Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Adamia hej!

Vilken resa ni ska ge er ut på! Kan du inte beskriva lite mer, hur många nätter på varje världsdel etc och när åker ni. Vet att både Rosen och Piggelin har varit i Madikwe och är supernöjda. De kan säkert ge dig en massa tips för tyvärr är min fil med info från just SA deletad (bytte dator och då försvann en mass filer ).

Gällande Andalusien i oktober så har jag än så länge enbart bokat flygbiljetterna, 10-15 oktober. Tänkte boka hotell i helgen. Har börjat läsa på om området och insett att det finns massor med saker att göra och se som tilltalar oss. Det blir att sålla då vi enbart är där i 5 dagar.

Funderar på att börja med Ronda och där väljer jag mellan dessa hotell.
    www.hotelmontelirio.com
    www.hotellafuente.com
    www.molinodelsanto.com

Sedan åker vi förbi Zahara de la Sierra och Antequera till Granada och där vet jag att du rekommenderade att bo nära Alhambra för att vara där tidigt på morgonen (vi är dock inga morgonmänniskor så vi får se hur det går) och jag ska absolut boka biljetter så snart jag vet vilka dagar vi kommer att stanna där. Troligen blir det detta hotell:
    www.alcubilladelcaracol.com/ då det ligger centralt men jag var ett tag sugen på detta men det är ute på landsbygden och skulle mer bli friluftsliv (vi gillar att vandra).
    www.laalmuniadelvalle.com/

Sen vill jag åka genom Alahama de Granada och Zaffaraya (som du märker gillar vi naturupplevelser). Så jag tror vi tar vår sista dag genom det bergspasset och ned till Velez Malaga och har där hittat ett mysigt litet hotell.
    www.palacioblanco.com/

Som sagt, ska kolla igenom detta i helgen och boka! Är tacksam om du har lite tips och råd eller något som vi absolut inte får missa, kanske tips på restaurang eller annat.

• Lapinette

Adamia - tack för tips! Ska in och kolla.

Wow, vilken resa ni ska göra i nästan 2 månader. Inte alls avis!!!

• Lapinette

Adamia - sitter här och suckar när jag såg videon www.andalucia.com/antequera/chorro/home.htm
    Så vackert och verkligen något som jag och maken gillade att göra i när vi bodde i Frankrike (vandra i bergen). Känner just nu att vi borde ha bokat minst en vecka för att hinna med allt och dessvärre får välja bort långa härliga promenader utan ta lite kortare varianter så vi hinner med både det samt besök i små byar, Alhambra, Granada och Ronda.

• Lapinette

Fick precis ett mess från maken som löd: it looks very nice - we shall do that!

• Lapinette

Adamia - en fråga till, hur hittar man dessa vackra ställen? Förstår att de ligger "under" Antequera men är det skyltat, enkelt att hitta dit?

• Lapinette

Förlåt läste nu lite mer och ser att det står förklarat på hemsidorna du gav mig. Vet bara av erfarenhet, Portugal, att det inte alltid är så bra skyltat och lätt att hitta trots GPS and karta.

• Lapinette

Jag igen!

Adamai - lägenheten ser jättehärlig ut och den är ledig de datum vi kommer att vara i Granada. Funderar på om det inte blir den i alla fall. Gällande Ronda så tror jag vi får välja bort Montelirio då den ligger lite över min budget 186 euro/natten. Vi får helt enkelt bo lite utanför stan med pool istället och sen blir det nog inne i stan i Granada. Men som sagt, jag hinner kanske ändra mig innan jag bokar.

Snacka om koncentrationssvårigheter... det var så himla trevligt att kolla underbara länkar till Andalusien än att skriva en tråkig pressrelease.

• Lapinette

Åter igen tack! Alltid skönt att få lite åsikter och idéer från någon som har varit där. Jag sitter ju annars här och gissar att det troligen är ok att göra si och så. Sen gillar jag dina stopp mellan Ronda och Granada. Ska absolut ge oss ut dit och om inte att bara gå en kortare sträcka och ha picnic.

• Lapinette

Gafsan - jag var själv inne på Drakensbergen när vi skulle till SA men pga tidsbrist så valde vi att stanna i de södra delarna av Sydafrika under våra två veckor.

Att göra utflykter från Kapstaden är superbra. Det finns massor att se men själv tyckte jag att våra 5 dagar kunde ha bantats ned till 3-4 dagar. Man är ju inte jetlaggad när man kommer dit så vi var fulla av energi och gav oss ut och såg massor redan första dagen. Sen beror det ju på om man vill ligga och slappa vid hotellets pool eller liknande, vi hade ingen så därför var vi ute hela tiden. Det finns stränder runt Kapstaden men när vi var där (slutet av januari - feb) så blåste det rejält. Vi kunde därför aldrig ligga på stranden.

Ska väl också tillägga att vi hade 2 dagar i Franschoek, har man inte det och vill besöka vingårdarna så behöver man ytterligare ett par dagar i Kapstaden. Om man nu är intresserad av vin (som vi nördar här inne är ).

Och ja, bästa badstället (det enda) som vi hittade var i Plettenbergs Bay. Helt juvliga stränder och mysig liten stad. Där hade jag gärna lagt ett par dagar till.

• Lapinette

Linbanan var stängd när vi var där så vi gick!!! istället. Dock inte hela vägen upp då vi inte alls var förberedda dvs vi hade inte ens något vatten med oss men en bra bit kom vi upp på berget.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit