Sebastiána skrev 2008-08-26 13:00:27 följande:
Säkert jättebra och jag kan tänka mig att prova, men jag vill bara poängtera att det kan finnas en fara i att romantisera gamla tider för mycket. Kvinnorna förr tvättade inte håret med moderna schampon och de tvättade definitivt inte håret så ofta. Det senare berodde nog snarare på att det var ont om vatten och särskilt varmvatten samt att fritiden var obefintlig.Jag vet inte vad de första schampona innehöll, men sminket förr innehöll både arsenik och löss så där har vi nog kommit lite framåt.
Jo, det är säkert så. Jag ramlade över balsam-metoden och blev intresserad av den eftersom jag har problem med kliande och flagande hårbotten. Har provat mjällschampoo, produkter för torr hårbotten, aloe vera-produkter, att bara använda schampoo av naturliga ingredienser (ingen balsam eller styling) och litet annat smått och gott. Nu hörde jag att man kan vara överkänslig mot sulfat, och det var på det sättet som jag hittade balsammetoden...
Har inte hållt på tillräckligt länge för att kunna säga om det har bra effekt eller inte, men det verkar lovande i alla fall.
Kanske går jag vidare och provar andra grejer senare. Men jag vill hur som helst ha en metod där jag kan tvätta håret ofta, eftersom jag i normalfallet tränar så gott som varje dag och därför duschar så ofta. Men jag kanske ska exprimentera litet och se om jag inte kan nöja mig med att bara skölja håret i vatten och sedan med vinäger vid en del tillfällen. Det får jag ta litet allt eftersom.
Men jag är också väldigt inriktad på att successivt börja använda mer naturliga råvaror, så att jag vet vad jag har i mitt hår.