Inlägg från: MilosMamma |Visa alla inlägg
  • MilosMamma

Jag är med florist.

MulleNuh skrev 2008-10-08 10:27:50 följande:
    Kan man inte ha en sån där "boll" i något konstigt material? haha vilken bra förklaring!! Sån man kan ha i korgar med nedstuckna blommor i! Och sen sticka in tex rosor som är VÄLDIGT korta i skaftet?!Förstår någon vad jag försöker få fram??
    oasis? finns även rektangulära som du sen skär i egen form =)
  • MilosMamma
    MulleNuh skrev 2008-10-08 10:36:38 följande:
    Ja men det känner jag igen! Hur länge kan man ha rosor i en sådan utan att dom blir trötta?
    Ohh länge, ska du ha dom på ett bröllop kan du göra dom dagen innan o ha dom i kyl på natten så klarar dom sej hela dagen o kvällen sen, dom klarar sej bra mycket längre än det med.
  • MilosMamma
    svartvitabruden skrev 2008-10-08 14:46:17 följande:
    håller även nejlikor över natten i kyl om de är i oasis?
    Ja gud ja, inga problem.
  • MilosMamma

Henriks älskling skrev 2008-10-08 15:20:25 följande:

Jag kom på en ny idé. Hur funkar Amaryllis som brudbukett? Eller kan det vara så att den är uttjatad vid nyår?Håller den sig om man binder den på morgonen?
    Amaryllis är superfint som bukett av bara amaryllis, helst vit då jag är en sucker för vitt =P, Jättefin idé och den håller sej om man gör den samma dag, men då är det bra o ha stjälkarna kvar o inte sätta den i oasis
  • MilosMamma

W2B Blom skrev 2008-10-08 15:26:38 följande:

Vi ska gifta oss den 8/8 och söker efter en elegant vacker brudbukett som går i färgerna lila, silver och vit. Vad kan man ha för blommor då? (gärna rosor och med pärlor) Sedan ska buketten inte vara allt för stor, då jag inte är allt för lång typ.
    lila o vita blommor finns det massor av, det silvriga kan man ju i detaljerna ist, det blir snyggt..=)
  • MilosMamma
    MulleNuh skrev 2008-10-08 15:49:46 följande:
    Ok!! Ja då kanske man kommer undan lite billigare också!? Men blir det FINT att ha så??Jag fick bara en snilleblixt!
    skulle jag gitfta mej i dec skulle vita amryllis vara givet, stort elegant rent o tidlöst =)
  • MilosMamma
    hummle skrev 2008-10-08 15:35:40 följande:
    jag vill ha en stilren, elegant buket/vigsel/fest med färger som inte tar över. något starkfärgat går bra men inte mörkröda roser tex, vill liksom inte att färgen ska dominera utan harmonera. men d får gärna finnas detaljer i buketten som inte hör till det vanliga man tänker sej i en bukett (vet en som hade påfågelfjädrar?! i sin bukett)hmmm... känns som om jag försvårar saker mkt, men just färgen vill jag ju ska komma igen i tex näbbensklänning osv osvhar ALLTID velat ha tulpaner eftersom jag tycker d e tilltalande så även pioner.men tänkte mest vilka blommor som hör till säsongen.
    Tulpaner är ju superfintro ha som brudis
  • MilosMamma
    MulleNuh skrev 2008-10-08 16:00:08 följande:
    Men jag ska gifta mig i juni!
    Haha ja då blir det knepigare med amaryllis kan jag säga på en gång =)
  • MilosMamma

Haha oj vad jag virrade till det, Haha!!

Ja visst kanske orni, eller en amaryllis knopp?

• MilosMamma

F A M E skrev 2008-10-13 10:33:49 följande:

Har varit ner till våran interflora butik men där fick jag kalla handen om ideer. Samt att hon tyckte jag skulle veta att "om" jag bokar en konsultation så kostar de pengar. Samt att hon gärna innan vi bokar denna tid, få nästan skrifligt bekräftelese på att hon skulle göra buketten till bröllop.Vi ska inte gifta oss förrän i slutet på juli nästa år.
    Va e det för pucko till florist+ ursäkta, men så beter man sej verkligen inte!

Men det finns mörk röda callor =), visst kan du ta med något band i buketten, hade du tänkt o ha en bukett man "lägger" på armen eller i hållare?
    Gå till en annan florist och diskutera, dom har möjlighet o visa dej irl vad som skulle avra snyggt o passande till din bukett i matrielle ting.

Kolla i mitt galleri, där finns en mörkröd nästan svart calla i en bukett.
  • MilosMamma
    JBB skrev 2008-10-13 10:37:32 följande:
    Hur är det med orkider i bröllopsbuketter? kan man sådana? håller dessa en hel dag? Kan man torka orkider? Och vad kan man ha för blommor/växter till orkider? Gärna något åt blå, vit, silver hållet
    Orkideér kan man ha i buketterna ja, jag själv ska ha några orkideé klockor i min brudbukett, oftast fäster man dom lite ovanpå dom andra blommorna med en nål, dom håller sej bra, när orkideér torkar skrumpnar dom ihop ganska mycket Nästan alla blommor passar till orkideér.
  • MilosMamma
    september2009bröllop skrev 2008-10-14 19:11:58 följande:
    Hej.. va inne hos en florist idag och frågade lite om den buketten jag vill ha... en dropp formad rosbukett med en orchidé i.. eftersom den va dropp formad skulle jag va tvungen att ha hållare för att den skulle få snyggt fall.. det kan jag gå med på med tycker det lät väldigt mycket när den skulle kosta 1200 kr.. Är detta ett normalt pris?
    Ja det tycker jag att det är.
  • MilosMamma

T RO skrev 2008-10-14 19:31:44 följande:

Tack för ditt utförliga svar, med de priser du angav så förstår jag om buketten blir dyr. Kruxet är att detta är en butik i Lund som säljer franska tulpaner för 25 - 30 kronor och då kan jag verkligen inte förstå varför det ska behöva bli så dyrt.Arbetskostnad är hon klart värd, men i vanliga fall binder de enkla buketter för 50 kronor, men då utan extrapill som band och så. Så 100-250 för bindningen är jag beredd att betala, men i min värld blir det tulpaner för ca 300 hassel för 100 band för 50 och så bindning på det.Nåja, då vet jag i alla fall hur det ligger till, så då är det inte lönt att jag frågar runt hos andra florister för jag lär väl få samma prisuppgift, och jag är ledsen, men jag kan verkligen inte tänka mig att lägga så mycket på en bukett som jag ska ha EN dag... Speciellt som det inte ens är hållare eller annat "pill" i den. Jag har sett såna buketter som trådats (?) och de har kostat runt 1000-lappen, och DÄR pratar vi arbetskostnad
    Ifråga sett då varför det blir så dyrt när dom har sådana priser på dom i butiken.

Troligtvis kommer du få samma svar som Passionsblomma skrev, eftersom man måste förbeställa.

Men jag tycker ändå du kan gå från butik till butik o prata lite, om de ändå är samma priser så brukar man alltid lära sej något nytt.
  • MilosMamma

Jag håller med passionsblomma helt o hållet, men samtidigt måste jag säga att alla tar olika priser, beroende på vart man bor i landet.

Det är inte så drastiska skillnader, men det är stor skillnad på min stad o tex Stockholm.

När jag gick i skolan (gick ut -04) så hade jag praktik på floristkompaniet i sthlm, just för att jag tyckte det skulle bli så extremt nyttigt för mej o jäklar anamma det blev det, dom första dagarnma nästan skämdes jag när folk kom in o köpte en liten större bukett som jag gjorde direkt efter deras önskemål o den liksom landade på 1300 spänn, men efter ett par dagar blir man varm i kläderna o kommer in i butikens priser, så när man kom tillbaka till stan så nästan skänkte vi bort blommorna o HÄR klagade folk på priset.

Så ni kan ju tänka er, gubbarna i sthlm går o köper veckobuketter till sina glammiga fruar för en 900 spänn o vi vill ha en brudbukett för 500.

För mej är ju självklart brudbuketten minst lika viktig soim klänningen, den ska spegla min påersonlighet totalt, Jag vill höra på min bröllopsdag att : Gud vad den där buketten är DU Pernilla, den passar dej perfekt, Då har jag lyckats.

• MilosMamma
    MulleNuh skrev 2008-10-15 07:51:14 följande:
    Mmm ok.. Ja jag vill helst inte lägga så mycket pengar på blommorna. Om du tittar på min klänning jag har i galleriet då. Dock ska ju bandet vara vinrött ist för den på bilden. Vad skulle vara fint i blomväg ist för rosor??
    För det första hade du en väldigt fin klänningen, det måste jag säga =)
    För det andra Är några vita callor med långa strån och några pärlor på det superfintr och elegant tycker jag, men då gåller man buketten på ett annat sätt, som att den vilar på armen.

Eller en rund liten kompakt bukett av nejlikor? Dom finns i både vitt o vinrött o rött.
  • MilosMamma

Så måste jag officiellt tacka Passionsblomma att jag får så bra hjälp här inne, NU är det körigt hemma förstår ni, Skruttungen fyller 1 år på söndag o jag känner mej som värsta husmorn som bakar, det enda som fattas är hucklan på huvet ;)

• MilosMamma
    MulleNuh skrev 2008-10-15 09:16:19 följande:
    Tack! Ja jag är nöjd med mitt val! Ja Callor är suuuperfina. Men dom finns inte i rött va?? Jag vill hemskt gärna ha röda.Nejlikor är också fint!
    Jo dom finns i rött.
  • MilosMamma
    MulleNuh skrev 2008-10-15 09:22:46 följande:
    Ohooo.. Ja då kom mina tankar in på annan bana nu då! Vad skulle mer kunna vara fint? Rött, stilrent. Jag själv är ju väldigt mörk i håret och väldigt lång så därför vill jag att det ska vara enkelt med blommorna.
    Men som ja sa , kanske bara några vallor, fina långa strån med ett par pärlor bara, ett band virat ett eller två varm på samma punkt så det täcker ca 1-2 cm av stjälkarna bara o en pärla där på är superfint.
Svar på tråden Jag är med florist.