Kul med soppbuffé, det körde jag också en gång på en födelsedag!
Just det, när jag fyllde 35 hade jag ett rejält kalas också - massa rolig plockmat även den gången. Mannen & jag hade träffats några månader tidigare & hans lgh var en perfekt party-/mingellägenhet, så jag hade festen hos honom! Riktigt livat blev det minns jag (& ser jag också, när jag spanar in bilderna ). För mig var dessutom 35 lite speciellt, ville bejaka livet extra mkt just den gången, eftersom min ena storebror inte fick uppleva sin 35:e födelsedag - vi miste honom en månad innan han fylde 35. Lite symboliskt sådär, eftersom han var en sådan otroligt levandsglad person, så ville jag fira att jag fick fylla 35 extra mkt. Ja, ni fattar
Rosen - din fastfood var inget av det du nämnde, fast när jag tänker efter så känner jag igen det med kräftstjärtarna, har ett svagt minne att vi pratat om det ngngång för länge sen. Haha, pastavattnet kör vi alltid i vattenkokaren
Jag klipper & klistrar ur mitt sparade dokument:
"Fastfood a la Rosenhaga:
Ren med rostade potatishalvor, cremefraiche m chili och sallad.
1. Sätt igång ugnen direkt när du kommer hem på 225 grader och ta fram vinet. Häll upp varsitt glas, tag ett djupt andetag - skåla och njut av att det är helg!
2. Tvätta lite snabbt av ett gäng potatisar i jämn storlek. Halvera dem och lägg dem med snittytan upp i en form smord med olivolja. Blanda olivolja, salt, peppar och lite Sweet chili-sås. Pensla på snittytorna och ställ in i ugnen.
3. Blanda ihop creme fraiche med pressad vitlök och sweet chilisås. Salta och peppra. Ställ åt sidan och låt smakerna gifta ihop sig. (Om du har färsk koriander att klippa i så är det smaskens, men bara lite så att det inte dominerar.)
4. Tag en rökt renstek och skär i tunna skivor. (Den ska inte tillagas.) Om du inte får tag på en renstek, kör renfilé istället. Den ska bara stekas på lite hastigt, salta och peppra. Låt vila cirka 10 minuter i stekpannan med lite folie över.
Glöm inte att sörpla vin och njuta av varandras sällskap!
5. Släng ihop en sallad av grönsallad olika sorter, lite bönor eller linser, några finhackade tomater och kanske ett päron eller äpple i små bitar. Ringla över olivolja, dutta lite balsamvinäger på och salta och peppra.
NJUT!
Middagen är fast food för oss för att det är minimalt med hacka och skära och mixa. Effektiv matlagningstid? 5-8 minuter, resten är väntan på att potatisen ska bli klar - och då dricker vi vin och låter helgen ramla över oss.
Från det att du har fått in potatisen i ugnen så är middagen 25-40 minuter bort beroende på hur stora potatisar du tog."