Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Ahhh... ytterligare ett ställe jag vill åka till! Gaaaah, varför har min make så lite semester!!! och varför är vi inte miljonärer??!!

Korsika - blir det då med Langley?

Vi bilar gärna men brukar då stanna typ 2-3 nätter minst på varje ställe för att det inte ska kännas jobbigt. Jag blandar gärna då dagar med kortare utflykter med någon timma sen eftermiddag (innan middagen) vid poolen. Det tycker jag är en lagom och skön mix men i USA blir det så mycket längre sträckor och inte tid att stanna 2-3 nätter på varje ställe m a o mycket packa upp och packa ned. Eller så får man bara ta en liten bit av allt man vill se.

• Lapinette

Alperna blir det över nyår, på så vis "sparar" vi semesterdagar då vi ändå skulle ha tagit ut semester (klämdagarna mellan jul och nyår). Fast vi sparar inte pengar... .

• Lapinette

Tinga - var latar man sig bäst i Kalifornien ??!

• Lapinette

I Portugal gjorde vi det lite tvärtom vi tog de lata dagarna i början. Mest för att komma ned i varv i början på semestern och bara njuta. Kände inte för att kast oss in i storstadsliv i Lissabon direkt utan tog det istället de sista dagarna. Hmmm... kanske några lata dagar i början samt i slutet om man åker till USA. Jetlaggad och direkt in i en hyrbil känns inte heller så lockande.

• Lapinette

Har åkt med Langley eller om de då hette Ski Tignes en gång... tror jag men för mig har researrangörerna till alperna ungefär varit desamma. Bra vilket som jag åkt med.

• Lapinette

Låter inte som några höjdarresor men jag har aldrig åkt med varken Lions eller STS till alperna (vad jag minns!). Har visserligen sett reseledarna göra ballongdansen nakna endast iförda pjäxor på en resa men då (när jag var 20) så hade jag inget emot att få se lite vältränade bakar . Har för det mesta haft supertrevliga reseledare som vi åkt skidor med, festat med eller som lärt oss åka telemark. Men så har jag inte åkt med researrangörer de senaste 10 åren förutom i vintras och då var det vuxna, svenskar som det första de gjorde när vi stannade för att få i oss lite mat började köpa vin så de kunde sitta och halsa i bussen. Maken höll på att smälla av ... vad ska man säga om svenskar och deras alkoholvanor?

• Lapinette

Jag hoppar gärna i vattnet även om det är "kallt" medan maken är en riktig badkruka så där är det mest pool eller över 25 grader varmt som gäller.

Satt också och räknade på hur långt det blev och kom upp till dryga 400 km. Undrar därför Tinga (min resegure ) vad får man absolut inte missa?! Kan man på något sätt göra resan kortare?

• Lapinette

Har inte åkt på sportlov sedan jag själv slutade gymnasiet. Vem åker frivilligt till alperna vecka 9??!! Här pratade vi om vecka 3 och vuxna svenskar över 50 år. Det söp sig inte fulla men jag tycker ändå det känns lite "konstigt" att det första man gör när bussen stannar efter en lång dags resa (vi kunde inte gå ned i Salzburg utan hamnade tillslut i München...vidare transport buss till med byten etc) är att köpa vin som man sedan sitter och halsar i bussen. Svenskar kanske har blivit bättre men för maken är det fortfarande chock varje gång det inträffar. Andra tillfällen är de få gånger vi åkt charter och även om klockan är 07.00 på morgonen när planet lyfter så beställer den semestrande svensken in sprit/vin/gin & tonic på planet.

Sorry om jag trampar någon på tårna ... ni kanske gör detta men för mig känns det faktiskt ganska så konstigt och lite lätt desperat.

• Lapinette

Tack för tips! Berg och vattenfall kan man aldrig få nog av. Om vi åker i juli så lär det ju också vara supervarmt så jag ska absolut lyssna på ditt råd.

• Lapinette

En fråga - Los Angeles, hur många dagar bör man lägga där?

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit