Inlägg från: Telemarkgrrl |Visa alla inlägg
  • Telemarkgrrl

Upp och ned, hit och dit

Lappis, om det blir Korsika så blir det definitivt Langley, dom brukar vara kanonbra att åka med.

Tinga, ja, det är smart att ta 4-5 dagar där man bara latar sig på slutet av en bilsemester. Det var det som vi hade tänkt göra i Las Vegas.

• Telemarkgrrl

Mja, jag tycker att det är stor skillnad på arrangörerna. Langley är dom enda som känns seriösa i alperna. När vi åkte med Lion Alpin (iofs för länge sen) så körde guiderna fågeldansen nakna på afterskin, med Nortlander var vi dom enda svenskarna och resten var danskar som blev sk*tfulla på picknicken. Lion ställde förresten in en resa för oss bara en månad innan avresa utan att erbjuda oss något annat till samma pris. Och med STS blev halva hotellet magsjuka inom loppet av ett par timmar och dom skyllde bara på vinterkräksjukan fast jag tycker att det var uppenbart att det var något fel på middagsbuffén.

• Telemarkgrrl

Nja, själva resorna var det inget fel på, bara arrangörerna.

Konstigt, jag tycker att svenskarna (nuförtiden) beter sig mycket bättre än en del andra nationaliteter. Men det kanske beror på vart och när man åker, jag åker ju inte längre till St Anton på sportlovet.

Tinga, jag tänkte bokmärka den där länken men det hade jag visst redan gjort tidigare. Ser hur fint ut som helst.

Jag vill gärna åka till San Diego för att se djurparken och Sea World. Bada där vette sjutton, dels är det kallt i vattnet och dels så finns det vithaj. LA däremot hoppar jag mer än gärna över.

• Telemarkgrrl

Herregud AM, varför är han ett ex?!

Tack för länken, den är sparad.

• Telemarkgrrl

Lappis, vad du gick igång med planerandet! Jag behöver inte göra annat än att luta mig tillbaka och kopiera alla svar du får.

• Telemarkgrrl

Jag gillar också att planera tokmycket men säger som Piggelin, jag har nog också mött min överkvinna.

• Telemarkgrrl

Jag tycker egentligen att vi har haft minst lika lyckade semestrar där vi bara har råkat hamna någonstans som när jag har suttit och planerat en massa i förväg. Så det är inte det att själva semestern blir bättre av planerandet, utan mer att jag njuter lika mycket av planerandet som under själva semestern. Man liksom förlänger det roliga.

• Telemarkgrrl

Det här är en jättegod äppelkaka:

Grannykaka

2-3 äpplen Granny Smith eller annan syrlig äppelsort
    120 gr smör eller margarin
    4 dl strösocker
    2 ägg
    4 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    3/4 tsk salt
    1 tsk kanel
    1/2 tsk riven muskotnöt

Så här gör du:
    Skala och tärna äpplena. Vispa smör och socker mjukt, tillsätt äggen, ett i taget. Blanda mjöl, bakpulver, salt, kanel och muskot noga. Vänd ner mjölblandningen i smöret/sockret. Lyft ner äppeltärningarna i smeten med en sked. klicka smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, och grädda på nedre falsen i 175 grader i ca 50 minuter. Låt kakan kallna och sätta sig, servera med vaniljglass.

Annars är det jättegott med ugnsstekta hela och urgröpta äpplen som man fyller med hackade hasselnötter, socker och smör och med sirap och kanel eller kokos på toppen.

• Telemarkgrrl

Ja, just det ja, jag såg också det! Det kan inte ha varit folk som brukar laga mat som följde det där receptet - dom måste ju ha länsat hela lagret av muskot i affären och inte funderat på om det kanske var lite mycket. Men 1/2 tsk är alldeles lagom och alldeles ofarlig.

• Telemarkgrrl

Åh, fläskfilé, då tänker jag på mitt favvorecept, "Fläskfilé under italienskt täcke" - mums!!

Här är det: www.alltommat.se/recept

Har ingen aning om om det passar barn dock.

• Telemarkgrrl

Lite som Ab Fabs recept har vi fått på barnkalas fast med Keldas vaniljvisp. Man vispar ihop vaniljvispen och blandar i massa maränger och hallon och så får det stå i frysen i ett par timmar. Ska också tinas lite före servering. Riktigt gott och barnvänligt.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit