Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Upp och ned, hit och dit

Ja just det - jag var på Ost- & Vinprovning på Linnégatans Ost för ett par år sen. Butiksägaren Alex Kober höll i ostbiten, en sommelier vars namn jag glöm höll i vinbitem. Kanontrevligt & supergott!
    Bland annat blev getosten Montenebro en favorit efter den provningen - yummie!

• Piggelin1

Rosen, har inte varit på 28+ ännu. Det är ju såpass dyrt, så det känns på gränsen att gå dit som privatperson. Men ngn leverantör får gärna bjuda mig dit i jobbet Jag ska ju snart börja jobba igen
    Annars var vi på Fond i månadskiftet okt/nov, precis innan dottern föddes - riktigt bra & fenomenal service. Fast när jag gick förbi där häromveckan så såg det ut som om de gjorde en stor ombyggnad, så det kanske dröjer innan de öppnar igen.

Nu ska jag ut i solen & sen packa inför Italien - ha det gott! Jag kikar ev in en sväng imorgon med innan vi åker iväg.

• Piggelin1

Förhoppningsis - vad kul att Aruba var så lyckat!

Ang middagen på Mathias Dahlgren - jag är inne & "tjuvläser" ibland i den andra tråden där du beskrev den middagsupplevelsen - den gick verkligen inte av för hackor

Nu har vi nästan packat klart bilen, om några timmar går tysklandsfärjan - ha det gott allihopa, så hörs vi om ett par veckor! Lovar att återkomma om alla goda middagar & viner i Italien resp. Alsace!

• Piggelin1

Hej pa er, kan inte lata bli att kika in en snabbis & saega hej!
    Ar foer tillfaellet hos brorsan i Amsterdam, efter en underbar vecka i Italien & ett par naetter i Alsace. Bestaemde laengs vagen att vi skulle kvista upp till brorsan i A'dam naer vi aenda aer i farten & kom hit igar kvaell. En riktig slappardag idag: brorsan & svaegerskan jobbar & deras dotter aer hos dagmamman. Superskoent, vi var onekligen lite maetta pa reseintryck nu

Verona var suveraent & lgh vi bodde i var superfraesch & lag centralt men aenda vaeldigt lugnt. Kan verkligen reommendera en tur dit! Venedig var en positiv oeverraskning, ingen kloaklukt & gick vi bara nagra sma graender at sidan, sa var vi ju helt ensamma! Ok, runt Markusplatsen var det ju hut mkt turister som heslt, men inte varre aen vid tec Eiffeltornet, Empire State Building eller liknande turistmagneter runt om i vaerlden.

En dag akte vi till Gardasjoen & huvuddelen av den dagen tillbringade vi i Sirmione, efter ditt tips, Lappis! Superfint! En annan dag for vi runt i Valpolicella, vaeldigt vackert, men svart att hitta vingardarna, de verkar inte alls satsa pa vinturism pa samma vis som i tex Alsace, daer det aer skyltat oeverallt. Rosen foerresten, super med ditt tips pa boken Provsmakning i Alsace, vi hade den som guidebok hela tiden naer vi for runt daer!

Men jag lovar att skriva mer sen naer vi aer hemma igen! Har foerresten funkat hur bra som helst att resa med A, hon aer verkligen otroligt enkel att ha med! Savael de langa bilresorna som vaermen har hon klarat finfint. ...och sen charmade hon italienarna till hoeger & vaenster precis hela tiden - & de aer ju verligen barntokiga i det landet!

Rosen, vi siktar pa att aka hemat pa onsdag (tror jag) & planen aer att straeckkora fr A'dam till Gbg da. Misstaenker att vi kommer att vara ganska slitna pa torsdag (spec dottern), sa det kanske blir lite tight att ses. Fast det hade ju varit saaaa kul! Hmmm, kanske kan halla det lite oeppet? Eller aer ni busy redan kanske? Var det pa redag som ni aker vidare?

Lappis, sag att du skrivit langt om Portugal, ska laesa det lite senare! Kaenner pa mig att det kommer att goera mig Portugal-sugen

• Piggelin1

Vinkar till Sthlm! Foerstod att Taellberg blev instaellt pga kast vaeder?? Ni har bara otur m era Sverige-resor!

• Piggelin1

...en riktigt skoooon dag idag. Taenker inte ens aka in till city... Brorsan m familj flyttade till nybyggt hus foer tva veckor sen, sa vi taenkte nog mest traska runt haer i omradet idag (lite som Eriksberg/Hammarby Sjoestad) & spana in omgivningarna, ta en kaffe ngnstans etc. Imorgon tar vi ev vagnen in till stan & strosar runt lite, men eftersom vi varit haer sa manga ggr foerut sa finns det inga masten alls. Fika pa favvofiken, slinka in pa ngn favvo-affaer etc.
    Kul att se brorsans nya hus med - haer bygger de ju pa hoejden eftersom marken aer svindyr. Kul att jaemfoera m nybyggda hus/lgh i Sverige. Takhoejden aer tex 3,70m! Stora foenster fran golv t tak, minimal traedgard (I Sverige skulle man nog inte ens kalla det traedgard) & en del andra smarta loesningar som aer kul att se!

• Piggelin1

Haha, Lappis, jaettespontan i dina resor - NOT
    Da laer vi fa vaenta laenge pa att ni kommer till Vaestkusten

Aer det kasst vaeder i hela Sverige nu foerresten? Har ingen koll alls, har tex missat helt att OS dragit igang, insag det igar naer vi kom fram till brorsan Skoent att vara avkopplad fran TV, naetet osv ett tag! Fast nu naer brorsan aenda har datorn, vi slappar & dottern sover, da kan jag inte laengre halla mig

• Piggelin1

Detsamma Telis! Jaettekul att ses i Verona & fa spana in maken din! Supertrevlig, precis som du!

• Piggelin1

Hej igen, aennu en lugn & skoen fm i A'dam

Brorsan & svaegerskan pa jobbet, mannen laeser en bok & dottern sover sin foermiddagslur... Lite halvtaskigt vaeder haer (& jag som inte ens har med mig nagra langa brallor eller jacka - fick lana jacka av svaegerskan igar!), klar skillnad mot de 35C (drygt) vi hade i Verona!

Tog en promenix haer i omradet igar, det finns saaaa manga totalt galna hus i en enda salig blandning! Foer tio ar sen fanns inte ens denna oen, men sen boerjade hollaendarna bygga oen & de raeknar m att ca 50.000 pers ska bo haer naer det aer klart!
    Hittade nagra bilder mha min kaera vaen Google, kan inte lata bli att klistra in laenkarna. Husen aer i stort sett klara idag, men taenkte att detta ger en uppfattning iaf!

www.steigereiland.com/fotos/inrichting-van-steigereiland/19_december_2007_Zuidpuntje_van_Strook_2_met_dank_aan_Frans/

www.steigereiland.com/fotos/inrichting-van-steigereiland/Vrijburcht_en_zuidbuurt_strook2_met_dank_aan_Frans_19_sept_2007/

www.steigereiland.com/fotos/ZuidbuurtStrook3en4/strook_3_met_dank_aan_Frans_2_12_juni_2008/

www.steigereiland.com/fotos/FotosvandeZuidbuurtStrook0en1/Jan_Olphert_Vaillantlaan_Met_dank_aan_Frans_22_augustus_2007_3/

www.steigereiland.com/fotos/FotosvandeZuidbuurtStrook0en1/Jan_Olphert_Vaillantlaan_met_dank_aan_Frans_18_juli_2007/

• Piggelin1

Rosen, da ser vi till att ses naesta gang ni aer i Goetet istaellet! Hoppas att ni far en jaettebra kvaell, oavsett vilken restaurant ni vaeljer

Vi gick foerbi Arenan i Verona var & varannan kvaell nu naer vi var daer & vi hade faktist tankar pa att ga dit ngn kvaell, hade tom hoerselskydd till A i resvaeskan, men sen blev det inte sa aenda. Vi hoerde dock foerestaellningarna naer vi gick foerbi, visste ni att arenan tar 20.000 pers?! Juni, juli & augusti x 20.000 pers, det blir manga maenniskor som aer daer per saesong Den aer verligen vackert upplyst om kvaellen & runt arenan pa torget star rekvisita inhaegnat bakom kravallstaket, eftersom det aer olika foerestaellningar varje kvaell. Gigantiska & pakostade scen-grejor!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit