• Jonna83

Balsam metoden!

Fanns en tråd där den här balsam metoden diskuterades men den är stängd nu, hittade ingen ny..

Har iaf precis börjat med den nu o skulle gärna vilja prata lite med er som oxå kör på det här, vet att ni finns där ute nånstans ;)

Första dagen helt utan schampo idag! Vågar inte titta hur det ser ut än :)

• Svar på tråden Balsam metoden!
  • MuffinsTönt

Nenne
    det är bara hårbotten som ska ha bikarbonat, INTE längderna. Kan bli för uttorkande då. Denna metod är faktiskt bra om du har klåda. Jag hade extremt mkt klåda förut + jättelätt fett. Nu är klådan borta och det feta håller på att minska.

Jag hoppas du sköljde ur bikarbonat med vanligt vatten nogrannt INNAN du sköljde en sista gång med ÄCV? Vet inte om jag var tydlig nog. iaf... GRATTIS!!!

• nennesjuttioåtta

muffins
    nja, jag fick inte ut det i längderna men tänkte att man skulle det eftersom man vill ha bort det gamla silikongrejset och sånt. Men det gick inte så bra. Så då kanske det inte är någon skada skedd? Något som jag märkte direkt är att jag inte får något guckelimuck under naglarna när jag rier mig i hårbotten (nu bara för att kolla, förut för att det kliaroch för att det gick)

• nennesjuttioåtta

åh jo, jag sköljde noga
    Thank you, master!

• MuffinsTönt
    nennesjuttioåtta skrev 2008-09-04 21:50:39 följande:
    jag fick inte ut det i längderna men tänkte att man skulle det eftersom man vill ha bort det gamla silikongrejset och sånt. Men det gick inte så bra. Så då kanske det inte är någon skada skedd?
    Aha, du tänkte så... hmm, bra fråga. Om du vill vara säker så kan du ha lite mera vatten till bikarbonaten så är det lättare till längderna.

Va beredd på att det kanske blir fett igen redan 2 lr 3e dan men det är normalt. Då kan du tvätta igen och nästa gång kan du försöka hålla ut en dag till innan nästa tvätt. Detta sättet gör att hårbotten får en chans att återproducera det naturliga fett som vi tvättar bort.
  • MuffinsTönt
    MuffinsTönt skrev 2008-09-04 22:07:11 följande:
    Aha, du tänkte så... hmm, bra fråga. Om du vill vara säker så kan du ha lite mera vatten till bikarbonaten så är det lättare till längderna. Va beredd på att det kanske blir fett igen redan 2 lr 3e dan men det är normalt. Då kan du tvätta igen och nästa gång kan du försöka hålla ut en dag till innan nästa tvätt. Detta sättet gör att hårbotten får en chans att återproducera det naturliga fett som vi tvättar bort.
    Menar förstås nästa gång du ska tvätta så kan du späda på bikarbonatet lite mer så du kan komma åt längderna också. Skrev som en kratta igår, hoppas du förstod ändå.
  • nennesjuttioåtta

muffins
    jag hänger med (jag börjar lära mig)!

• Julienne

En fråga, vet inte om den kommit upp innan, men hur fungerar balsammetoden när man har mjäll? Det är min man som undrar, han är lite sugen på att testa, men har alltså mjäll och använder därför mjällschampo ibland.

• MuffinsTönt
    Julienne skrev 2008-09-11 15:31:49 följande:
    En fråga, vet inte om den kommit upp innan, men hur fungerar balsammetoden när man har mjäll? Det är min man som undrar, han är lite sugen på att testa, men har alltså mjäll och använder därför mjällschampo ibland.
    Jag kan tyvärr inte ge dig ett 100% svar men jag ska försöka. Jag har hört att det finns olika tillvägagångssätt. Framför allt gäller det att ta död på alla "mjällsvampar" först och främst.

En tjej svarade till mig att hon tog koncentrerat äppelcidervinäger och masserade in i hennes makes hårbotten. Länge och väl. Det sura tar död på svamparna. Sedan dess har han hållt sig borta från schampoo o allt som är uttorkande. Jag trooor han tvättar håret med endast vatten. (betydligt lättare om man har kort än långt hår).

Min pojkvän har också mjäll. Jag använde istället citronsaft på flaska och sen köpt en mkt mild schampoo till honom (ftersom han inte vill hålla på med balsam o så). Nu har hans mjäll blivit mkt mindre men däremot har han stora vita flingor. Tror inte det är mjäll utan mer torr hårbotten, men jag är inte säker.

Jag tror absolut att din man kan använda balsammetoden. Gäller bara att försöka få bort svamparna innan.
  • Julienne

Tack för ditt snabba svar, själv är jag segare...

Ok, ta död på mjällsvamparna alltså. Tror du att ACO Baby Mousse schampo kan vara nåt sen? Jag tror inte att min karl är beredd att tvätta håret med bara vatten, nämligen...

• MuffinsTönt

Jag vet inte vad ACOs baby schampoo innehåller. Kan du länka innehållsförteckningen? Kolla annars på SLS-fria schampo listan. Tror nån har länkat tidagare i tråden.

Svar på tråden Balsam metoden!