• Jonna83

Balsam metoden!

Fanns en tråd där den här balsam metoden diskuterades men den är stängd nu, hittade ingen ny..

Har iaf precis börjat med den nu o skulle gärna vilja prata lite med er som oxå kör på det här, vet att ni finns där ute nånstans ;)

Första dagen helt utan schampo idag! Vågar inte titta hur det ser ut än :)

• Svar på tråden Balsam metoden!
  • lillamaa

tänkte köpa x-tra (från coop) och änglamark sensibel, tror ni det fungerar, någon som var erfarenhet?

• MuffinsTönt
    lillamaa skrev 2008-08-26 12:02:08 följande:
    tänkte köpa x-tra (från coop) och änglamark sensibel, tror ni det fungerar, någon som var erfarenhet?
    Änglamark har jag hört bara bra saker om, medan Coop är det olika. ÄR själv sugen på att prova änglmark. Har tyvärr ingen Coop i närheten så jag kan/har ännu inte skaffat det.
  • lillamaa

finns det någon lista på godkända schampon?

• Pearldrop

Jag använda änglamark sensibel schampoo som sista schampoo och har coop xtra balsam som tvättbalsam. Fungerar bra tycker jag! Har även änglamark sensibel balsam som jag tänkt ha som vårdande, men inte prövat än för jag har haft garnier inpackning pärlemor och körsbär som vårdande hittills. och aloe vera från forever living.

Så här gör jag: balsammetoden!

Började: 21/8 -08 / Senaste schampoo: 21/8 -08
    Tvätt: Coop Xtra / Änglamark Sensibel
    Vårdande: Garnier P&K i längderna/topparna ev. honung och aloe vera gelly från foreverliving products.
    Styling: Wella Styling Gel Volume & Hold
    C4 Straight vid plattång

lillamaa skrev 2008-08-26 12:02:08 följande:
  • Pearldrop

gå in på www.lockig.se och i de forumen har du massvis med godkända produkter. läs för nybörjare!
    jättebra sida och alla är beredda att hjälpa alla!

lillamaa skrev 2008-08-26 12:32:57 följande:
    finns det någon lista på godkända schampon?
  • tolonta

Såhär är min lista:

Sista-schampoo: Barnängen Pärlglans schampoo (köptes på ICA)
    Tvättbalsam: Coop X-tra balsam. Ska nog prova Änglamark Sensibel istället, så snart jag hunnit köpa det
    Vårdbalsam: Oliv balsam (vit flaska med grön kork, köpt på Åhlens). Ska prova ett som är mindre fett, när jag hittat något..
    Ibland-schampoo: Aco Baby mousse schampoo
    Övrigt: Sköljer med Äppelcidervinäger. Aloe vera gel i topparna ibland

• Sebastiána

Säkert jättebra och jag kan tänka mig att prova, men jag vill bara poängtera att det kan finnas en fara i att romantisera gamla tider för mycket. Kvinnorna förr tvättade inte håret med moderna schampon och de tvättade definitivt inte håret så ofta. Det senare berodde nog snarare på att det var ont om vatten och särskilt varmvatten samt att fritiden var obefintlig.

Jag vet inte vad de första schampona innehöll, men sminket förr innehöll både arsenik och löss så där har vi nog kommit lite framåt.

• MuffinsTönt

Sebastiána
    Självklart har det gått framåt -som med allt annat. Man kan gott forsätta använda shcampoo osv.
    Det jag (och andra i no ´poo-tråden) funderar på; behöver man tvätta håret _varje_ dag? Och behöver man alla dem där nya "mirakelschampoo" för hurtlösa priser just för att "vissa" säger att dem ska göra underverk för håret. Vad innehåller dem egentligen och är det bra för håret?

Jag funderade och valde till sist att hitta alternativa (och naturliga) metoder. Det här är inte ngt metod för att få snyggare hår snabbt, utan ngt som jag kan tänka mig forsätta i framtiden och även använda naturliga produkter i andra sammanhang utöver hårvård. Tex hudvård, tvätt mm.

• lillamaa

jo jag har hittat listan med de godkända balsamen men inte ett för schampo!

sen har jag inte hittat någon lista för enbart vårdande balsam

• Sebastiána

Jag tror definitivt inte att man måste tvätta håret varje dag. Tvärtom. När jag var liten tvättade jag håret en gång i veckan och det blev inte fett för det. Sedan kom ju alla dessa "Varje-dag"-schampona i slutet av 80-talet. Nu har jag dragit ner från varannan dag till var tredje dag, och håret ser lite fett ut i början men så småningom vänjer sig hårbotten. Jag ska utöka med en dag till snart.

En liten parentes: vi fick se en utblidningsfilm om hygien när jag gick på högstadiet. Den var gjord på 70-talet. I en scen säger tonårstjejen till sin hårfagre bror "Killar kan faktiskt också tvätta håret!" - han såg skeptisk ut... i klassrummet satt vi, killarna i klassen hade nytvättat och nyfönat hår efter gympalektionen. De flesta var permanentade. Vilken kontrast till filmen

Svar på tråden Balsam metoden!