Inlägg från: MilosMamma |Visa alla inlägg
  • MilosMamma

Jag är med florist.

karpalo skrev 2008-07-28 11:01:54 följande:
    MilosMammaJag funderar på att binda buketter till vårat bröllop i augusti. Vill ha enkla handbundna buketter med rosor.Min fråga är hur man gör om man vill ha slingor av tex murgröna runt buketterna?Hur får man murgrönan att "hållas på plats" runt om buketten?Finns det andra växter som man kan använda för att "rama in" buketten, än murgröna?Hur är det med humle eller kaprifol?Tacksam för ditt svar!
    Du kan rama in en bukett med nästan vad som, det lättaste är att binda buketterna o sen lägga nått grönt eller lite mer småblommig blomma i ytterkant, sen murgranan kan du ju ha ganska mycket av o vira likso lite zickzack runt ett par blommor o nästa längd snurrar du runt den första murgrönan.
  • MilosMamma

Karpalo: Tänkt på spiralsystemet bara så är det lättare att få buketten luftig.

• MilosMamma
    giz83 skrev 2008-07-28 17:09:48 följande:
    Hejjag skulle vilja veta vart man kan få tag på en blombåge som vi kan vigas i...inte som man ska ha vid middagsbordet.vet du några bra tips?i sthlms området om du råkar ha nån aning...=)MVH Gisela
    OJ, ja endel blomsteraffärer kanske har sådana stora, kolla nätet med många har ju byggt egna o sen klätt in.
  • MilosMamma
    karpalo skrev 2008-07-29 17:07:22 följande:
    Tack! Bra förklarat, nu fattar jag.Behöver murgrönan vatten för att inte sloka? Alltså behöver den räcka ända ner till snittytan på rosornas stjälkar?Förstår du hur jag menar?
    Jag antar att du gör buketten dagen innan?elelr samma dag?
    Ska du ha vildvuxna blommor slokar dom väldigt fort.
    Iaf om du har tålga blommor o gör den dagen innan, spraya hela buketten med vatten, ställ den i vatten o ställ in den i en kyl, murgrönan klarar sej utan vatten då.
  • MilosMamma
    gusjma skrev 2008-07-29 17:24:08 följande:
    Varje gång jag läser rubriken för den här tråden låter det lite fel i huvudet... "Jag är med florist", som i "jag är med barn"...
    Hahahaha =)
  • MilosMamma
    carcri skrev 2008-07-29 17:28:25 följande:
    Har du något tips om hur man bäst binder en bukett med solrosor och ax från fälten. Jag har tänkt mig ha rätt långa skaft kvar och sen binda ett band runt alla skaft med en liten rosett.Tips mottages gärna!
    antingen så har du långa skaft kvar o binder axet så tätt mot solrosens knopp att det sticker ut som en manchett o sen håller precis där o att skaften går neråt om du förstår.

>Eller så gör du en lång bukett du kan lägga mot armen ist, o då kan du ha ax lite som du själv tycker.

Själv klarar jag nte av rosetter alls så jag ger ett par andra förslag, antingen så knyter du bandet där du vill att det ska sluta o knyter en fin knut o sen låter en bit band hänga i luften, eller så lipper du av bandet där det ska sluta o fäster med ex 3 st pärlnålar.

vill du ändå ha en rosett reomenderar jag att du ändå snörar i stjälkarna först, klipper av o fäster med ex limpistol o sen att du gör rosetten i handen med en ståltråd, ända sättet att få den där riktigt perfekta rosetten =)
  • MilosMamma
    efternamnsbyte skrev 2008-07-29 22:57:07 följande:
    Har inte fått några svar just i min startade tråd så jag provar här istället... Önskar tips på lila blommor som inte kostar skjortan. Ska nog gifta oss i slutet av maj 09
    Hmm lila,..
    jag drar väl några stycken då =P

veronica, prärieklocka, gerbera/germini, rosor , callor, nejlikor. Men för att få en lila bukett behövs inte bara lila blommor =)
  • MilosMamma
    SuperRultan skrev 2008-07-29 23:58:32 följande:
    Hej ! Vi ska gifta oss 9 augusti och jag vill ha rosor och ranunklar.... nu säger min florist att det inte är säsong för ranunklar... vad kan jag andvända i stället för att få samma känsla ??
    prärieklocka är helfint.
  • MilosMamma

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-07-30 11:05:42 följande:

Nu kommer jag med en fråga till Jag har hittat en droppformad bukett med : rosor,gerbera(/germerni) och kallor. Min fråga är då vilken av dessa blommor ska jag "plocka" upp i corsagen? Tärnbuketten blir med rosor och en eller två gerbera/germerni.buketten kommer att gå i rosa/rost toner
    De som ska "plockas" upp för corsage är den blomman det är mest av i buketten tycker jag.
  • MilosMamma
    Abica skrev 2008-07-30 11:36:20 följande:
    Hej!Vår värdinna ska dela ut rosenblad fördelade i små tygpåsar till gästerna. Eftersom det kommer ta en del tid att plocka av alla blad o stoppa i påsar hoppas vi på att kunna göra det dagen innan bröllopet. Tror du att vi kan göra det utan att rosenbladen blir fula på nåt sätt? Hur ska vi isf förvara dem på bästa sätt? Tack på förhand!
    Hej ja det kan du, jag ska ha samma sak, PLocka av dom sprays lite vatten på alla nnan du plockar ner dom i påsarna o förvara i kylen =)
Svar på tråden Jag är med florist.