Inlägg från: Originalrosen |Visa alla inlägg
  • Originalrosen

Upp och ned, hit och dit

Åh, Sydafrika! *drömmer mig bort en stund*

Är så himla trött nu, ska gå och lägga mig efter en lååååång dags arbete men kikar in senare och skriver lite.

Lägger till några vingårdar som jag kommer på i en hast - toppenbra besök.

Tokara - bra restaurant också!
    Fairview - härliga ostar, passa på att köpa med er till picnic.

• Originalrosen

*kollar in kameran*

Det är en Nikon! D40X står det också bredvid och på objektivet en massa siffror samt DX. Den är så bra, till och med jag framstår som en superfotograf. Jättenöjd!

Maken (som är utbildad på foto) tar naturligtvis mycket bättre bilder än jag då han begriper alla funktioner som finns - som jag inte ens orkar sätta mig in i. Men autofunktionen funkar bra för mig.

• Originalrosen

Tillbaka från några dagar i Köpenhamn - trevligt! Vi hittade en härlig japansk restaurang där vi åt två gånger. (Tro mig, jag är kräsen när det gäller just japansk mat eftersom jag är gruvligt bortskämd med toppenbra japanskt.) Jag rekommenderar varmt Koyoto som ligger inne på SAS Radisson Scandinavia (där man inte behöver bo, men det är en annan story).

Var en sväng på Tivoli också, mycket trevligt! Mera Köpenhamn åt mig och maken!! Vi ska på jobb till Jylland om en månad och idag bestämde vi att vi tar en sväng via Göteborg på vägen ned (varning Piggelin!) och en sväng via Köpenhamn på vägen hem.

Piggelin, jag är så himla avis på dig att du ska få åka till Venetien! Njuuut i långa banor och berätta sedan allt för oss när du kommer hem.

Muggles, afternoon tea på Diplomat Hotel i T-bar var häftigt när jag var där för några år sedan. Kanske kan vara något?

• Originalrosen

Lapinette,
    Portugal...mmmmm. Stod och kikade på portugisiska viner häromdagen och hade lite svårt att förklara för maken detta plötsliga intresse för Portugal. -Jo, Lapinette du vet - hon ska åka dit och ...*asgarvar*

Han är härdad, min man.

• Originalrosen

Lapinette, vilken underbar ballongfärd och att den ääääntligen blev av! Slutklämmen med träningskompisen fulländar historien!

Vila Santa är kraftigt, supergott till en god biff med tillbehör. Funkar att lagra ett par år också, vi har några årgångar i källaren. (Det är väl det enda portugisiska vin förutom portvinerna som finns i källaren.)

• Originalrosen

Mrs B, jag har rest en del med mindre barn och det har faktiskt hitintills inte varit problem med värmen. Jag har bara sett till att de inte har varit direkt i solen och att de har fått bada sig svala innan de sover - för då sover de bättre.

Kolmården är himmelriket med barnen! Det är så himla roligt, vi brukar sätta av två dagar och övernatta på t ex Vildmarkshotellet. Det finns även bra vandrarhem kring Norrköping. Åh, jag vill till Kolmården igen - det var så många år sedan nu!!

Detta med att köra bil länge kan bli jobbigt för både förare och barnen. Samtidigt måste man ju inte köra femtio mil om dagen. Pausar man och har med en fotboll eller drakar eller annat kul så får barnen springa av sig och man själv en längre paus så brukar det funka bra att köra längre sträckor - det är min erfarenhet i vart fall efter flertalet bilsemesters med barnen.

• Originalrosen

Ska kanske tillägga att jag har dussinet syskonbarn i olika åldrar som jag brukar semestra med sedan 25 år tillbaka - i både När och Fjärran. Semestrar som har varit allt från en veckas solsemester kring Medelhavet till treveckors kringflackande i Asien. Jag har inga egna barn.

I särklass roligast tycker jag nog att det är att resa med barn i åldern 8-12 år, jag lär mig mest då. De är så medvetna och funderar på så mycket - och gör ofta träffsäkra analyser på det de ser och upplever.

Något som funkade oväntat bra var att bilsemestra två veckor i Sverige och Danmark med två blöjbarn och en sjuåring - och som ensam vuxen. Vi hade störtkul! (Det var där jag lärde mig knepet med att alltid ha en fotboll och några drakar med i bagaget.)

• Originalrosen

Piggelin,
    Tänk att det bär av snart till Italien - härligt! Som planeringen ser ut nu kommer vi att vara i Götet torsdagen den 14:e augusti (tror jag att det är). Vi vill gärna gå på Sjömagasinet igen så vi stannar till i Götet istället för att åka vidare till Danmark på kvällen.

Din, Lappis och min make är nog hyfsat luttrade vid det här laget. Sen var det ju faktiskt så att min man och jag träffades via nätet för tiotalet år sedan just via ett forum/chat liknande den här fast inte med bröllopstema, förståss.

I tidernas begynnelse hade Aftonbladet och Passagen bra forum/chatrum där vi flummade runt och hittade varandra. Så kan det bli.

• Originalrosen

Mrs B - kul med bilsemester. Känner inte dig, men jag går på som vanligt och är rak och delar med mig av mina erfarenheter.

Godis i bilen, absolut "nono"! Ungarna blir sockerhöga och fulla med spring i benen, får kort stubin och blir allmänt retiga. Jag brukar faktiskt tänka till även vad gäller lunchmaten så att de inte får i sig för mycket "socker", dvs snabba kolhydrater. (Jag tänker då på korv med bröd, senap och ketchup eller pommes frites och hamburgare.) Ja, jag vet - det är knasigt, men det har funkat för mig i vart fall.

Barnen gillar ju pasta och köttbullar för att ta ett exempel, det brukar finnas på vägkrogarna. Att ha med några smörgåsar i bilen med bra pålägg, kokta ägg med kaviar och lite fil att dricka har funkat bra för oss. Frukt är bättre än godis, även om frukt också innehåller socker. Äpplen, päron och sånt har jag haft med. Att stanna vid vägen och köpa jordgubbar eller bär, varför inte vid en självplock så får man röra på sig ett slag?

Ja, ja - jag ska sluta. Har bara bilat så mycket med barn att jag blev inspirerad att skriva några rader. Det är ju så kul att bila med dem! Ha det alldeles underbart!

• Originalrosen

Ab fab - låter som en härlig sommar!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit