Inlägg från: Ab fab |Visa alla inlägg
  • Ab fab

Upp och ned, hit och dit

hmm.. det är dyrt tyvärr.

Vi gav bort en matlagningsdag i present. En heldag med fisk och skaldjur ink inhandling och vinprovning. Medborgarskolan ordnar. Kostade ca 800 kr

• Ab fab

japp. Maken fick det i present förra året. Han gillade det jättemycket- men han är inte värdens bästa matlagare, däremot väldans intresserad. Den som fick det i våras blev kanonglad men skallgå i höst.

jag har en favorit som vi har gett bort. ostprovning hos en fransman med butik på vallgatan (eller om det är södra larmgatan) Han är otroligt trevlig och älskar franska ostar så det bloir en upplevelse.

Syck.. idag orkar jag inte med solen. Sitter inne istället. Inte dumt alls. Men skall försöka plocka krusbär senare. En sväng på Liseberg med vänninorna i kväll. I morgon blir det södra skärgården. Bad på Vrångö o fika på Donsö

• Ab fab

tack snälla för tipset. Den skall skrivas in i boken.

Piggelin1 skrev 2008-07-28 12:09:34 följande:
    ja just det - Ab Fab, när jag letade i en låda efter en grej häromdagen så hittade jag ett visitkort från den där champagne-butiken i Epernay som jag pratade om för ett tag sedan! Tänkte direkt på dig & att jag skulle förmedla den adressen! Så här kommer den:Ets Salvatori11, rue Flodoard51200 EpernayÖppettider (visitkortet är från 2005): 9-12.30, 14-19
  • Ab fab

ja det är det tror jag Det ligger brevid en prylbutik (Soda???)

• Ab fab

Så är det sista dagen på semester. Det har varit tre bra veckor men en skön blandning av väninnor, familj, resa, hemmapyssel o upptäktsfärder.

Vi hann med ett besök på ett kanonfik utanför Göteborg, på Donsö.www.isbolagetdonso.se. Riktigt bra utflyktsmål. Vi hälsade på i Falsterbo. Golf och champagne. Kollade in lite stockholmstanter som kindpussades med schvung

Vi gjorde hemresan från Skåne som utflykt. Temat blev närodlad mat. Vi stannade till utanför Halmstad. Mitt ute på landet, nästan mitt i åkern´*s* fanns ett fantastiskt glass-ställe- world of Riccardo. Mumsigt god glass. www.riccardo.se. Klart värt ett besök. Lyngalax i Lynga och Lassagården i Ugglarp fick besök. Lassagården säljer sina egna majskycklingar. Kanonbra. Lyngalax är ett mindre rökeri

Nu väntar jobb i tre veckor, sen blir det tågluff.

• Ab fab

Försöker tänka klippska tankar ang resmål. Dalarna med tolv grader o regn låter inte så lockande även om jag hört enormt mycket gott Åkerblads.

Kanske en närstorstad så man fylla upp med lite kultur o historia om det regnar.
    Riga kanske- vacker stad och nära till Jurmala o spa.
    Tallin- medeltida favorit. Oväntat bra mat. Hittade en azerbadjansk-georgisk krog som var riktigt bra. Och bara att kunna säga att man ätit georgisk mat känns helt ok
    Helsingfors-design, roliga museer (Kiasma!), ryska krogar
    Warzawa- en favoritstad. var helt överumplad över att det var så vackert, så trevligt och så mysigt

Oj... det blev väldans mycket österut

• Ab fab

Vilket eländigt väder. Det stormar över Götbeorg som värsta oktoberoväder. Tur att det är semesterdags nästa vecka

Tågluff från Göteborg o till Köptenhamn, Paris, Epernay, Bryssel o Hamburg. Tack för alla snälla tips.jag har listor på vad jag vill göra

Köpenhamn- tänkte handla med mig färdig mat till tåget. Är det någon som har bra tips. Närheten av stationen. Smörrebröd kanske?

Paris- har skrivit upp massor av tips från er. Laudrée, Cluizel och Veronique Maucler (bara mat o godis.. hmmm)
    Skall bo på hotell Le jardins du Marais. har aldrig bott där, hoppas det är ok. www.homeplazza.com/marais/uk/navigation.htm.
    Marknaden i Belleville på fredag- bra sätt att öva mina skrala kunskaper i arabiska. Middag med goda vänner. Strosa på lördag. Söndag blir det någon utflykt- jag har aldrig varit på Versaille. Vad tycker ni? Är det värt ett besök.

Epernay- här firas bröllopsdagen. Två gårdsbesök. Tack för tipset om butiken i Epernay! Är det någon som har tips på restaurang. Kikat i 3000 champagner men vill gärna ha tips. la table Kobus, le berceaux eller la cave en champagne.

Bryssel- även här tack för alla tips. Inget spännande hotell (mannens chef bokade...) Moules et frites o Tintinmuseet väntar.

Hamburg. Jobb och leisure. Skall bo på nytt Meriedienhotell. Verkar ok- åtminstone ser bilderna roliga ut. www.starwoodhotels.com/lemeridien/property/overview/index.html

• Ab fab

Versaille låter som en bra söndagsutflykt. Så får det nog bli.

Adamia-vilken härlig resa. Argentina tillhör ju mitt favorithörn av världen

• Ab fab

Buenos Aires! Underbar stad. Jag blev djupt förälskad i människor, arkitektur, stämning.

Regnskog, sjölejon, pampas... det är mycket jag gillade. O ännu mer som jag vill se nästa gång- Valdes, Salta, åka skidor... Listan är lång

Adamia skrev 2008-08-15 14:17:02 följande:
    Ab fab - perfekt med en Argentinaexpert! Någonting man absolut inte bör missa? Jag försöker övertala maken att vi ska resa lite i Chatwins fotspår, men vi får väl se... Puerto Madryn är i alla fall ett måste, jag pratar lite walesiska och det verkar så bisarrt att kunna göra det i Argentina!Hoppas att någon av safariexperterna dyker upp och berättar om Mandikwe! Jag blir så sugen på att börja boka och planera mer nu!
  • Ab fab

Nu har Sydafrika definitiv hamnat på listan över resor att göra.

Just nu ligger jag på hotellrummet i Bryssel. Vi är ute på vår tågluff och har haft det så bra. Paris var härligt som vanligt. Var i kvarter som vi inte brukar vara- afrikanska o indiska kvarter. Middag med goda vänner,snabblunch på höjdarlibanesisk gatukrog (Al Daar). Sen blev det Epernay och firandet av första bröllopsdagen. Svulstig söndagslunch med lång middagssovning efteråt Lyckades till och med att gå på bio. Förstod nästan allt.

Besökte två gårdar i måndags. Det blev rolig provning, otroligt trevliga innehavare. På RC Lemair visade ägaren inte bara tillverkning och caves utan tog oss på en tur till vinradera, utsikten och gav en låååång utläggning om andra världskriget

I morgon bär det av till Hamburg

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit