• CeciliaA

Hjälp med restips till mamma och pappa?

Ingen bröllopsresa men jag skriver här för jag behöver all hjälp jag kan få.

Jag har två söderjobbade föräldrar som aldrig varit ute och rest och nu har de insett att de behöver komma iväg en vecka i september för att vila upp sig ( i den mån det går) och släppa sitt företag för en vecka.

De har varit inne på Kreta men idag insåg mamma att hon egentligen inte klarar sol och värme så bra och fick kalla fötter om det kommer vara för varmt. Men helst vill de till medelhavet just för det är varmare i vattnet där.

Är det någon av er som har tips på en paketresa någonstans? Det ska vara ren charter, inget köpa separat ditt eller datt utan från något av de stora bolagen en veckas charter, till ett "vanligt turistland".

Mina idéer börjar ta slut. :(

De vill ha:

*Sandstrand nära
    *Gärna närhet till en stad med lite att titta på och shoppa men boende i en lugn ort.
    *God mat och dryck

Inga övermäktiga krav alltså, men jag vill så gärna att det ska bli bra och själv har jag bara varit på Madeira och Fuerteventura och både de har de uteslutit, Madeira inga stränder och Fuerte för kargt.

Hjälp någon?

• Svar på tråden Hjälp med restips till mamma och pappa?
  • Det stora Blå

Kalives eller Georgioupolis för deras stränders skull.

Santa agii och Agii Apostoli är inte det samma by nära flygplatsen i Chania?

• CeciliaA

Agia marina och agii apostoli ligger båda nära chania typ 4 km vill jag minnas.. Är de inte bra?

Verkar ligga mycket bra hotell på båda de orterna...

• Anja 19 juli 2008

Kan bara säga KORSIKA. Ön anses vara den vackraste i medelhavet. En mix utav Italien och Frankrike. Har helt fantastiskt god mat.

Vi ska bo på hotellet Napoleon Bonaparte, där ingår frukostbuffé och trerätters middag varje dag och maten har fått fantastiska recensioner utav alla som varit där. Den ska vara super! (liksom all mat på korsika).

Staden Ile Rousse ligger på korsikas norra kust, stranden är ca 200 m från hotellet (på korsika vill man bevara strändernas skönhet och har infört ett förbud mot bebyggelse mindre än 100 eller 200 m från stranden). Staden har shopping, marknad, torg, restauranger, pubar men är en liten lugn stad med pittoreska stenhus och gränder.

Har under all tid jag sökt på nätet o läst om korsika, ännu inte stött på NÅGON som inte varit helt betagen av ön och dess skönhet.

Vi åker med Langley, så gå in och kolla på deras sida

www.langleytravel.com

vi betalar 13.490 för båda två, en vecka, frukost o trerätters middag ingår.

Ile rousse har närhet till andra större städer dit man superlätt tar sig med ett strandtåg som går längs kusten (med stopp för ett 20-tal olika stränder på vägen, så att man kan hoppa av om man ser en strand som ser fin ut, som man vill lägga sig vid).

Korsika har mycket kulturutbud och så oxå. Man kan även röra på sig om man vill, ta en vandringstur upp i bergen där det är svalare.

Vi åker i september, då är där inte riktigt så varmt som i juli och augusti.

Korsika är på nåt vis inte riktigt liiiika turistigt som många andra ställen även om de har mycket turister. Det ska vara väldigt genuint.

Nu har jag talat mig varm för Korsika, fniss...

• Anja 19 juli 2008

Saltnes

haha nu såg jag ditt inlägg. Hade jag läst det så hade jag kunnat spara mig en massa knappande *asg*

• Anja 19 juli 2008

Cecilia

Kreta har jag hört väldigt blandat om. Vet de som har avskytt stället och de som verkligen gillat det. Det verkar handla mkt om vilket hotell man hamnar på och hur stränderna är.

Min sambo var där för nåt år sen. Han var så otroligt besviken. Det var för det första så fuktigt o varmt att man knappt pallade röra sig (detta var i juli så det är ju inte samma för dina föräldrar). Maten var USEL. Vart de än gick fick de betala överpriser för skitmat (min sambo älskar mat, är en riktigt gourmetkock själv och maten är superviktig för oss). Stranden hade badförbud hela veckan de var där pga strömmar coh han sa att landskapet var fult, torrt, flackt och tråkigt.

Han var inte ett dugg impad.

Så läs på olika forum, hör dig för ordentligt. Jag vet att jag upplevde Cypern på samma sätt. Inte precis vackert. Tyvärr...

Turkiet är för bullrigt (då var jag i Antalya) och inte speciellt mysigt heller.

Jag hade nog heller åkt till Portugal eller Spanien. Greklands mat är jag verkligen impad av.

• Anja 19 juli 2008

men va fasen händer...

greklands mat är jag verkligen INTE impad av skulle det såklart stå!!!

• CeciliaA

Anja:

Tack för alla dina tips! Tittade lite på korsika igår men kunde inte hitta någon tempraturkarta? Hur varmt är det där i september/oktober?

Angående Kreta har jag bara hört varmt om det och jag har nog pratat med uppåt 20 personer som varit där så jag tror nästan att din kille kanske hade enorm otur? Vet du vilken ort han var i? Kanske rent av vilket hotell?

Jag ska lägga fram Korsika som förslag för mina föräldrar om temperaturen är okej i september. Finns sandstränder där?

Tack igen för all info!

• Saltnes

Cecilia A: Ang om sandstränder på Korsika: Det är vädigt blandat, så alla kan hitta vad de gillar oavsett om det är sand eller klippor Ile Rousse har en jättefin sandstrand med "finfinkornig" sand. Finns även fler sandstränder på badtågssträckan mellan Ile Rousse och Calvi.
    Om man kollar väderkarta för Nice (som är den närmsta staden på fastlandet) så har de ca 25 gr som dagstemp i september och 21 i okt.

• Det stora Blå

*ANJA'

När vi var i Rethymnon var det badförbud några dagar, då rekommenderade hotellet att vi istället skulle åka till Georgioupolis med barnet, och där var det lugnt och fint och med en härlig sandstrand. Vi sov över där då i 2 nätter

Maten är bra i Grekland UTOM i turist-stråken.
    Vi var mycket missnöjda t ex när vi var på ön Naxos, för där lyckades vi inte hitta något enda genuint matställe.
    En portion mat där kunde bestå av 1/3 ris, 1/3 vitkålssallad + en liten köttbit, OCH DET ÄR VERKLIGEN INTE GREKLAND.

Svar på tråden Hjälp med restips till mamma och pappa?