Hejsan!
Jag har varit på Kreta kanske ett trettiotal gånger. (Jag vet, helt galet.) Kortfattat:
Hersonissos är party nummer ett till tidiga morgontimmarna - jättekul om man gillar det. Gäller även Stalis och Malia.
Chania är bitvis vackert, har en trevlig bukt med massor av restauranger - supermys. Runt hörnet massor av barer.
Rethymnion är fint, en gammal stad med blandat gamla och nya hotell. Trevligt.
Platanias är också fint, kan bara hålla med de andra.
Agios Nicholaus är en stad med massor av restauranger och barer runt den "bottenlösa sjön". Här finns möjlighet att hitta restauranger med lite bättre viner, ligger en på höjden ovanför sjön.
Elounda är en semesterort strax utanför Agios, fina stränder men små. Många bra hotell, lite flärd och lyx finns här också om man vill.
Sissi ligger utanför Hersonissos och är en liten by med trevliga små restauranger vid vattnet, Milatos är en trevlig fiskeby strax bredvid.
Åh, det finns många trevliga ställen. Jag känner väl bara ett ställe jag inte vill åka tillbaka till och det är Amoudara, ligger för nära ett kraftverk.
Men...en sak gör det enkelt för mig att rekommendera ett hotell och en ort. Det är tidpunkten på året. Ni ska åka i början av oktober, jättebra val av många anledningar! Oktober och maj är underbart på Kreta. Inte så mycket turister men ändå tillräckligt för att mycket ska vara öppet (men inte alla ställen).
Min rekommendation blir ett hotell strax utanför Sissi. Det heter Kalimera Kriti och är ett stort hotell men man får inte känslan av att det är så stort ändå på något sätt. Hotellet har nämnligen flera badmöjligheter; två egna stränder, stora pooler på gräsmattan och en uppvärmd inomhuspool. Jätteskönt, vilket väder det än är kan man bada/sola. Ligger vinden på från ett håll så byter man strand. Vill du spela beachvolley eller ta en kaffe i skuggan och kika på volleyboll så gör du det. Vill ni ligga lite mer privat så har ni andra stranden.
www.kalimerakriti.gr - deras hemsida gör inte hotellet rättvisa. Jag tror att vi åkte dit med Fritidsresor eller Apollo, kolla med dem om de har hotellet.
Man kan promenera in till Sissi eller ta bussen enkelt till massor av byar. Ta gärna en tur med buss upp i bergen till byn Mochos och ät middag på torget. Det heter "Olof Palmes torg". En kväll kan man åka till gamla Hersonissos och äta på torget. En turistfälla men det är verkligen charmigt ändå!
Taxi är inte dyrt på Kreta.
Ett litet tips om ni vill äta kretensisk husmanskost. Inne i Hersonissos vid huvudgatan bredvid vårdcentralen (man ser det röda korset i neon), ligger en krog utan namn, med ett blåvitt tält för borden. Inne har de bara något enstaka bord. Lysrör glimrar i taket. (Låter det mysigt?) Vilken mat! Du får gå ut i köket och kika i grytorna och tala om vad du vill ha, mamma och pappa pratar inte engelska men ofta jobbar något av barnen där och de pratar gärna. Man kommer långt med ett leende och gester och att peka i ugnen eller en gryta.
Nä, nu börjar jag snart att dregla! Det är så gott!!