• Jonna83

Balsam metoden!

Fanns en tråd där den här balsam metoden diskuterades men den är stängd nu, hittade ingen ny..

Har iaf precis börjat med den nu o skulle gärna vilja prata lite med er som oxå kör på det här, vet att ni finns där ute nånstans ;)

Första dagen helt utan schampo idag! Vågar inte titta hur det ser ut än :)

• Svar på tråden Balsam metoden!
  • MD2009

Jag använder inga stylingprodukter överhuvudtaget, enbart volymaster som krusar underhåret och därmed ger volym. Min tanke är att inför brudfrisyren får frisören fria händer, jag tror liksom inte alls på att man förstör håret för att man vid ett tillfälle använder produkter som sedan kräver en ny "sista tvätt". Det går nog bra att fortsätta som vanligt igen efter att ha fuskat ngn dag :) Men självklart måste håret på nytt tvättas igenom ordentligt med ett godkänt "sista schampo".

• tolonta

Japp det finns godkända sprayer, läs här:

www.lockig.se/forum/viewtopic.php&t=252&sid=8952d6011522240481da63c8dd91a661

Jag skippade dock balsammetoden cirka en vecka från att jag var hos frisören och klippte mig några dagar innan bröllopet, fram till efter bröllopet. Hade börjat någon vecka innan bröllopet annars... Insåg att det var ungefär två gånger med sista-schampoo som jag hann med innan jag skulle till frisören nästa gång.

• Pearldrop

Det tar lite tiod för håret att justera sig, det blir fort fett om man tvättat håret dagligen eller varannan dag tidigare.

För typ 3 år sen slutade jag tvätta det varje dag, tvättade det bara en gång i veckan istället och det försöker jag hålla så ofta det går. Då mår håret bättre. Men hittills har jag ju tvättat med både schampoo och balsam, (jag har alltså inte börjat med balsammetoden än). Så hur ofta jag kommer tvätta håret med bara balsammetoden än vet jag inte.

Men det jag ville ha sagt var att det tar olika lång tid för håret att justera sig, mitt kändes fortare för fett efter en månad med tvätt 1/v men efter två kändes det super.

• nennesjuttioåtta

Muffinstönt
    vill du bli min hårguru? (vi ses i den andra tråden...)

• MuffinsTönt
    nennesjuttioåtta skrev 2008-08-21 17:00:23 följande:
    Muffinstöntvill du bli min hårguru? (vi ses i den andra tråden...)
    haha, hårguru! Låter PRECIS som en såndär man inte ska tro på. PREFEKT!
  • MuffinsTönt
    Pearldrop skrev 2008-08-21 14:51:02 följande:
    Det tar lite tiod för håret att justera sig, det blir fort fett om man tvättat håret dagligen eller varannan dag tidigare.För typ 3 år sen slutade jag tvätta det varje dag, tvättade det bara en gång i veckan istället och det försöker jag hålla så ofta det går. Då mår håret bättre. Men hittills har jag ju tvättat med både schampoo och balsam, (jag har alltså inte börjat med balsammetoden än). Så hur ofta jag kommer tvätta håret med bara balsammetoden än vet jag inte.Men det jag ville ha sagt var att det tar olika lång tid för håret att justera sig, mitt kändes fortare för fett efter en månad med tvätt 1/v men efter två kändes det super.
    Exakt, det beror helt på hårets kvatite innan man börjar med balsammetoden. Jag tror inte du kommer få nån hemsk övergångsperiod. Du har ju vant dig vid få hårtvätt. Det är bra. Du ska nu bara byta ut schampoot till en mildare balsam.
  • Pearldrop

Här är ett stycke från min blogg igår kväll:

Fr.om idag blir det balsam metoden, håret känns redan hur fräscht som helst!!
    Tvättade det två gånger, först med d:fi d:strukt boosting volume och sen med änglamark sensible schampoo.
    Sedan med tvätt-balsamet Coop Xtra i hårbotten ordentligt och sköljde, sedan hade jag Garnier Respons Inpackning - pärlemor & körsbär som vårdande balsam i längderna som jag sköljde ur. Tog även inpackningen i topparna som jag inte sköljde ur. Sedan använde jag mig av Wella Styling Gel Volume and Hold som jag kramade in i hela håret..

Och just det ja, innan allt det här färgade jag håret, det är nånstans mellan mörk-mellan-brun nu....

• Jonna83

mitt hår ser ut som ett fågelbo sen min håruppsättning. Nån som har tips på "godkänd" metod att få ut det?

• MuffinsTönt

Jonna83 skrev 2008-08-22 14:10:30 följande:

mitt hår ser ut som ett fågelbo sen min håruppsättning. Nån som har tips på "godkänd" metod att få ut det?
    Du kan prova balsam-metoden och avsluta med "ÄCV" (äppelcidervinäger/vinäger). Jag och andra som använder det tycker att håret blev mjukare och lättare att reda ut.
  • MuffinsTönt
    Pearldrop skrev 2008-08-22 13:57:50 följande:
    Här är ett stycke från min blogg igår kväll:Fr.om idag blir det balsam metoden, håret känns redan hur fräscht som helst!!Tvättade det två gånger, först med d:fi d:strukt boosting volume och sen med änglamark sensible schampoo.Sedan med tvätt-balsamet Coop Xtra i hårbotten ordentligt och sköljde, sedan hade jag Garnier Respons Inpackning - pärlemor & körsbär som vårdande balsam i längderna som jag sköljde ur. Tog även inpackningen i topparna som jag inte sköljde ur. Sedan använde jag mig av Wella Styling Gel Volume and Hold som jag kramade in i hela håret..Och just det ja, innan allt det här färgade jag håret, det är nånstans mellan mörk-mellan-brun nu....
    Oj, gjorde du allt det på en och samma tillfälle? Flitig du är. Hur vet du om det är schampot eller balsam eller inpackning som hjälper?
Svar på tråden Balsam metoden!