Upp och ned, hit och dit
Åh, nu såg jag! Ni landar i Jo'burg!
Åh, nu såg jag! Ni landar i Jo'burg!
Vi bodde på ett litet ställe som hette The Bush House. När vi var där så fick vi helt fantastiska viltvårdare som guider som var kopplade just till dem. Stället tar bara 12 personer, har en liten plaskpool som var jätteskön efter en safari.
Tänk bara att plaska i poolen, sträcka sig på tå och se en flock elefanter vid vattenhålet 100 meter bort. Det är mäktigt!
Kika lite här: www.bushhouse.co.za/
Vi valde Madikwe lite mer av en händelse - och för att det var malariafritt område till skillnad från andra. Sedan förstod vi hur rätt vi valt. Jag träffade en internetvän (sydafrikan) och hans familj efteråt när vi var i Jo'burg. Som sydafrikan uttryckte han sig att "det är det bästa reservatet". När jag frågade varför fick jag en lång harang om socialt ansvar, ekologi, sociologi, samhällsekonomi och politik som jag inte drar här och nu - men det imponerade i vart fall på mig.
Mest imponerade naturen och djuren. Det gjorde mig ödmjuk inför moder natur.
Hej Piggelin,
Mässan var för inköp av belysning, möbler, dekoration etc. Såg mycket knasigt, galet som passade utmärkt!
Det blir en sväng till snart till Köpenhamn och Odense för kompletterande inköp, hittade fyra riktigt bra leverantörer men vi behöver besöka deras showrooms för att se hela utbudet som inte fick plats i mässmontrarna. Hepp, sedan ska det vara klart för denna gången!
Gafsan,
Sol och bad märkte vi inte så mycket av faktiskt. Desto fler vingårdar - härligt!
Adamia,
Jag tror aldrig man får ett bättre kameratillfälle än på safari i Madikwe. Både maken och jag gillar att fotografera men vi tog nästan inga kort då vi blev helt tagna av stunden, vi bestämde oss för att resa tillbaka och ta foton då.
Svaret på din fråga är väl då förmodligen att man tar med sig det bästa och mesta man har i kameraväg. Man kommer förvånansvärt nära många av djuren med bilen.
Oj, vad mycket om SA! Javisst, det var den bästa resan jag har gjort någongång. Jag har haft förmånen att resa en del, både privat och i jobbet men valet är enkelt - bäst är Sydafrika, alla kategorier (förutom sol och bad).
Om linbanan till Table Mountain är stängd så kan man absolut ta en sväng med en picnickorg till Signal Hill. Härlig utsikt på ett annat sätt - och man kör bilen ända fram.
Avseende säkerhet osv. Vi upplevde ingenting negativt överhuvud taget. Vanligt sunt förnuft gäller som att inte promenera i fel områden varken på dagen eller kvällen, inte flasha med dyra kameror och smyckena kan man lämna hemma.
Vi hyrde bil och tuffade fram, gick jättebra. Nej, du behöver ingen guide på Table Mountain. Jag har för mig att det var vänstertrafik men det är enkelt att lära sig. Gäller bara att koncentrera sig några minuter när man sätter sig i bilen på morgonen. Jättebra skyltat, bra vägar, inte svårt att hitta.
Bilresan från Jo'burgs flygplats till Madikwe tar 4-5 timmar, jättebra väg hela vägen. Vackert landskap.
Rekommenderar att du köper "First Class" resehandbok om Sydafrika, den är jättebra och har många, fina tips som stämde bra in där vi kunde utvärdera det. Kostar några hundra i välsorterade bokhandlar eller på nätet.
Cocktail på balkongen här i Spanien - ah, do shut up! Här vräker regnet ned. *morrar*
Om linbanan till Table Mountain är stängd så kan man absolut ta en sväng med en picnickorg till Signal Hill. Härlig utsikt på ett annat sätt - och man kör bilen ända fram.
Avseende säkerhet osv. Vi upplevde ingenting negativt överhuvud taget. Vanligt sunt förnuft gäller som att inte promenera i fel områden varken på dagen eller kvällen, inte flasha med dyra kameror och smyckena kan man lämna hemma.
Vi hyrde bil och tuffade fram, gick jättebra. Nej, du behöver ingen guide på Table Mountain. Jag har för mig att det var vänstertrafik men det är enkelt att lära sig. Gäller bara att koncentrera sig några minuter när man sätter sig i bilen på morgonen. Jättebra skyltat, bra vägar, inte svårt att hitta.
Bilresan från Jo'burgs flygplats till Madikwe tar 4-5 timmar, jättebra väg hela vägen. Vackert landskap.
Rekommenderar att du köper "First Class" resehandbok om Sydafrika, den är jättebra och har många, fina tips som stämde bra in där vi kunde utvärdera det. Kostar några hundra i välsorterade bokhandlar eller på nätet.
Cocktail på balkongen här i Spanien - ah, do shut up! Här vräker regnet ned. *morrar*
Oups, sorry...det hakade sig.
Får nog sluta upp med att använda ordet "jätte-" och nyansera mig lite bättre. Fantastiskt, enormt, briljant, mycket - många fina ord finns det att använda istället.
Gafsan,
läs om säkerheten och brottligheten i Sydafrika på www.kapstaden.nu under FAQ, om jag minns rätt. Ille som driver sidan är klok som en snok och bor själv utanför Kapstaden sedan flera år.