Dristig skrev 2008-09-02 13:53:29 följande:
Nu har även jag börjat med balsammetoden. Känner mig dock lite förvirrad fortfarande. Jag använde Barnängens schampo som sista schampo och nu använder jag Eldorado balsam som tvättbalsam. Har inte köpt något vårdande balsam ännu har bara gjort detta sedan i fredags då jag tvättade håret sista gången med "vanligt" schampo. Hur ofta brukar man tvätta håret med balsam när man börjar med detta? Håret blev rent och fräscht när jag tvättade det igår men redan nu börjar det kännas tråkigt och livlöst igen (men det kanske är normalt i början) Kan man tvätta håret flera gånger i veckan med balsam eller bör man hålla upp X antal dagar?En annan sak är att vi ska åka på semester i morgon och kommer då att utsätta håret för både sol och salta bad. Hur hanterar man håret bäst i en sådan situation? Räcker det med balsam för att få bort saltet eller måste man ha ett godkännt schampoo med sig?Som sagt, fortfarande väldigt förvirrad i detta...
Hej
Det är normalt att man har en "övergångsperiod". Det tar ett tag innan håret vänjer sig och producerar lagom mängd fett. Du kan tvätta så ofta som du behöver. Försök att dr ut på en en dag i taget. Vips så har det gått en vecka sen förra hårtvätt.
Du kan skölja bort havssalt med vanligt vatten, behöver inget schampo. Saltvatten är mer uttorkande så håret kanske behöver lite återfuktning. Tvätta håret med balsam som vanligt men låt det sitta ca 10min eller mer för att återfukta.