Upp och ned, hit och dit
Trevlig helg!
Här blir det indiern som ligger på vår gata och vatten till middag. Idag vill jag inte ha alkohol .
Trevlig helg!
Här blir det indiern som ligger på vår gata och vatten till middag. Idag vill jag inte ha alkohol .
Mikabella - sorry, inte jag! Gjorde allt det där igår och behöver helt klart en vilodag idag. Är tyvärr inte 20 år längre.
förhoppning - vi är åtminstone tre, jag, Piggelin och Rosen som gärna pratar oss varma om Sydafrika. Nu har inte våra resor enbart handlat om vin utan har varit en blandning av sevärdheter, safari och mat/vin. Vad vill du veta?
Det jag kan börja med att göra är att tipsa om att köpa boken Provsmakning i Sydafrika av Håkan Nilsson. Där finns det många tips på vingårdar och restauranger att besöka.
Försöker minnas lite av Sydafrika mmmm.... nu ska vi se. Börjar med det bästa (enligt mig) maten!
Tips på restauranger:
Le Quartier Francais i Franschoek, rankad nr 45 i världen (tyvärr var det fullt när vi försökte boka)
La Colombe i Constantia, rankad nr 28 i världen (dessa rankingar gällde då när vi var där). Där var vi och åt och det var jättegott och trevligt. Deras "chef", Franck Dangereux, hade dock slutat så jag vet inte om restaurangen har tappat något.
Restaurang Coronne, Franschoek - var en otroligt vacker restaurang där vi satt och åt till pianoklink och en vidunderlig utsikt över dalen Franschoek. Det var dock lite "tricky" att hitta dit då den gamla restaurangen hade brunnit ned och ny anläggning var upprättad. Kan även tillägga att tel. numret i vinboken inte stämde. Tel +27 21 876-2270 ska det vara.
Haute Cabrière Cellar Restaurant - där sitter man inne i ett bergrum och har glasvägg mellan restaurang och deras enorma vinkällare med vinfat. Även denna restaurang ligger högt upp i Franschoek.
Den restaurangen jag har antecknad att vi åt på som var lite "trendigare" i Kapstaden hette Baia och låg i Waterfront (där massor av restauranger och shopping finns). Baia är en typisk fiskrestaurang som tar massor med folk. Maten var god, vinet men jag blev lite illa berörd när de hade en stackars mörkhyad kille som fick skäll och stå och svabba golvet i närheten av vårt bord. Kändes inte så "trevligt".
Vin!
Constantia
- Klein Constantia
- Buitenvervachting
- Constantia Uitsig (där ligger restaurang La Colombe)
Dessa vingårdar besökte vi med bas Kapstaden.
Stellenbosch
- Ernie Els (Här bara MÅSTE ni prova deras ostbricka. Sitta på den stora terrassen, dricka deras vin, äta ost och se ut över dalen)
- Meerlust
Dessa vingårdar besökte vi faktiskt också från Kapstaden men kan med fördel besökas om man bor i Franschoek eller sjävlfallet i Stellenbosch.
Stellenbosch
- Jordan
- Spiers (har för mig att det är där de har restaurang med afrikansk mat, afrikansk dans etc och man blir målad med henna i ansiktet)
- Thelema
- Kanonkop - att av våra favoritviner under resan
Dessa vingårdar besökte vi när vi bodde i Franschoek.
Mitt i allt Sydafrikaskrivandet måste jag inlägga - TUSEN TACK för boktipset Piggelin! Hämtade ut boken igår kväll på vägen till några vänner som bjudit oss på middag. Kunde inte låta bli att öppna den när jag var där för att tjuvkika lite och trots att vi var hemma rätt sen låg jag och lästa de första kapitlerna i sängen tills ögonen inte ville hålla sig öppna längre. Rent spontant känner jag att vi skulle ha stannat ytterligare ett par nätter i Portugal för att hinna med alla sevärdheter, vingårdar och restauranger. Det tipsas även om hotell i boken... så om någon av er ska åka till Portugal i framtiden. Köp boken innan ni lägger upp er resrutt... fast jag tror ändå att vi har gjort bra val och åker otroligt nog igenom några av de bästa distrikten på vår väg.
Vickan - dåligt med svar här inne, verkar som alla har dragit på semester. Själv är jag fortfarande kvar men har tyvärr inget att tillföra gällande Sardinien mer än att jag också vill åka dit (och till tusen andra ställen ).
Själv har jag börjat titta på en roadtripp i Kalifornien. I know för någon vecka sedan var det Egypten över nyår och nu en roadtrip i vår men som sagt jag kollar runt lite, läser på om ställena som man bör besöka, bildar mig en uppfattning, samlar info och blir inte resan av nu så har jag ju en bunt info sparad tills den blir av.
Låter jättehärligt fab. Hur många dagar totalt i Danmark?
Den är suverän! Har suttit en stund på balkongen och läst om de olika druvsorterna samt börja sätta små posterlappar på de vingårdar och restauranger som verkar vara i vår smak .
Visste ni att 95 % av alla druvor som odlas i Portugal är unika. Över 500 olika druvsorter som bara finns i Portugal. Helt galet!
Frantzén/Lindberg heter restaurangen och ska vara en upplevelse. Hittade deras blogg: frantzen-lindeberg.blogspot.com/