppskattat då de kom hem och sa: för era pengar kunde vi unna oss en härlig spa-upplevelse på resan!

• didis

Skulle jag bli bjuden på bröllop hos några 25-åringar med barn och nyinköpt villa skulle det kännas ok med kuvertavgift.

Men - om någon av våra vänner med jobb och ordnad ekonomi fick för sig att kräva kuvertavgift skulle jag tycka det var snålt!

Samma sak gäller att ta betalt i baren eller ransonera vinet till middagen.

Presenter är ett svårt kapitel - vi tänkte önska oss vin men var gör man av alla vinflaskor??

• Donna Fortunata

Jag måste säga att jag inte tycker det är ok att önska sig pengar, inte ens som kuvertavgift eller till bröllopsresa. Som gäst skulle jag känna mig obekväm med att "betala" för mig, det blir inte en gåva utan en pengatransaktion.

Om man inte vill ha fler prylar tycker jag att man kan önska sig upplevelser som till exempel teaterbiljetter eller fina viner. Och även om man tycker att man har allt är ju ett bröllop ett gyllene tillfälle att byta ut det man har till något bättre! Vi kommer till exempel önska oss kvalitetsporslin så att vi kan slänga ut våra trista ikea-tallrikar.

• PatricSusanneS

Maria2009 -> Jättefin idé... verkligen. Man kan t.o.m skriva länken i inbjudan... ler.

Zozo -> Det där med postlåda var superballt. Kanske de flesta redan köpt present men om de frågar vad man vill ha kan man tipsa om postlådan... ler

För vår del kommer vi inte att önska oss något. Personligen tycker jag inte om önskelistor, känns fel. Vi är glada om folk kan komma o dela vår dag. Troligen måste/vill de köpa sig något nytt i klädväg (vi har valfri festklädsel) och det kommer alltid till lite extra utgifter så... vi är superglada att de bara kommer o har kul.

Pengar är annars ALLTID bra att ge/få... då kan paret göra som de känner, resa kanske.

/Susanne

Svar på tråden Verkar det snålt?