Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Upp och ned, hit och dit

Men är han inte anställd i Sverige, maken din??

Min ena storebror jobbade tidigare på en superkonservativ tysk firma (anställd i Sverige, Sverige-delen lite mer modern, men ändå vääääldigt tysk) - han var gruppchef & gick på ett års (!)pappaledighet. Folket i Tyskland fattade ingenting, men uppenbarligen var det ok ändå, för strax efter att han kom tillbaka så blev han befordrad ett snäpp upp i hierkarkin. Så det kan gå, om man bara vågar & vill kräva det! Men men, var & en blir ju salig på sin tro. Synd bara om han skulle missa detta, din make! När man blir gammal så är det ju ganska oväsentligt vilken karriär man gjort jobbmässigt & hur långa dgr man jobbat, det är ju relationerna man värdesätter & är stolt över.

• Piggelin1

Lappis - höll på att kolla igenom lite blandade filer på min jobbdator innan idag - då hittade jag en fil om Hongkong, som jag skrev till några kompisar för ett gäng år sen. Trodde jag hade tappat bort den för gott, men jag hade fel Tänkte nämligen på den då i vintras när ni skulle dit, men hittade den inte... Men nu vet jag vart jag har den

Rosen - jag är nog lite som du där - Sydamerika har hittills inte lockat mig sådär supermkt heller (speciellt inte efter SA - vad kan toppa det liksom?!), men sen när jag läste om Argentina/Buenos Aires (var det Ab Fab som var där?), då blev jag lite sugen! Brorsan var i Chile & Argentina i jobbet häromåret (livsmedelsbranschen) - då blev jag lite nyfiken på Chile också.

Galapagos låter coolt - men frågan är om det är tillräckligt coolt för "mig", så att vi åker dit. Mannen vill nog jättegärna, jag är mer "nja". Eller snarare, det finns ju så himla många ställen man vill åka till & då hamnar Galapagos en bit ner påmin lista.

Kul med Serre Chevalier-resan, Lappis!

Nenne - det är ju SNART som ni dra till NYC! Vad avis jag blir på er! Vill med!!

• Piggelin1

Åh, vad härligt med BÅDE Barcelona & NYC i höst! Jag har ju ännu inte varit i Barcelona, men det finns definitivt med på min tio-i-topp! I NYC har jag ju varit två ggr nu, men vill bara dit mer & mer!

Annars är det som sagt väldigt lugnt på vår resefront just nu, men men, vi tar igen det senare Just nu är det en hel del fokus kring huset & just nu funderar vi lite på worst case-scenario, dvs att vi inte tjänar ngt alls när vi säljer vår nuvarande lgh till vintern. Har iofs svårt att tänka mig att vi inte skulle tjäna ngt alls, vi köpte den för ett bra pris, den är totalrenoverad 2005 & centralt läge. Har svårt att tänka mig att priserna sjunker så jättemkt inne i stan, även om det skrivs/skräms mkt om bopriserna i media just nu. Sen var det ju det där med att vi skulle gifta oss & ordna bröllopsfest ngn gång med Hmmm... Ibland känner jag nästan bara för att få det överstökat, ibland (oftare!) vill jag ställa till med rejält kalas... Känns lite som att fokus flyttats lite nu när vi fått barn - inte för att vi lever enbart genom henne (det hoppas jag verkligen! Att vi inte är helt insnöade alltså!), men det kan nog aldrig bli riktigt lika stor grej som det hade blivit om vi gift oss innan dottern föddes. Fast det gör mig absolut ingenting! Minns att jag sade till mannen när vi var i SA (där han även friade & vi köpte ringar & sen förlovade oss "på riktigt" en vecka senare i Madikwe) - att dertta känns som en bröllopsresa i förskott Just för all lyxen vi njöt av & unnade oss & de tre veckorna vi var ute på vift.

• Piggelin1

Jag vill också åka överallt!! Glömde skriva det

• Piggelin1

...och jag kan tänka mig att bo i SA. Fast nu med de senaste dagarnas turbulens, när Mbeki blivit avsatt från presidentposten & den där Zuma fått mer makt. Då undrar jag lite hur det kommer att gå i framtiden för SA, tyvärr. Hmm, ska nog maila min franska väninna i Jo'burg för att höra lite hur snacket går därnere just nu. Just det, de är nog snart på väg att flytta därifrån när jag tänker efter, ambassadfolk brukar ju byta land med några års mellanrum. Undras vart de hamnar & om man kan hälsa på dem i så fall

• Piggelin1

Klistra in länken, Ab Fab! På Warsawa-hotellet alltså! Jag är nyfiken!! Jag gottar mig i era resor, som ni märker!

• Piggelin1

Kul med mor-dotter-helg! Ngt sådant skulle jag aldrig få med min mamma på, men men...

• Piggelin1

Haha, Rosen - du är för söt!! Om vi bott i Sthlm skulle jag veta direkt vart jag skulle vända mig!! Hmmm, inga planer på liten filialverksamhet på västkusten, nära Gbg??! Jag lovar att boka direkt i så fall Då skulle jag ju garanterat veta att jag skulle bli supernöjd med mat & vin!!
    Lite för långt bort med Sthlm, tyvärr

Vilket fint hotell, Ab Fab! Letade på hemsidan efter vad det kostade per natt, men jag gick bet. Blev lite sugen på Warsawa nu! Har bara flugit dit & sen vidare till Katowice i ett litet skruttigt plan, kändes som Aeroflot (det gamla sovjetiska, om jag minns namnet rätt) till en miniflygplats där man fick hämta väskorna på ett bord i ett tält. Sen flög vi hem från Krakow. Eller förresten, var det tvärtom? Såg inget av städerna tyvärr (fast Katowice är nog inget att se, det är väl bara känt för gamla skitiga industrier). Ena gången var jag i Mielec, en hyfsat stor stad i södra Polen, andra gången Jelesnia, en liten liten ort väldigt nära gränsen i sydöstra delen av landet. Minns att vi var på en restaurant (tänk sydtysk Bierstube i bergen) & åt massor med stabbig mat & drack Slibovich (hur man nu stavar till det...).
    Fick möjligheten att stanna till några timmar i Auschwitz på tillbakavägen, eftersom jobbgrejorna blev klara tidigare än planerat. Minns att vi två som var där var helt tysta i taxin sen som tog oss vidare till flygplatsen. Otroligt svårt att greppa & ta in. Man kan inte fatta att så mkt hemskheter kan begås av människor.

• Piggelin1

Ja just det! Jag var ju i Polen som 17-åring också! Innan muren föll, närmare bestämt 1987. Glasnost hade ju gjort att det lättat upp en liten aning då, men minns att det var en väldigt annorlunda resa & upplevelse. Var med i en ungdomskör & gjorde ngt slags utbyte med en kör i Poznan. Ett gäng skandinaviska tonårstjejer, som var ett otroligt udda & exotiskt inslag. Minns att vi var runt lite i stan & att folk följde efter oss just för att vi var så annorlunda. Bara det att vi hade färgglada kläder tex. Det var på den tiden Adidas-shorts var poppis, minns att flera av oss hade det & polackerna var helt fascinerade. Det fanns ju inga som helst västerländska butiker där på den tiden. Minns att vi var inne i en sk dollarbutik, där man bara kunde handla med dollar. Men var även i polska butiker, som var så sorgligt grå med tunt sortiment & sjutton resor/varv innan man fick sina grejor som man ville köpa. Peka ut för en person, lapp från en annan, sen kassan, sen kvitto till ytterligare en som hämtade grejorna & till sist ngn som packade in det & lämnade ut det. Har faktist en kristallskål stående i köksskåpet som jag köpte då & som fortfarande hänger med

• Piggelin1

Kul med era resande mödrar!
    Min mamma är lite rolig - hon skulle aldrig resa ngnstans utan pappa. ...och ändå är hon absolut ingen mesig & tillbakadragen/försiktig person, men av ngn anledning så är det alltid de två tillsammans som reser. Ngt annat finns inte på kartan! Just nu är de i Madrid en vecka & senare i höst bilar de till brorsan i A'dam & syrran i Frankfurt - så visst rör de på sig. Fast inte till riktigt så exotiska resmål som era mödrar! Fast det var ju faktist i SA några månader efter oss, reste med TEMA-resor. Trodde jag faktist aldrig att de skulle, så där överraskade de mig!
    Men som sagt - alltid med pappa. Hmmm, jag får ju inte ens upp henne hit på egen hand till Gbg - tror det är bilkörningen i det fallet som hindrar. Gillar inte att köra i storstan. Men å´ andra sidan fyllde hon nyss 72, så man får ju respektera det & det där att lära gamla hundar sitta i det här fallet, det är nog rätt kört

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit