• TiBo

Bröllop och dop

Jag och min sambo kommer att gifta oss samtidigt som våran lilla dotter ska döpas. Nu är det ett tag kvar men jag har haft lite funderingar på om man ska ha tärnor eller om det bara är faddrarna som följer med under vigseln?!?! Eller har man giftemål först och sen dop. Någon som vet??? Tacksam för lite tips hur vi ska gå till väga.

• Svar på tråden Bröllop och dop
  • Myran 0802

vi kommer ha vigseln först och direkt efter med en psalm som skiljer så börjar dopet. vi kommer gå in som familj och faddrarna kommer fram när det är dags för dopet. sitter i sonen i famnen så jag har svårt att skriva. vi gifter oss/döper son om 10 dagar.

• TiBo

Men då kommer ni inte att ha tärnor och bestman eller?
    Har ni sonen med er i famnen från början eller får någon släkting ta honom?

• Myran 0802

Vi har ett sånt litet bröllop/dop så vi tycker att det skulle se konstigt ut med tärna/bestman framme vid prästen (viger/döper ute). Jag har en tärna som har ordnat möhippa (igår) och kommer även vara med mig under förmiddagen fram till vigseln. När vi går till prästen så kommer min blivande (barnets pappa) bära honom till prästen. När vi väl är framme kommer sonen att få gå över till mormor/farmor/någon av faddrarna under själva vigselakten och sedan när en psalm kommer så kommer faddrarna fram och själva dopakten börjar. Sedan har vi en kusin som häller upp vattnet/moster som tänder ljuset/faddrarna som läser en varsin vers för sonen.

• TiBo

Ja men det låter precis som så jag vill ha det. =)
    Eftersom vi ska döpa våran dotter oxå vill jag inte ha allt fokus på bröllopet. Precis som erat så är inte vårat bröllop/dop särskillt stort heller.
    Tack för bra tips!! =)

• Myran 0802

Var så lite så. Är bara glad att kunna hjälpa till. Får man fråga när ni ska döpa/gifta er?

• TiBo

Vi kommer inte att gifta oss och ha dopet förrens till påsk nästa år. Men man inser juh att det är mycket som ska fixas i tid.
    Lycka till nu! =)

• Myran 0802

Ett råd, se till att ha det mesta klart. För sedan när er bebis har kommit så hinns det inte med att planera (jag gjorde den dumma tabben).

• esset50

Som tur är, så får man välja det mesta själv.
    Tärnor och eller Faddrar? = ert val
    Brudklänning eller vanliga kläder? = ert val
    Överraska eller inte? = ert val

Inte så mkt till tips kanske, mer än att det finns väldigt stora variationer.

Och: släkt o vänner kan ha synpunkter på ert upplägg. Fundera hur ni vill ha det och håll er till det.

Det går antingen att göra som Myran och vigas först, eller också ha dopet först.

Kolla med prästen/pastorsexp vad som är brukligt där du bor, för prästerna kan ha synpunkter på turordningen. Det kan du ringa o fråga i god tid, så att ni slipper bli besvikna om det inte är som ni tänkt.

• TiBo

Ja men det kan jag tänka mig att präster kan ha olika uppfattning om hur upplägget ska vara. Bara för oss att ringa sen när våran bebis har fötts. Så får vi se vad dom säger.

Skönt ändå att man kan välja själv. Man vill juh inte krångla till det för mycket.

• allehanda

Får jag smyga in en fråga? Varför skall inte faddern/faddrarna bära in barnet?Så har dopen funkat åtminstone på min arbetsplats de sista 20 åren oavsett om man har vigsel eller ej i samband med dopet.
    Faddrarna med barnet och efter dem kommer föräldrarna med ev.syskon.

• Myran 0802

allehanda: Jag kan svara på varför våra faddrar inte kommer bära in barnet. För vi vill inte att dem skall göra det. Bättre att de finns där framme och kan ta hand om vår son när vi har kommit fram till prästen. Hade vi haft dopet först så hade dem gått in med oss men nu har vi vigseln först.

• allehanda

Aha, på min arbetsplats där vi har fem olika präster att använda oss av hade du fått ett upplägg av samtliga där faddrarna bär in barnet eftersom det symboliserar att de kan ta hand om barnet.Gudstjänstordningen i församlingen bestäms ju i sista hand av kyrkoherden.Detta sker även om föräldrarna skall gifta sig samtidigt.OM dopet är efter vigseln så sker följande här,faddrarna bär in det dopklädda barnet och sätter sig ner.Direkt efter detta drar musikern igång preludiet och allt är igång.

• Myran 0802

allehanda: Jaha okej. Kanske är olika. Vi vill inte ha några fler som går in med oss. Vi kommer inte vara i kyrka utan ute på en vall. Det kommer bara vara CD musik som kommer finnas där. Tur att jag har min dop- och konfirmations präst då.

• TiBo

Om bröllopet är först kanske det är lättast att faddrarna bär in barnet. Annars tror jag att jag eller min sambo bär in barnet. Så har vi gjort dom andra två gångerna vi döpt våra barn. Men jag kan tänka mig att prästerna har sin syn på hur dom vill att det ska gå till. Man får helt enkelt prata med prästen när vi ses.

• Myran 0802

TiBo: Tänkte berätta hur vi gjorde i lördags på vigseln/dopet. Vi började med vigseln och då satt sonen hos sina faddrar så han gick inte ens "in" med oss (då vi var ute så skriver jag "in"). Utan när vi gick över till dopcermonin så kom faddrar och sonen fram. Så jag tror det beror på hur man själv vill ha det och vad prästen tycker.

• TiBo

Grattis Myran! =)
    Kul å höra att det gick bra. Jag tror vi kör något liknande sen. Det låter smidigt som ni gjort.

• Tessis78

Myran: Hur gick allt, var det en överraskning med vigseln el visste gästerna om den?

Tror vi oxå kommer göra som er, ta vigseln före dopet...

• Myran 0802

Tessis78: Det gick kanon bra. Det började med att CD-spelaren spelade vår "ingångsmusik" och så var vigseln igång sedan så sjöng vi psalmen tryggare kan ingen vara och så var dopet igång. Vi hade planerat bröllopet i två år så våra gäster visste om det, vi gjorde mycket annorlunda än vad vi hade gjort om vi inte hade haft barn. Prata med prästen så kan hon/han säga sitt också. Men på de dop/bröllop vi har varit på så har de alltid börjat med vigseln om det inte har varit ett omedvetent bröllop också.

• Du Jag Vi

Jag kan berätta hur min farbor och hans fru gjorde.
    De väntade med att döpa sin dotter tills hon var 1.5 tror jag. Då slog dom slag i saken och gifte sig och döpte henne samtidigt. De gick in själva tillsammans med sina två barn, barnen var näbbar. De vigdes först och sedan döpte dom lillskruttan. Storasystern hällde upp dopvattnet och mamman läste en dikt.

Dom valde att ta dopet efter för att dom viste att dottern inte skulle tycka att det var så kul med prästen och vattnet över huvudet, så de valde att ha dopet efter för att få en lugn vigsel först.
    De valde också detta för att de skulle kunna "bli av" med vigseln och ha full fokus på dopet sen. =)

Svar på tråden Bröllop och dop