Inlägg från: Originalrosen |Visa alla inlägg
  • Originalrosen

Upp och ned, hit och dit

Här är det mycket lösa planer på en resa till Singapore och Bali över jul och nyår.

• Originalrosen

Adamia,
    Vi bodde på Bush House när vi var i Madikwe. Det hade jättebra viltvårdare som verkligen gjorde resan toppen. Personalen på Bush House var supertrevliga och vi gillade att det inte var så stort. Att ta en kall öl nere vid vattenhålet när djuren kom dit för att dricka bara ett stenkast därifrån - ja, jösses!

Det går bra att köra från Jö'burg, vägarna är fina. Ni kommer att få det härligt!

• Originalrosen

Gafsan,
    Jag var i Singapore för tiotalet år sedan och det gav mersmak. Har inte kommit tillbaka dit - ännu, men jobbar på det.

• Originalrosen

Ja, men!.....

Det går ju inte att motstå alla minnen som rasar över en när jag går in på denna tråd. Här snackas det Sydafrika i långa banor, verkligen inspirerande! Jag kommer sussa gott inatt med bilden av vildhundar och elefanter på näthinnan.

Lapinette,
    Jag har börjat kika på flyg och hotell. Hotell på Bali skulle i så fall bli ett jag bott på två gånger tidigare; helt, rent och billigt. I Singapore skulle jag vilja bo på Raffles men det är så dyrt! Minns något vagt om ett hotell runt hörnet/tvärs över gatan från Raffles som var nästan lika fint och kostade hälften.

Är det någon som har tips på hotell i Singapore?

Det som är svårast är väl att fixa boende för den fyrbenta älsklingen över jul och nyår - alla pensionat är fullbokade. Tror dock att jag kan ha hittat en lösning, så jag fortsätter att kika lite på flyg och boende.

Kanske bra om jag pratar med maken snart om detta, han är liksom inte på ännu. Jag är visst likadan som flera andra här - fladdrar iväg på nätet i någon sorts dröm om en resa - men ofta blir det till verklighet.

• Originalrosen

E11a,
    Vilket fantastiskt hotel på Bali! Stort tack för tipset. Denna gång på Bali (om vi bokar) så blir det ett litet familjehotell där jag har bott tidigare och det är rejält lågbudget. Lyxen för oss denna gång får ligga i att vara lediga och kanske lägga lite pengar på att hyra en yacht över dagen för snorkling och bad - kanske djuphavsfiske. Ja, och så massage mest varje dag!

• Originalrosen

Jürss mejeri är ju fantastiskt! Deras Münsterost med kumminkex och en Gewurztraminer...*drömmer mig bort till Flen*

Resa med barn? Det kan man göra på direkten, inga problem alls. Jag har rest med spädbarn, blöjbarn och äldre barn. Det funkade till och med som ensam vuxen att bilsemestra med tre barn; 2,5,6 år gamla. Att inte stressa och att vara väl förberedd är väl nyckeln. För att inte ha några barn själv har jag haft min beskärda del av att semestra med barn.

Största utmaningen med barn var en långhelg med nio barn som ensam vuxen. Vi gjorde allt möjligt roligt! Cyklade, var på bonnauktion, bakade, lagade mat, spelade brännboll, fotboll med picnic, basket, grillade, pyjamasparty med spökhistorier, plockade bär, spelade burken och badade järnet!

Vi hade störtkul - men sedan sov jag gott i många timmar.

• Originalrosen

Lapinette,
    Jag kommer som ett skott. Barn och jag gillar varandra av någon anledning.

Höst = svamp. Jag får tamejsjutton flexa från jobbet i veckan och gå ut i skogen! Längtar järnet efter det.

• Originalrosen

Jag har flugit med barn från sex månader. Det har funkat riktigt bra. Bebisar har svårt att tryckutjämna så ett tips är att ge dem nappflaskan när man startar och landar, lite större barn ger man nappen eller tuggummi beroende på ålder.

Tinga och Piggelin,
    det finns ju åtminstone en lodge som är självhushåll och lite billigare. Man kan ju dela upp sig eller åka med en annan familj. Det känns inte som att små barn ska med på safarin, vad säger ni? Jag tror skolåldern kan vara lagom, sisådär utan att veta så känns det rätt.

Åker man två familjer så kan man dela upp sig och några stannar med barnen och några åker på safari. Det är ju klockrent!

• Originalrosen

Berlin...

Jag undrar jag om det där speciella caféet finns kvar vid Brandenburgen Tor? Det var så himla ballt i två plan där övervåningen var som ett engelskt bibliotek - men det var toaletterna som var galna!

Knasigt va! Rekommendera ett toalettbesök.

Allvarligt talat, missa inte att kika efter det.

• Originalrosen

Jag åker inte utför idag - tyvärr. Var galen i störtlopp som yngre.

Sisådär - nu har vi bokat semester! Det blir tre veckor till Bali med några dagar i Singapore på vägen. Ni kan inte ana hur skönt det ska bli! Jag har inte haft semester sedan vår bröllopsresa 2006 - och då jobbade jag på förmiddagarna vid datorn.

Tre veckor! *nyper mig i armen*

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit