Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Upp och ned, hit och dit

Det var som vår SA-resa - vi velade ett tag om vi skulle behålla en del spontantitet & inte boka boende för alla nätter i förväg, men sen när vi bollade det med tjejen på Bickley House i Kapstaden, så rådde hon oss att boka i förväg, så att vi verkligen fick bo på BRA ställen & dessutom slippa lägga tid på att fara runt & leta efter just de BRA ställena. ...och så blev det! Nu i somras var det en blandning av spontanitet i planering,. Vi visste när vi skulle ta Kiel-färjan & ville hinna så långt som möjligt genom Tyskland första dagen (kändes dumt att boka i förväg då, om vi skulle hinna längre än vi trott) & sen var ju veckan i lgh i Verona inbokad sen jättelänge. Efter Italien så visste vi att vi ville till Alsace, men inte exakt vart vi skulle bo. Hade med en bok som jag plockade från TUR-mässan 2006 www.logis-de-france.fr/uk/index.htm - som jag kollade i när vi började närma oss Alsace. Sen svängen till Amsterdam var helt spontan, men å´ andra sidan så visste vi ju då att vi kunde bo hos brorsan där.

Så en lagom blandning av spontanitet & planering är det bästa tycker jag Bara dra iväg utan ngt planerat alls, det är inte min grej - vill alltid läsa på innan, så att jag inte missar ngt bra!

• Piggelin1

haha, Lappis - känner igen det där! Flygresor kollar jag inte så jättemkt, men däremot är min specialitet att surfa in på olika hotell, B&B, restauranter & drömma om detta. Som tex guiden jag läste om Buenos Aires i helgen, några av tipsen där lär jag säkert kolla upp & surfa in på

Angående listor, så har jag varit en riktig list-marodör, men tror att jag taggat ner en liten smula (fast allt är ju relativt!). Tänkte faktist på "att-göra-listan-hemma" så sent som igår & konstaterade att nu sen jag började jobba igen, så är det inte alls så mkt med på den listan längre, iaf inte så mkt nytt. När jag var hemma med A, så hade jag mängder med saker hemma som jag kom på hela tiden, som behövde göras/köpas/fixas. Nu gör mannen mkt av det eftersom han är hemma om dagarna Fast en sak som funnits med på listan läääänge nu är att skriva reseberättesle från i somras Jag är verkligen helt hopplös på att komma till skott där!

• Piggelin1

Mmm, gillar TripAdvisor skarpt jag med!! Fast jag har hittills inte skrivit ngt själv där!

• Piggelin1

Senast igår surfade jag in på www.vaderoarna.se (tack Ab Fab!) för att inspireras & fundera över om vi ska ta en helg där under hösten, mannen & jag. Styrsö Skäret lockar också Nära, men ändå en helt annan miljö & tydligt avbrott från stan!

• Piggelin1

Ahhh, det låter gott, Lappis! ...och vi har ju Calvados stående i skåpet sen Normandieresan för några år sen!
    Har aldrig flamberat ngt - kanske skulle våga sig på det? Hur gör du? Vilken sorts äpplen? Valnötter borde ju funka också (tyvärr allergisk mot hassel-dito).

På atl om mat så hittade jag ett sparat recept i helgen som jag kallat för "Fastfood a´ la Rosenhaga" - Rosen, har du koll på vad det var?! Blev klart sugen, ska nog köra det ngn helg snart!

Just det, petithotel är en bra sida! Den har jag snöat in på flera ggr

• Piggelin1

Ab Fab - hmmm, kanske ska göra slag i saken då?! Mannen fotar ju dessutom massor, så han lär ju hitta massor av fina höstmotiv där om vi gör det hyfsat snart!
    Hmmm, måste nog konsultera ekonomin lite grand - lite nervöst just nu, en av oss är hemma med A, varsel på firman (som jag hoppas att ingen av oss berörs av... men man vet ju aldrig) & en lgh som vi ska sälja om ett tag... Jaja, det löser sig!

• Piggelin1

Vad söt du är, Telis! Ska VB:a det till honom!

• Piggelin1

Tack för receptet, Lappis - ännu ett BT-recept till samlingarna

• Piggelin1

Ahhh, Rosen - härligt! Älskar att planera kalas jag med!!
    Klart att man kan börja planera 50-årsfest redan nu! Speciellt som du vet att du vill lägga mkt tankar bakom & energi på att passa ihop mat & vin & dessutom tulla på förrådet ni har! Älskar att bläddra i kokböcker & inspireras... Är egentligen bäst på buffé/diverse plockmat - helt klart min favorit!
    Hmmm, vilket påminner även mig om att min 40-årsdag inte heller är långt borta - bara 1 år & drygt 3 månader bort! Inte en blekaste aning jag heller om hur jag ska fira det! Minns när jag var runt 26-27 & var bjuden på en kollegas 40-årsfest & jag funderade innan festen i stil med "Undras om de kan festa fortfarande i den åldern?!" Det kunde man - det var verkligen en superkul fest När jag fyllde 30 hade jag också fest hemma - vi trängde ihop oss 34 vuxna & tre barn på mina 53 m2. Trångt, men himla kul! Minns att jag innan festen tog hjälp av diverse kompisar med fixande. Typ, har du lust att hjälpa mig med minipajer/handla på bolaget, så bjuder jag på middag? Även ism festen minns jag att jag frågade några vänner om de ville hjälpa mig att hålla koll på vin & ev påfyllning av mat, eftersom jag inte ville hamna i fällan att stå själv i köket hela kvällen när jag firade min födelsedag Alla var såååå himla gulliga!

Ang att fixa fest rent allmänt, visst är det väl så att det alltid är vissa som ordnar fest & andra i princip ALDRIG... Mannen & jag har ordnat flera större fester tillsammans (bla två nyårsaftnar) & folk verkar haft riktigt kul. Jag köper att vissa inte är några festfixare (det är liksom bara att inse & strunta i det, ingen idé att sura en massa - möjligen att jag gjorde det mer när jag var yngre). Men en lite tristare variant är sen när man hör på omvägar ett par månader senare att några haft inflyttningsfest & vi inte blir bjudna. Men å´ andra sidan kommer vi ju inte att bjuda dem igen då. De får helt enkelt skylla sig själva för att de missar våra roliga kalas

Nu såg jag ditt inlägg Lappis - kanske ska kopiera Rosens olika firanden jag med!

• Piggelin1

Kul med soppbuffé, det körde jag också en gång på en födelsedag!
    Just det, när jag fyllde 35 hade jag ett rejält kalas också - massa rolig plockmat även den gången. Mannen & jag hade träffats några månader tidigare & hans lgh var en perfekt party-/mingellägenhet, så jag hade festen hos honom! Riktigt livat blev det minns jag (& ser jag också, när jag spanar in bilderna ). För mig var dessutom 35 lite speciellt, ville bejaka livet extra mkt just den gången, eftersom min ena storebror inte fick uppleva sin 35:e födelsedag - vi miste honom en månad innan han fylde 35. Lite symboliskt sådär, eftersom han var en sådan otroligt levandsglad person, så ville jag fira att jag fick fylla 35 extra mkt. Ja, ni fattar

Rosen - din fastfood var inget av det du nämnde, fast när jag tänker efter så känner jag igen det med kräftstjärtarna, har ett svagt minne att vi pratat om det ngngång för länge sen. Haha, pastavattnet kör vi alltid i vattenkokaren

Jag klipper & klistrar ur mitt sparade dokument:

"Fastfood a la Rosenhaga:
    Ren med rostade potatishalvor, cremefraiche m chili och sallad.

1. Sätt igång ugnen direkt när du kommer hem på 225 grader och ta fram vinet. Häll upp varsitt glas, tag ett djupt andetag - skåla och njut av att det är helg!

2. Tvätta lite snabbt av ett gäng potatisar i jämn storlek. Halvera dem och lägg dem med snittytan upp i en form smord med olivolja. Blanda olivolja, salt, peppar och lite Sweet chili-sås. Pensla på snittytorna och ställ in i ugnen.

3. Blanda ihop creme fraiche med pressad vitlök och sweet chilisås. Salta och peppra. Ställ åt sidan och låt smakerna gifta ihop sig. (Om du har färsk koriander att klippa i så är det smaskens, men bara lite så att det inte dominerar.)

4. Tag en rökt renstek och skär i tunna skivor. (Den ska inte tillagas.) Om du inte får tag på en renstek, kör renfilé istället. Den ska bara stekas på lite hastigt, salta och peppra. Låt vila cirka 10 minuter i stekpannan med lite folie över.

Glöm inte att sörpla vin och njuta av varandras sällskap!

5. Släng ihop en sallad av grönsallad olika sorter, lite bönor eller linser, några finhackade tomater och kanske ett päron eller äpple i små bitar. Ringla över olivolja, dutta lite balsamvinäger på och salta och peppra.

NJUT!

Middagen är fast food för oss för att det är minimalt med hacka och skära och mixa. Effektiv matlagningstid? 5-8 minuter, resten är väntan på att potatisen ska bli klar - och då dricker vi vin och låter helgen ramla över oss.

Från det att du har fått in potatisen i ugnen så är middagen 25-40 minuter bort beroende på hur stora potatisar du tog."

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit