• SPOM

Är det värt tiotusentals kr?

Såhär i efterhand, tycker ni att bröllopet var värt 30000-250000 kr eller hur mycket som ni nu betalade?

Jag förstår om det är en dröm att gifta sig för en del men alla dessa pengar?
    Jag och min blivande kommer att gifta oss nästa helg men det är ett mycket mycket litet bröllop:) för ingen av oss "orkar" vara i centrum (får nog av det på jobbet båda två)....dessutom är det borgerligt då ingen av oss är "troende". Efterråt skall vi äta en luxurios bröllopsmiddag på restaurang och njuta av vår dag...hon och jag:). Dagen efter kommer vi att gotta oss i en god frukost halva dagen innan vi packar för vår 2 veckors resa som vi åker på dagen efter.

Enkelt, billigt men framförallt.....vi har ingått ett äktenskap, vi tillhör nu varandra:)

Vi är bjudna på två bröllop nu i augusti och vi säger ofta till varandra att det känns så skönt att vi inte behöver gå och vara nervösa eller oroliga för att allt inte klaffar när det börjar bli så "stora" bröllop.

Jag klankar inte ner på er som slår på stort såklart utan jag är endast nyfiken på hur det känns såhär i efterhand?

• Svar på tråden Är det värt tiotusentals kr?
  • Pumpkin

För oss känns det fortfarande som att vi gjort helt rätt prioriteringar, såhär knappt 3 veckor efter den stora dagen. Då gick bröllopet på ca 100000kr och allt blev perfekt

• Yllo

Om det var värt det? Både ja och nej. Vårt bröllop gick på ca 45.000 kr och skulle nog ha varit värt varenda slant om allt gått som planerat. Tyvärr vart det en del strul med vår toastmadame som gjorde sitt yttersta för att förstöra vår dag.. så med tanke på det NEJ det var det inte värt. Om vi dock bortser från den där kvinnan så hade vi ett helt underbart bröllop och då är svaret på din fråga JA.

Vi har planerat att förnya våra löften om några år och då kommer vi nog att satsa ungefär samma summa, eller ev mer, fast då kommer vi inte att bjuda den där kvinnan som förstörde vår dag.

• chamor

Yllo. OJ! Va hemskt! Vad gjorde hon?

• Fröken Larsson

Ja, jag tycker det var värt det. Vi försökte skapa ett någorlunda billigt bröllop med fokus på det vi tyckte var viktigt: 1) en avslappnad dag där vi båda skulle kunna njuta av varandra och dagen och 2) en trevlig middag/fest för våra närmaste vänner och släktingar, varav vissa hade rest långt men som vi verkligen ville ha nära oss på vår stora dag. Vi sparade ihop kanske 30 000 kr själv och så fick vi ca 20 000 i kontanter eller som bröllopspresent (betalning av fotograf etc). Pengarna gick mest till middagen/festen (ca 11 000) och så till våra förlovningsringar/min vigselring (ca 9 000 kr). Sen struntade vi i lång bröllopsresa, brudbukett, dyr klänning osv. Jag tyckte det blev en fantastisk dag och jag ångrar ingenting. Det var ett litet bröllop och jag, som hatar att stå i centrum (social fobi) kände mig trygg hela tiden.

• starchick

Jag måste säga att jag tyckte det var värt varenda krona! Det var den absolut roligaste och underbaraste dagen i mitt liv (hittills) Vårt bröllop gick på ca 50 000 kr, kanske nåt mer och även om det hade kostat det dubbla så hade det inte gjort nåt

• GME76   080802

Vi lägger inte ut så himla mkt pengar på vårt bröllop men vi lägger inte heller en massa pengar på en 2-veckors bröllopsresa . Tror vårt bröllop går på ca 45 000:- inkl kläder o ringar och då har vi haft ganska många bra kontakter gällande olika grejer. Tycker ingen ska behöva försvara sin bröllopsbudget. Självklart finns det säkert ngn som ångrar sig men det gäller ju även bilköp och annat i livet.

• Duchess

Vårt bröllop gick på 75 000 + 25 000 för förlovnings-och vigselringar. Vi ångrar ingenting!

Hade 74 gäster, barnfritt förutom syskonbarnen. En stor del av summan var mat och dryck till gästerna. Vi hade en jättebra cateringfirma (förrätt som serverades vid borden samt buffé efter det) och hyrde också personal från dem. Det fick kosta.

Å andra sidan sparade vi på vissa saker också. Jag köpte t ex min drömklänning begagnad för 1800 kr och sålde den sedan för 800. Den kostade mig alltså 1000 kr i praktiken.

• Äntligen dax!

25000 kostade vårt bröllop... Eller, i slutänden blev det lite avdrag på det. Vi lade ut så mkt - men sen sålde vi av alla kläder, så kring 22' kanske?

Helt klart värt varenda öre!

• Yllo

Chamor: Vår galna toastmadame... vad hon gjorde..
    1. Lurade i mig sprit hos frissan trots att jag uttryckligen sagt att jag inte fick dricka alkohol (åt medicin som kan bli livsfarlig om man dricker alkohol)
    2. Sa åt min man att jag ville ställa in bröllopet
    3. Slet sönder min brudklänning.
    4. gjorde sönder min slöja.
    5. Slet ut mig ur pappas bil när vi kom till kyrkan så att jag stod på näbben på kyrktrappen (en stor fin vit blåval som låg där och kavade inför alla gäster).
    6. "Glömde" informera gästerna vart dom skulle gå.
    7. Slet ut mig ur bilen när vi kom fram till restaurangen.
    8. Grabbade tag i brudklänningen och släpade iväg mig genom ett buskage.
    9. Ändrade mina planer med serveringspersonalen om var jag och min man skulle komma in. Hon släpade upp oss för en baktrapp där vi inte ens kunde gå i bredd. Inte fick vi våra glas för brudskålen heller.
    10. Ändrade på alla mina order till serveringspersonalen.
    11. Förkunnade högljud... genom att i princip plinga i glaset.. att hon minsan skulle gå och "Hjälpa bruden att PISSA"
    12. Informerade inte om att vi skulle skära upp bröllopstårtan.
    13. Informerade inte våra gäster om att det nu var dags för brudvalsen, vilket gjorde att 70% av dom missade vår första, och enda, dans tillsammans.
    14. Satt och tog åt sig äran för allt som rörde bröllopet.
    15. Höll det mest pinsamma tal jag någonsin varit med om. Våra gäster skruvade rejält på sig i stolarna och jag ville bara sjunka genom jorden.

Det var mycket mycket mer.. men orkar inte tänka på allt. blir så ledsen då.

Svar på tråden Är det värt tiotusentals kr?