• CeciliaA

Hjälp med restips till mamma och pappa?

Ingen bröllopsresa men jag skriver här för jag behöver all hjälp jag kan få.

Jag har två söderjobbade föräldrar som aldrig varit ute och rest och nu har de insett att de behöver komma iväg en vecka i september för att vila upp sig ( i den mån det går) och släppa sitt företag för en vecka.

De har varit inne på Kreta men idag insåg mamma att hon egentligen inte klarar sol och värme så bra och fick kalla fötter om det kommer vara för varmt. Men helst vill de till medelhavet just för det är varmare i vattnet där.

Är det någon av er som har tips på en paketresa någonstans? Det ska vara ren charter, inget köpa separat ditt eller datt utan från något av de stora bolagen en veckas charter, till ett "vanligt turistland".

Mina idéer börjar ta slut. :(

De vill ha:

*Sandstrand nära
    *Gärna närhet till en stad med lite att titta på och shoppa men boende i en lugn ort.
    *God mat och dryck

Inga övermäktiga krav alltså, men jag vill så gärna att det ska bli bra och själv har jag bara varit på Madeira och Fuerteventura och både de har de uteslutit, Madeira inga stränder och Fuerte för kargt.

Hjälp någon?

• Svar på tråden Hjälp med restips till mamma och pappa?
  • CeciliaA

*puffar lite*

Ikväll ska det köpas resa vilken ort passar föräldrar bäst?

*Agnia Marina
    *Almyrida
    *Kalives
    *Georgioupolis

Motivera gärna varför!

Eller är alla orter lika bra? Tänker på stränder/restauranger osv.

Hjälp!!!

• Anja 19 juli 2008

Det stora blå...

Min syrra har båtluffat i grekland ett par ggr, de flesta jag känner har varit där flertalet ggr och jag känner även en som bott där. Har inte hört så jättemkt positivt om den grekiska maten utav någon tyvärr. Men det beror säkert på vad man vill ha. Är mest variationen som folk klagat på. Att det blir tråkigt lixom. Att man kan få god mat tvivlar jag inte på men det är som du säger, man måste leta upp de inhemska syltorna

Min sambo har även varit på andra ställen i Grekland (alltså inte bara Kreta, utan har varit på fastlandet så att säga.)

Vet att min syrra när hon båtluffade sa att Sakynthos var det vackraste stället hon sett i Grekland.

• Anja 19 juli 2008

Det ser onekligen HELT underbart ut men jag blir lite nervös när jag ser animerade bilder (detta är ju inga riktiga foton) och börjar direkt undra om hotellet är helt färdigbyggt eller om de fortfarande håller på där med en massa byggarbete osv.

Kolla upp det för säkerhetsskull. Vet många som råkat ut för just detta och det är INTE kul!!

Annars ser det HELT ljuvligt ut!!! Modernt och lyxigt och härlig strand!

• CeciliaA

Anja: Det är byggt 2004 så det borde vara färdigt :)

Jag tycker att det ser ut som väldigt verkliga foton, vad menar du?

Men visst är det fiiint!!!

• Anja 19 juli 2008

Mmm jag vet inte, för mig ser det ut som animerade foton (de är ju VÄLDIGT verklighetstrogna men man kan ändå se det genom att allt är såååå fint, färgstarkt och på skuggorna, är inte alls ovanligt).

det kan även vara retuscherade foton. Men är det byggt 2004 så borde det absolut inte vara några problem. Ser skitmysigt ut

• CeciliaA

Retuscherade är de definitivt men det är också det bästa hotellet på orten så visst är det fint, jag har bott på hotell med foton i samma stil och det har alltid varit lika fint i verkligenheten om inte ännu bättre...

Nej jag tror itne det är någon som helst fara att det inte skulle vara färdigbyggt 4 år efter det skulle vara klart

Känns så kul att äntligen ha bokat resa till dom :) Första gången på solsemester och allt, hoppas hoppas hoppas att det kommer bli bra nu..

Den 23e september bär det iväg...

• Anja 19 juli 2008

HÄRLIGT... De kommer bli överlyckliga

• Det stora Blå

*Cecilia*

Agia Marina har jag äldre släktingar som varit i, och de var mycket nöjda.

*Anja*

Kan hålla med om att den grekiska maten kan innehålla mycket olja, men deras "zozokakkia" (säkert felstavat) är helgoda, och bifsteki, och friterade kalamari, och gyros, och feta-sallad, och den friterade osten, och kol-ungsgrillade revben och kotlett, och.... , och ...., och .....

Mums, vi åker till Parga eller Mykonos eller Kefalonia i september (eller till Tunisien).

• Anja 19 juli 2008

Det stora blå

mmmm låter jättegott, hihi...

har ju själv inte varit i Grekland, men det där lät definitivt gott.

Min sambo är ju matgalen men längtar mer efter mat som är hmm lite "udda" fniss, så fetasallad och souvlaki och andra "vanliga" maträtter som friterad bläckfisk och sånt är inget han uppskattar. Han vill ha mustiga grytor, kryddade på landets eget vis, lixom RIKTIG inhemsk mat. Han älskar bläckfisk men då ska den vara tillagad i nånting med spännande kryddblandingar osv, sen älskar han korvar av alla slag så ungern, slovakien och såna ställen är hans melodi

Kroatien pratar han om men jag känner mig "sådär" lockad, för även de gör ju "turistanpassad" mat och det är ju precis vad vi INTE

• Anja 19 juli 2008

vill ha...

(varför lyckas jag posta inläggen INNAN jag vill posta dem) *asg*

• Anja 19 juli 2008

Något som han tjatar sig VARM om är goatcurry. Han älskar det. Det var enda anledningen till att han ville åka t karibien *asg*

Jag är inte ALLS sugen på get!!!

• Det stora Blå

*Anja*

Det enda vi inte kan äta i Grekland är hare. Det verkar vara en inhemsk och populär rätt. Såg en gång alla benen sticka upp i en gryta, bläääää.

(Men jag har ätit marsvin i Sydamerika, smakade ungefär som kyckling).

De grekerna brukar ha mycket goda lammgrytor, och ren kalamari i tomatsås, eller svärdfisk med citron.

På små genuina ställen (utan meny på engelska) kan man fortfarande gå in i köket och peka på det man vill ha.

• Anja 19 juli 2008

Det stora blå

aaah precis sånt vi vill ha... nice

Lammgryta är sååå gott! Hare m alla ben som sticker upp låter som nåt min man hade älskat

• Det stora Blå

*Cecilia* Tips!

Välkända och hemtrevliga lägenheter Mimosa (***+) är ett lugnt lägenhetshotell beläget på en höjd med underbar utsikt över Chania kusten i övre delen av Agia Marina.
    Detta mycket trivsamma lägenhetsalternativ är verkligen Grekland i miniatyr, och det inbjudande poolområdet (ca 130 m2) med såväl vuxenpool som barnpool, lockar till lata och sköna dagar i solen.
    I den trevliga poolbaren serveras enklare rätter och läskande drycker.
    Första veckan i september med en resebyrå som börjar på S.
    3995 kr/pp

• nni

Hej CeciliaA!
    Agia Marina har jag, min syster och sambo (blivande man) ;) besökt! Såg inte denna tråden förrän nu, BT e ju stort.
    MEN det var ett jättebra val att du bokat resan dit efter vad du letade efter, för Agia Marina har t ex finfina stränder, trevlig atmosfär, god mat o många av restaurangerna ligger längst stranden. E alltså en mysig liten by. Och det e nära till andra ställen man kan besöka därifrån, o shoppa i så som Chania?!
    Så även om det e lite turistigt så e det i lagom mängd...som avslappning-semester e det utmärkt! Vi trivdes som fisken i vattnet gör, kort o gott!!

• CeciliaA

nni:

Tack för ditt svar! Ja det känns verkligen som vi valt rätt resmål! Hoppas verkligen det!

Bara det inte blir för varmt för mamma :P..............

Svar på tråden Hjälp med restips till mamma och pappa?