Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Upp och ned, hit och dit

Hej, jag hoppar in i tråden!

Älskar mat, att köpa, laga och äta, självklart ett gott vin till det, eller kanske champagne. Mat är 75% av upplevelsen när jag och maken reser, vilket är ett annat stort intresse.

Jag kommer inte ha någon semester i sommar, däremot reser vi till Chile och tar en sväng över till Argentina i höst, månadsskiftet oktober-november närmare bestämt. Ser mycket fram emot det!

Vi var i Belgien, Brügge, en weekend efter bröllopet; fantastisk mat, trevliga människor, gott vin, vacker stad. Hoppas att Bryssel kommer bli lika bra för dig Ab fab!

• Tooticki

Ab fab skrev 2008-07-03 15:40:09 följande:

Oh Argentina! Vi var där i november. En underbar upplevelse. Vart skall ni åka?
    Vad kul att höra! Min kusin med sambo har flyttat till Santiago så vi utgår därifrån, sen blir det dykning i Valparaíso, en sväng till Viña del Mar, samt någon nationalpark med gejsrar och varma källor, förmodligen någon vandring/bergsbestigning också. Vi funderar på att ta nattbussen över till Mendoza och hyra en bil och besöka vingårdar några dagar. Gjorde ni något sånt?
  • Tooticki

Ab fab: Hur var det att köra bil där? Vi är lite tveksamma till om vi ska hyra bil eller strunta i det. Hur funkade det med försäkringar, självrisk och liknande?

• Tooticki

Ab fab skrev 2008-07-03 16:22:04 följande:

Vi körde inte själva något. Från Buenos Aires till Mar del plata fick vi skjuss o hem åkte vi buss. Bussarna är suveräna och billiga.I Buenos aires är det bussar, taxi o tunnelbana. Allt funkade perfekt. O alla var så himla trevliga. Kände mig otroligt säker hela tiden (trots att argentinarna gärna själva försökte skrämma upp oss)
    Ok, det låter ju bra. Jag har också hört att kollektivtrafiken ska vara väldigt bra (har en kompis som reste ensam i Sydamerika i ett år och bara åkte buss, aldrig flyg, hon tyckte det funkade perfekt!). Problemet för oss är väl i Mendoza, kanske är svårt att hitta bussar som går mellan vingårdarna
  • Tooticki

Ab fab skrev 2008-07-03 16:39:35 följande:

Men ring gårdarna- de kanske kan hämta er. Ännu bättre om man skall provsmaka Taxi är grymt billigt o funkar jättebra.
    Du är bara för smart! Det var en bra idé, ska absolut ha den i åtanke när vi planerar närmare.
  • Tooticki

Just det, nu när jag är bland gourmander och connaisseurer, maken fyller år i augusti och vi ska ha ett cocktailparty; skulle behöva tips på drinkar gjorda på gin, vodka och/eller ljus rom. Inte för många ingridienser då vi har tänkt att göra många olika. Skulle bli väldigt glad för lite hjälp!

En har vi spikat:
    Vodka
    Hemgjord flädersaft
    Sprite
    Is

Den är väldigt god och brukar vara uppskattad.

• Tooticki
    Lapinette skrev 2008-07-03 16:51:01 följande:
    Tooticki - har drinklistan från vår inflyttningsfest liggandes hemma. Tips kommer ikväll/imorgon!En fråga till er Sydamerikatraveller - hur mycket går en semester på i Argentina och vad kostade flyget? Tittade förut på flyg och det var hiskeligt dyrt.
    Flygresa t o r för två personer Göteborg-Santiago 23 000 kr. Vi har gratis boende i Santiago, det verkar som om att ett dubbelrum på bra hotell kostar ca 500 kr/natten.
  • Tooticki

P.S. tack, ser fram emot att se den!

• Tooticki

Lapinette:

Tack för tipsen, tycker att Österlen och Blind date lät väldigt goda. Har plockat röda vinbär idag som jag ska trä på strån och frysa och sen stoppa ner i karafferna på de klara drinkarna.

Mikabella, darling, inboxa mig din mailadress så får du en (tjusig) inbjudan, kan ju tyvärr inte skicka den på sms
    Har du ett recept på blåbärsmojitos? Både jag, maken och en av mina bästa vänner älskar mojitos så det skulle garanterat bli en favorit.

• Tooticki

Måste nog nästan prova den snart, man kan ju inte bjuda på något man inte druckit själv ,-)

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit