Inlägg från: Telemarkgrrl |Visa alla inlägg
  • Telemarkgrrl

Upp och ned, hit och dit

Åh, vilken härlig Portugalberättelse, Lappis!

Piggelin är på väg hemåt från Italien men dom skulle åka via Alsace och kanske även Amsterdam. Dom har ingen brådska hem så vi får väl se när hon dyker upp här igen. Det lär ju iallafall bli med en underbart lång och härlig reseberättelse.

Själv har jag ägnat nästan hela helgen åt att skriva en jobbansökan. Till mitt allra värstaste drömjobb som inte ligger i Sverige utan på ett drömställe. Iiiiiiih, nu gäller det bara att hålla alla tummar och tår!

• Telemarkgrrl

Haha, näe till Parga ska vi inte flytta!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om semestern annat än att vi hade det helt underbart. Men vi gjorde liksom ingenting. I två veckor så åt vi frukost, gick till stranden, åt greksallad, gick hem, satt på balkongen, duschade, gick ut och åt middag, tog en drink/kaffe/glass och gick sen hem och sov. Det var allt.

Parga var kanske lite turistiskt men vi tyckte att det var underbart. Så himla vackert!

Sen stannade vi i Bologna på vägen hem men det var en besvikelse tycker jag. Bologna var i och för sig väldigt vackert med milslånga arkader och jättefina gamla hus men det saknades något. Det var inte så att stan var alldeles död, det var ganska mycket folk ute på gatorna men alla var liksom på väg någonstans. Vi hittade inga mysiga torg och uteserveringar där man kunde sitta och titta på folk där det samlades människor. Vi fick leta som tusan bara efter en restaurang där man kunde sitta ute och äta middag, så ska det väl inte vara när det är sommar och 30 grader varmt och i Italien?!

• Telemarkgrrl

Lappis, japp, det menar jag. Inget Meteora blev det. Första veckan var min man alldeles för jetlaggad, sen blev det dåligt väder i ett par dagar och så sista veckan ville vi helt enkelt inte offra några lata dagar på stranden. Det var ju så himla långt dit att man hade fått sova över en natt på vägen.

Njä, det var inte alls folktomt i Bologna, det fanns bara inga uteserveringar. Folk verkade överhuvudtaget inte äta i Bologna, det fanns jättefå restauranger och caféer (fast vi kanske letade på fel ställen?)!

• Telemarkgrrl

Rosen, jaaa, det kändes mycket märkligt. I Italien av alla ställen! Nej, jag är säker på att vi måste ha varit på fel ställen bara. Om man är intresserad av gamla hus, arkitektur och lutande torn så är dock Bologna ett strålande resmål.

Det stämmer, det är från Bologna som spaghetti bolognaise kommer, fast just där heter den inte så utan "spaghetti al ragú" lustigt nog.

• Telemarkgrrl

Hej Piggelin! Tack för senast!!

• Telemarkgrrl

Jag har bara gjort dom traditionella turistsakerna i Berlin men gillade riksdagen (kupolen), Holocaustmuseet och minnesplatsen för judeförföljelsen, Topographie des Terrors-utställningen, lunchrestaurangen på KaDeWe och zoo:et.

• Telemarkgrrl

Piggelin, det var det museet som jag kallade för Holocaustmuseet! Men det kanske heter något annat, jag minns banne mig inte.

Vi bodde på Ku'damm och tyckte att det var alldeles förträffligt. Kvarteren mellan Ku'damm och S-bahn-hållplatsen .....aaaah, mitt minne alltså ...vad f-n hette den? ... Savignyplatz (ha!), var fullt med fina hus, trädkantade gator, ljuslyktor i träden och massor med restauranger av alla möjliga typer. Kalastrevligt att promenera runt där och kika på menyer innan man bestämde sig för vilket ställe som såg trevligast ut och hade godast meny.

• Telemarkgrrl

Sachsenhausen ligger inte så långt från Berlin.

• Telemarkgrrl

Piggelin, asch, det råkar bara vara ett specialintresse det där.

• Telemarkgrrl

Lappis, vårt rum var extremt lyhört och dom flesta andra i sällskapet (vi var 22 st ) upplevde också sina rum så. Och det är definitivt inget 4-stjärnigt hotell. Men det är rustikt och mysigt och jättejättetrevligt! Maten beror väl på vem som är kock för säsongen men när vi var där så var det alldeles otroligt, fantastiskt gott! Den enda middagen jag var missnöjd med var den åttarätters ankmiddagen eftersom jag inte gillar anka, men det är ju inget problem för dig.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit