• TotteLisa

Verkar det snålt?

Vi har funderat mycket på vad vi skulle önska oss i bröllopspresent och ingenting dyker upp. Saken är den att vi har allt vi behöver, då vi sitter i en 3:a och har inte plats med mer.

Så, det enda vi kunde komma på var pengar, först tänkte vi att folk skulle kunna sätta in valfri summa på ett konto.
    Sen funderade vi på om man skulle ha kuvert istället, alltså att folk kanske betalar en summa för sig.

Jag tycker det känns som en bra idé då många hatar att behöva leta present och har då allt klart för en ganska liten summa, samtidigt som vi får en så ovärderlig gåva, vår bröllopsdag.

Min fundering är bara om det verkar snålt????

Är det någon som haft så här att ha kucert och vad tyckte i så fall gästerna om det??

• Svar på tråden Verkar det snålt?
  • PennyJenny

Personligen är jag av åsikte att en present, det ger man av fri vilja med syfte att glädja mottagaren. Men jag tycker att valet ska vara mitt att lägga vad jag vill på det. Jag tycker personligen att kuvertavgift känns som ett tvång och jag gillar inte själv att få en inbjudan till en fest där jag förväntas vara med och betala för kalaset.

Men nu vet jag precis hur det är att gifta sig när man redan bor ihop och sedan länge tycker att man har allt man vill ha. När vi gifte oss i fjol tänkte vi först strunta i att önska oss något överhuvud taget men insåg efter ett tag att folk faktiskt ville ge oss något. Så då önakse vi oss bidrag till vår resa. Gästerna fick sätta in pengar på min pappas konto och vi fick sedan bara en lista på vilka som hade sänkt pengar men inte hur mycket. Det var också något vi var väldigt tydliga med i vårt infoblad och pappa påtalade visst det för alla som kontaktade honom. Just det här att vi bara fick en lista var det många som uppskattade, för då behövde de inte känna att det var som en betalning utan man gav en gåva till oss efter eget mått.

Jag rekommenderar också som Sommargrönt skrev att ha ett specifikt syfte med pengarna.

• TotteLisa
    PennyJenny skrev 2008-06-10 12:24:01 följande:
    Personligen är jag av åsikte att en present, det ger man av fri vilja med syfte att glädja mottagaren. Men jag tycker att valet ska vara mitt att lägga vad jag vill på det. Jag tycker personligen att kuvertavgift känns som ett tvång och jag gillar inte själv att få en inbjudan till en fest där jag förväntas vara med och betala för kalaset. Men nu vet jag precis hur det är att gifta sig när man redan bor ihop och sedan länge tycker att man har allt man vill ha. När vi gifte oss i fjol tänkte vi först strunta i att önska oss något överhuvud taget men insåg efter ett tag att folk faktiskt ville ge oss något. Så då önakse vi oss bidrag till vår resa. Gästerna fick sätta in pengar på min pappas konto och vi fick sedan bara en lista på vilka som hade sänkt pengar men inte hur mycket. Det var också något vi var väldigt tydliga med i vårt infoblad och pappa påtalade visst det för alla som kontaktade honom. Just det här att vi bara fick en lista var det många som uppskattade, för då behövde de inte känna att det var som en betalning utan man gav en gåva till oss efter eget mått. Jag rekommenderar också som Sommargrönt skrev att ha ett specifikt syfte med pengarna.
    Ja, jag vill inte heller veta hur mycket var och en har gett. Då känns det som att man blottar de personer som kanske inte gett lika mycket som någon annan och det vill man inte. En gåva är en gåva oavsett.

Ni kommer verkligen med bra förslag och jag tror kuvert inte blir tal om nu.
    Det är som vissa känner att man blir tvingad att betala för att överhuvudtaget få komma och det vill man inte få folk att tro.
  • Zozo

Vi hade en slags postlada där folk fick lägga sina presentpenga och hälsningar. Vissa lade pengar löst i ladan, medan andra lade en check med hälsningskort.. De som ville vara anonyma fick vara det och de som ville det motsatte kunde vara det. Vi blev SA häpna över hur generösa folk var; vi fick 150 euro och en fin flaska vin av min väninnas föräldrar, som inte ens var bjudna pa festen!

• Nirre

Vi skrev att vi gärna önskar oss ett bidrag istället för presenter, ville inte sätta en kuvertavgift då alla ska få ge vad de känner att de har råd med. Men vi ska på bröllop veckan innan vårt eget och de har kuvert,och det känns helt ok så jag tycker du ska göra så som det känns bäst för dig. Lycka till!

• Zozo

Jag har heller inget emot bröllop med kuvertavgift hos andra, man väljer ju själv om man vill ga. däremot ville inte vi ha det.

• Maria2009

slänger in den här i en presenttråd till... Tycker det känns bra att få ge bort någonting som verkligen betyder mycket för den det gynnar. www.presentermotfattigdom.se

• grabbarna

tycker det är bra med en givarlåda istället för konto för då ger man vad man tycker man har råd med. Har man taskig ekonomi just då känns det kanske pinsamt att ge lite om man måste tala om det eller så ger man mer än man har råd med och får äta makaroner resten av månaden. visst man planerar ju sådana här saker men bilen kan paja eller en vattenskada och sånt och då skiter sig allt...hände för oss inte kul....tack och lov hade vi redan köpt present då jag är en sån som gillar sånt och är ute i godtid men annars hade det blivit en mkt billig sak då vi låg flera tusen back...

• lyckligaparet

Vi är i samma sits som ni. BOr i en trea och har mer än allt.

Vi har bla. önskat oss resecheckar och upplevelser.

• marjame

På våra bröllop (syrianska) ger alla det som de önskar, men vanligast är pengar och smycken. Vi brukar ha en givarlåda (en fint dekorerad sådan) där folk sätter in kuvert. Jag personligen skulle aldrig ha valt att INTE se vad folk har gett. Jag förstår era resonemang, men samtidigt blir man så glad och tacksam när man ser hur otroligt generösa vissa personer har varit. Ex. fick någon jag kände 700 euro i present. Vill man ge en så stor present, är det inte heller roligt att brudparet inte ens vet om det.

• patti87

inget är rätt elelr fel, jag tycker att ni kan önska er pengar...nu för tiden har folk nästan allt de behöver...så varför inte pengar? pengar behövs alltid!

Svar på tråden Verkar det snålt?