Inlägg från: MilosMamma |Visa alla inlägg
  • MilosMamma

Jag är med florist.

millanros skrev 2008-07-26 19:45:53 följande:
    kom på en annan fråga....Hur har man buketten bäst på festen om den är lite droppformad??? kanske vill ha en rundare ändå.... som man kan ha i en glasvas.. *funderar*
    En droppformad står likabra i en S T A D I G glasvas på festen som en rund =) Men jag rekomenderar en ganska tung vas o sen buketten framför er =)
  • MilosMamma

utomhus 08 skrev 2008-07-26 19:53:12 följande:

Hej!Min kompis som ej är florist har lovat att binda min bukett. vi är väldigt osäkra på hur man hanterar orkidéer bäst. Buketten kommer vara rund och ha vita rosor som bas. Sen vill jag ha orkideer i också. Frågan är hur man gör med orkidéer så att det håller sig fint och sitter fast. Skall man knipsa av varje blomma och fästa med nålar eller skall man försöka behålla hela stänglen och fördela rosor mellan orkidéerblommorna?
    ja ni bör göra den i en bukett hållare med oasis, fixa hela buketten o sätt ditt orkideérna sist med nålar är det bästa.
  • MilosMamma
    neamano skrev 2008-07-27 11:21:16 följande:
    Finns det mörklila/lila gerbera?
    Japps
  • MilosMamma

utomhus 08 skrev 2008-07-27 11:00:49 följande:

Kanske en dum fråga men behöver inte orkidéerna något vatten? Jag menar att om man knipsar av blommorna och fäster dem med nålar uppepå rosbuketten får de ju ingen fukt. Min kompis kommer nog att göra buketten kvällen innan bröllopet och vigseln är kl. 16.00. Håller de sig fina ett dygn?
    Bra o sätta i orkideén som det sista hon gör.
    Om hon ska göra den så tidigt måste oasisen verkligen legat i blöt så de är ordenkligt blöt likaså oasis i skaftet är viktigt.
    Spraya vatten på buketten (utan orkideérna på) med en blomflaska o förvara den i kylen annars håller den sej inte lika fin om den ska stå en hel natt plus en hel dag.

Orkideérna kan an uu knipsa av som det sista man gör o fästa dit med nålar, dom klarar dej faktiskt väldigt bra.
  • MilosMamma
    Angelila skrev 2008-07-27 17:39:17 följande:
    En bekant till mig som är floristutbildad ska göra buketten hemma, jag ska alltså inte köpa den från en affär.
    okej men då borde ju hon veta lite lättare hur din kommer se ut, det är ju lättare att förklara i Irl. så köper hon blommorna väl?
  • MilosMamma

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-07-27 21:49:40 följande:

MilosMamma en dum fråga kanske men är det "farligt" för blommorna att stå i en tennvas? eller är Glas att föredra? Har iofs inte bestämt mig riktigt om jag ska ha en droppformad eller en handbunden. Hitta en super fin dropformad i länken du skicka
    Det spelar ingen roll =)
  • MilosMamma
    Aspera skrev 2008-07-27 21:54:46 följande:
    Hej tänkte ha orangeröda kallor i min brudbukett (och inget mer) HAr du något tips på bordsdekoration till detta? Min svärmor skall fixa den och hon blev tveksam till vad man skulle kunna kombinera med kallor.
    Får man fråga vilken månad du ska gifta dej i?
  • MilosMamma
    Aspera skrev 2008-07-27 22:21:36 följande:
    September. Väldigt tacksam för hjälp! =)
    Ah okej. Hypericum är ju väldigt fint, finns i grönt rött o brunt, dom håller sej riktigtbra utan vatten med o ni ska strö ut blommor, hjärtan på tråd, o panicum som grönt,minigerbera i nån rostfärg kanske, lite olika bärtyper är med fint, spec på förhösten, lite löv från en ek kanske kan ju göra det helmysigt.

om man inte ska göra bordsdek i oasis så är ett tips att an köper krukväxter, iaf det gröna, det brukar hålla bra och är lätt att ha o göra med, bara klippa av o lägga ut.
  • MilosMamma
    grabbarna skrev 2008-07-28 10:16:10 följande:
    en fråga ang hjärtan på tråd kan man knipsa en kvist av sådana och sätta i en vas och dom håller? har beställt minigerbera till småvaser och funderar på om kan kan sätta till hjärtan på tråd som faller ut vasen och ligger lite på bordet...
    Visst o hjärtan klarar sej utan vatten en dag.
  • MilosMamma
    skille skrev 2008-07-28 10:25:41 följande:
    Jeg vil ha en bukett med en eller fler blå blomster, hvike blomster passer til dette?
    Prärieklocka, veronica, delphinium, anemone, hortensia, är blåa blommor, finns fler o till det passar nästan allt, det är ju en smaksak =)
Svar på tråden Jag är med florist.