• CeciliaA

Någon här som varit i Chania,Grekland???? HJÄLP!!

Jag och min m2b är jättesugna på att åka till Kreta men vet inte vart! Har en till tråd här men har inte fått så mycket hjälp, gissar att det är många som varit på Kreta så snälla hjälp oss!!

Ni som varit i Chania, hur var det? Berätta gärna om positiva och negativa erfarenheter!

Ni som varit på Kreta men andra delar av ön berätta gärna ni med, behöver alla tips vi kan få!!!

Vi kommer åka i början av oktober om det påverkar valet av ort?

Hoppas på massor med svar nu!!

Soliga hälsningar från Cecilia

• Svar på tråden Någon här som varit i Chania,Grekland???? HJÄLP!!
  • sommar 09

Gillar inte Chania, tyckte att det var tråkigt

• CeciliaA

Sommar 09:

Vill du utveckla vad du tyckte var tråkigt?

Alltid bra att få veta negativa saker så man kan undvika dem, hoppas på svar!

• CeciliaA

nellie78:

Kefalonia låter spännande! Vad fanns det att göra på ön? Bra restauranger? Fin strand? Shopping? Sevärdigheter?

Vill veta allt :)

Skriv gärna negativa erfarenheter med om det finns saker man ska undvika.

Mvh Cecilia

• nellie78

Vi hyrde bil en dag och startade tidigt på morgonen och när kvällen kom hade vi kört runt hela ön och tittat på massa fint! Det finns bland annat en underjordisk sjö (Melissani cave) Myrtos Beach (som är europas 3:dje vackraste strand och helt fantastisk!)
    En dag tog vi en båttur till Ithaka som sägs vara Odysseus hem-ö. Stränderna är fantastiska med mjuk varm sand och kristallklart vatten.
    Vi bodde i Lassi som är en turistort men bor man där har man promenadavstånd till huvudstaden som heter Argostoli och är jättemysig med små fina restauranger längs hamnpromenaden.
    Kika gärna in på familjeliv.se mitt namn där är skånetös78, så hittar du lite bilder från vår resa!

CeciliaA skrev 2008-07-23 18:46:18 följande:
    nellie78:Kefalonia låter spännande! Vad fanns det att göra på ön? Bra restauranger? Fin strand? Shopping? Sevärdigheter?Vill veta allt :)Skriv gärna negativa erfarenheter med om det finns saker man ska undvika.Mvh Cecilia
  • CeciliaA

Tack för alla fina svar, känner mig inte alls så säker på vart vi ska åka ännu men det blir nog en grekisk ö och jag tror det blir kreta, men inväntar massa resekataloger så man kan ta en rejäl kik. Tycker det är så svårt när man ska sitta och jämför på internet.

Vidare kan jag påpeka att varken jag eller min m2b har körkort så att hyra bil är inte aktuellt. Vi vill alltså bo nära allt som man vill ha tillgång till, mycket bra restauranger, fin strand, iallafall lite affärer och möjlighet att ta oss iväg på sevärdigheter. Gärna i ett trevligt område som man kan promenera/vandra i..

Jakten går vidare!!!!

• suzem

Apollo har jag alltid åkt med då jag har åkt till Chania kusten. Jag bodde mitt i platanias då man hade bra avstånd till allt. Vill man ta det lugnt o ligga på stranden kan man göra det och vill man festa järnet kan man göra det oxå. Det finns nåt för alla och det går bra med bussar till allt runtomkring. Ska åka dit nu för 4:e gången den 15/8. Ska lägga upp lite bilder sen så kan du se hur det ser ut =) Lycka till!

• CeciliaA

suzem:

Åh det vore jättesnällt! Hur ser naturen ut i Platanias, är det en sliten stad/by? Hur stor är den? Vi vill som sagt ha nära till allting men långt från festande och sånt som tyvärr brukar "sunka ner" området.

Berätta gärna mer!! Vad har du bott på för hotell? Vad har ungefär dina resor kostat?

Ser fram emot att få bilder med :) Jättesnällt! Tack!

• Det stora Blå

*Cissi"

De två största städerna (med flygplatser) på Kreta är Heraklion och Chania. Chania lär vara vackrare än Heraklion.

Sedan finns det mindre städer t ex typ Rethymnon och Agios Nicolaus (båda vackra).

Det finns också mängder med större och mindre f.d fiskebyar som växt ut med hotell och restauranger, men det är inga riktiga städer.

• Teapot

Var i Platanias i början av sommaren och bodde där på Castle Suits genom fritidsresor. Var toppennöjd! Trevligt lägenhetshotell med pooler och mycket trevligt och hjälpsam personal. Dessutom härlig strand mycket nära. Dock lite varning för att det kan vara mycket vågor och underströmmar emellanåt vilket ger röd badflagg. Chania däremot var inte mycket att ha. Var där en dag, visst var det fint och lite småmysigt. Men det kändes som om man inte behövde se mer av staden än vad vi hann med på en eftermiddag.

• CeciliaA

Teapot:

Tack för att du delger av din erfarenheter!

vad var det med chania som du inte tyckte var bra? Utveckla gärna lite mer vad du inte gillade.

Hur stort är Platanias, vad finns där? Fanns det gott om restauranger och sånt? Antar att det inte finns mycket till shopping där?

Berätta gärna lite mer!

• suzem

Shopping och restauranger är det dom har mest av =)

• suzem

CeciliaA: Iår bodde vi på Indigo Mare som ligger på stranden! Fantastiskt fräsht hotell med mycker trevlig personal och städninge alla dagar utom söndag.
    Vi tog en charter och betalade 11000.
    I platanias kommer folk från hela ön på kvällarna för att äta middag och träffa vänner. Det är inte allt för mycker turister och många greker semestrar på Kreta vilket jag tycker är härligt!
    Bor du i Platanias så har du allting garanterat nära, shopping av alla dess slag, resturanger till tusen, caféer, barer, dansställen, aktiviteter för stora och små, ja allt! Jag kan absolut rekommendera att ni åker dessa små tåg, de åker runt på ön och man hinner se väldigt mycket! De kostar ca 15Euro(150skr) per person och det är helt klart vårt det. Annars kan du hyra bil eller mc. Vill du veta nåt mera så fråga på, jag har stor erfarenhet av Platanias =) Kraaam

• Originalrosen

Hejsan!

Jag har varit på Kreta kanske ett trettiotal gånger. (Jag vet, helt galet.) Kortfattat:

Hersonissos är party nummer ett till tidiga morgontimmarna - jättekul om man gillar det. Gäller även Stalis och Malia.

Chania är bitvis vackert, har en trevlig bukt med massor av restauranger - supermys. Runt hörnet massor av barer.

Rethymnion är fint, en gammal stad med blandat gamla och nya hotell. Trevligt.

Platanias är också fint, kan bara hålla med de andra.

Agios Nicholaus är en stad med massor av restauranger och barer runt den "bottenlösa sjön". Här finns möjlighet att hitta restauranger med lite bättre viner, ligger en på höjden ovanför sjön.

Elounda är en semesterort strax utanför Agios, fina stränder men små. Många bra hotell, lite flärd och lyx finns här också om man vill.

Sissi ligger utanför Hersonissos och är en liten by med trevliga små restauranger vid vattnet, Milatos är en trevlig fiskeby strax bredvid.

Åh, det finns många trevliga ställen. Jag känner väl bara ett ställe jag inte vill åka tillbaka till och det är Amoudara, ligger för nära ett kraftverk.

Men...en sak gör det enkelt för mig att rekommendera ett hotell och en ort. Det är tidpunkten på året. Ni ska åka i början av oktober, jättebra val av många anledningar! Oktober och maj är underbart på Kreta. Inte så mycket turister men ändå tillräckligt för att mycket ska vara öppet (men inte alla ställen).

Min rekommendation blir ett hotell strax utanför Sissi. Det heter Kalimera Kriti och är ett stort hotell men man får inte känslan av att det är så stort ändå på något sätt. Hotellet har nämnligen flera badmöjligheter; två egna stränder, stora pooler på gräsmattan och en uppvärmd inomhuspool. Jätteskönt, vilket väder det än är kan man bada/sola. Ligger vinden på från ett håll så byter man strand. Vill du spela beachvolley eller ta en kaffe i skuggan och kika på volleyboll så gör du det. Vill ni ligga lite mer privat så har ni andra stranden.

www.kalimerakriti.gr - deras hemsida gör inte hotellet rättvisa. Jag tror att vi åkte dit med Fritidsresor eller Apollo, kolla med dem om de har hotellet.

Man kan promenera in till Sissi eller ta bussen enkelt till massor av byar. Ta gärna en tur med buss upp i bergen till byn Mochos och ät middag på torget. Det heter "Olof Palmes torg". En kväll kan man åka till gamla Hersonissos och äta på torget. En turistfälla men det är verkligen charmigt ändå!

Taxi är inte dyrt på Kreta.

Ett litet tips om ni vill äta kretensisk husmanskost. Inne i Hersonissos vid huvudgatan bredvid vårdcentralen (man ser det röda korset i neon), ligger en krog utan namn, med ett blåvitt tält för borden. Inne har de bara något enstaka bord. Lysrör glimrar i taket. (Låter det mysigt?) Vilken mat! Du får gå ut i köket och kika i grytorna och tala om vad du vill ha, mamma och pappa pratar inte engelska men ofta jobbar något av barnen där och de pratar gärna. Man kommer långt med ett leende och gester och att peka i ugnen eller en gryta.

Nä, nu börjar jag snart att dregla! Det är så gott!!

• bröllopsblomma

Vi bodde starx utanför Chania och det var toppen. Bussen går väldigt smidigt in till Chania men även till mysiga stränder som låg nära. Jag tycker att kreta är jätefint. Rekommenderar att vandra i samariaravinen.

• CeciliaA

Originalrosen: tack för ditt långa informativa inlägg, att bo i sissi känns inte så aktuellt för oss tyvärr då det verkar vara alldeles för litet. Vi vill på nära chania, funderat på nea chora, platanias, agia marina eller agii apostolli.

Vet du nåt om de ställena?

Mvh Cecilia

• gotlandsulrika

Jag var där för ganska många år sedan och bodde då i en "by" utanför Chania som hette Gerani. Det var toppen och precis vad vi ville ha. Hotellet var ett lägenhetshotell med bara ett par lägenheter jättenära en helt otrolig sandstrand som var praktiskt taget öde. Gångavstånd in till "Gerani City" med några restauranger mm. Det var mitt ute på landet och ganska genuint :)

• Originalrosen

Hej Cecilia,
    Vi har bott nära Chania i några av "byarna" utanför. Jag kan se charmen med dem, särskilt när vi bara har varit på Kreta för en veckas vila, sol och bad. Chania är en trevlig stad, inte tu tal om det.

Roligast tycker jag nog egentligen att Hersonissos är, men det är för att jag gillar barerna, utelivet och musiken. Det gungar rejält i Malia och Stalis också.

Hotellet jag länkade till är bra för att man har inomhuspool också när det är kallt i vattnet eller vinden ligger på. Alltid möjlighet till att sola och bada - det gillar jag!

Eftersom vi alltid är bilburna på Kreta har vi aldrig upplevt att vara långt borta från någonting, egentligen. Du kommer att få jättetrevligt på Kreta, vart du än väljer att åka!

• avil

läs på fritidsresor.se eller ving.se tex.Där finns ofta bra info om vad som är nära o så...bara ett tips.
    Vi bodde i rethymnon o det var både mysigt o bra.

Svar på tråden Någon här som varit i Chania,Grekland???? HJÄLP!!