Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Upp och ned, hit och dit

Mmmm, vad sugen på grekisk mat jag blev nu då
    Men måste fråga en sak (skyller på att jag bara varit i Grekland en gång...) - vad är taramosalata?? *nyfiken i en strut*

Lappis - om vi skulle hänga med till alperna, då skulle jag joina maken din vid brasan

Japp Telis - MiniCoopern blev kvar! VW Lupon snurrar däremot numera runt i östra Gbg ngnstans, en tjej runt 30 som köpte den som sin första bil! Värdig arvtagare, eftersom det även var min första! Så nu spanar jag direkt efter om det är "min" bil, så fort jag ser en blå Lupo på stan
    Tack för ditt mail förresten - lång & mysig läsning, svar kommer!

Lappis igen - klart att ni ska planera in Bordeaux, Alsace & Champagne nästa år! Fast om ni ska ta alla samtidigt får ni nog köra en flerveckorstur i STOR bil, så att ni får hem allt till Sthlm!

Ab Fab - det slog mig precis att en god vän till min syster bor i dina trakter & hon är mkt riktigt jurist

Vad trist med regn i Sthlm - här var det kanonfint hela fm, men nu är det dessvärre lite mulet. Hoppas vi slipper regnet! Annars brukar det ju vara tvärtom - Sthlm har väl fler soltimmar per år än Gbg om jag inte missminner mig

• Piggelin1

haha - strukturfascist En av mina bästa vänner brukar kalla sig det, men efter en jobbig vända förra året då hon gick in i väggen & var sjukskriven en period, då har hon faktist taggat ner lite. Nu GÅR det faktist att ändra planer ibland

Jag är nog ingen strukturfascist riktigt, eller förresten, jag har nog varit det tidigare, men sen jag träffade mannen så har jag coolat ner mig lite, vilket känns skönt! Fast ibland är det svårt med avvägningen - är man superspontan, då är ju sannolikheten väldigt stor att ingen annan är ledig om man vill hitta på ngt spontant en helg. De flesta planerar ju ändå in sina helger & då sitter vi där & jag är skitsugen på att hitta på ngt med några vänner, men ingen kan längre Så ngn slags gyllene medelväg är nog det bästa - lagom mkt planerat, men utrymme för att vara spontan med Anyone som känner igen ordet "Lagom"??!

Ang att frakta hem vin i handbagaget - när vi flög hem från SA i början av nov 2006 så insåg vi när vi mellanlandade i Frankfurt att det var dagen innan de införde förbudet att ha med vätskor i handbagaget - så vi hade så många flaskor vi orkade bära & det gick bra Vi har fortfarande 2-3 flaskor liggande - eftersom jag haft vinuppehåll pga graviditeten. Men njuter jag igen av vin efter hon föddes. Rätt små mängder förvisso, men åhhhh vad gott

Vilka underbara bilder från Chile!!! Fantastiska! ...och jag halkade vidare in i albumet & såg flera coola klättringsbilder med! Påminner mig om ett ex som klättrade jättemkt & de ggr jag var ute tillsammans med honom & testade på det

• Piggelin1

Hej Kängu - välkommen hit!

Låter supermysigt att kajaka i Gbg's skärgård! Jag gjorde det för evigheter sen i Sthlm's skärgård - minns att Finlandsfärjan kom - då var man inte så kaxig

Kan annars berätta att dottera min, mina föräldrar & två äldsta syskonbarn (16 & 18 år - Telis: samma syskonbarn som jag hälsade på nyligen - i den lilla hålan i Jämtland som din väninna kommer från!) & jag gjorde en liten utflykt ner till norra Skåne över dagen igår. Lunchade på Rusthållargården i Arild www.rusthallargarden.se/ & sen fikade vi på Flickorna Lundgren www.fl-lundgren.se/ En riktig mat-dag som mina föräldrar kallade det Mmmm! Alltid lika mysigt att komma ner till de trakterna!

Zozo, om du är härinne & läser - visst var detta dina gamla hemtrakter??

• Piggelin1

Kängu - tyvärr inte varit i Alicante & tyvärr är jag lite dålig på att tipsa om rena sol- & slapparesor.

• Piggelin1

Nu är syskonbarnen ut på en shopping-raid på stan, ska sammanstråla med dem senare i em & strosa bort till Haga. Tror inte att de varit där så jättemkt förut. Blir nog en fika på Husaren - deras gigantiska kanelbullar borde passa 16-åringen med gigantisk ämnesomsättning Jeeesus, vad killar äter mkt i den åldern!

Förresten - nu när det är ett gäng Gbg:are härinne, är det ngn som testat relativt nya That's Amore nära Linnéplatsen? Tydligen är en av delägarna samme man som driver grymmestället La Cucina Italiana nära Korsvägen. Lite billigare än La Cucina... om jag förstått rätt.

• Piggelin1

Japp, Flickorna Lundgren är verkligen ett guldställe som jag varit på med jämna mellanrum ända sen jag var liten. Visst, massor av turister som kommer dit, men kvaliteten är & förblir ändå grym!

• Piggelin1

Okidoki - men om du testar det snart, lova att rapportera här! ...eller så gör jag det om jag hinner före!

• Piggelin1

God förmiddag på er!

Ajaj, Lappis ? jobbigt att vara bakis Men det lät iaf som en kul kväll!! När är det nu igen som ni åker till Portugal? Om ett par veckor?

Som vanligt kommer mina inlägg i klump, så innan jag är klar med detta, så är det nog ganska låååångt?!
    Borde egentligen packa eftersom vi ska till mannens syster med familj i Sala över helgen, åker redan strax efter lunch - men just packa är såååå urbota trist, så jag drar alltid på det i det längsta?

Lite mer ang Flickorna Lundgren ? EN sak hade de faktist ändrat på nu när vi var där! De hade inte längre Rörstrands Grön Anna-porslin, som de haft i alla tider, utan bytt ut till en annan Rörstrandsservis, som jag faktist inte sett innan. Fin sådan iaf & kaffet/saften/vaniljhjärtana etc smakade precis lika gott som alltid! Min pappa är för rolig ? han kan aldrig bestämma sig för vilket som är godast, så det blir alltid ett vaniljhärta, en toscatårta & en kaka ?med grönt i? ? ni som varit där vet säkert vilka sorter jag menar 

Hbgbrud ? håller med om att Rusthållargården känns aningen ?gammalt?. Jag tänkte faktist tanken när vi var där, tex toaletterna ser rätt gamla ut ? en modernisering hade inte skadat liksom. Personalen var supertrevlig, maten god (åt spätta med nypotatis) ? men för all del kanske inte så nytänkande - & dottern min fick sin barnmat serverad tjusigt värre i djup tallrik med servett & UNDERtallrik Tyckte det var lite charmigt!
    Länken till Strand ? tack för den ? såg jättefint ut! Mer modernt/up to date helt klart!

Hbgbrud igen ? ang oroligheterna ? just det, stämmer nog att det var mest i Jo?burg ? vi var ju i Soweto, så jag tänkte mest utifrån hur det var där! Har för mig att jag läst om oroligheter ngn annan provins också (mot Durban till tror jag), men nere i Kapregionen är det nog lugnt.
    Så om det skulle funka ? satsa på det, verkligen intressant & lärorikt!

Tack för länken till stället i Swellendam också! Vi bodde fyrstjärnigt hela resan igenom, men stället utanför Swellendam borde nog egentligen rankas som femstjärnigt & var även det dyraste stället vi bodde (men ändå helt ok med svenska mått mätt). Just helhetsupplevelsen var så grym där! Värdparet/Ägarna som var med & pratade med oss till fördrinken innan middagen (supertrevligt & intressant par i 55-60-årsåldern), middagen som var ngt i hästväg liksom vinerna (de hade egen vinkällare) & så detta att de körde mkt inriktning mot ?slow food?, närodlat osv. Just totalupplevelsen & mottagandet ? har aldrig upplevt ngn liknande! Minns att jag läste på ett tidningsklipp som de satt upp att en brittisk tidning utsett dem till att tillhöra världens fem bästa B&B! Vilket vi inte visste när vi bokade, eller rättare sagt så var det Bickley House i Kapstaden som bokade det åt oss.
    Ska ni köra till Franschoek efter Swellendam sen? I så fall ska jag tipsa er om en väg att köra som är väldigt vacker ? behöver dock kolla upp det först i så fall. Det finns en snabbare väg via en tunnel, men värdparet på ovan nämnda ställe tipsade oss om den fina vägen & vi följde deras tips!

• Piggelin1

Lite mer fika-snack - ang Husaren. Telis, bullarna ÄR verkligen nästan lika stora som en pizza! Håller med om att stället egentligen kanske inte är världens roligaste, men när man har en 16- & en 18-åring på besök i stan, som annars bor långt ut i de jämtländska skogarna - då är detta en given succé

Gotland - har bara varit där en enda gång - familjesemester som 11-åring! Gotland ligger liksom lite avigt till för oss på västkusten, det är så mkt enklare & snabbare för er Sthlm:are att ta er dit!

Ab Fab - har absolut inte glömt att jag ska maila dig tipsen, men det känns som om min fil är lite rörig & skulle behöva snyggas till lite först Började med tips från brorsan, sen fyllde jag på efter första NYC-resan 2004, sen fortsatte jag efter förra sommaren & sen dessutom lite andra tips från en tjej här på BT som bor där. Men jag ska kika på den & se om den går att skicka som den är

Ab Fab & Snäckan - det finns en del tips om såväl Boston som NYC i min mastodontlånga reseberättelse som jag skrev förra sommaren (den som tog så himla låååång tid innan jag kom till skott ). Kanske kan vara ngt att börja med?!
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440-1.html

Ab Fab igen - läste om fiket på Donsö jag med för ett tag sedan - är det nytt eller? Verkar himla mysigt!
    ...och vilka ifna bilder från Argentina!

Muggles - tack för recensionen från That's Amore! Tror att vi ska passa på att testa det nu på semestern.

Nenne - coolt med Venezuela! Har en väninna som bodde i Caracas i tre-fyra år med sin familj. Numera bor de i Jo'burg i SA, men nu är det nog snart dags för dem att flytta igen. Hoppas att det blir ngt bra ställe där vi kan hälsa på dem

• Piggelin1

Tooticki - det stället ser kanonfint ut!

Nu måste jag nog slita mig & packa en stund. Dottern min sover fortfarande, så jag fick skriva allt detta ostört = LYX!!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit