Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Ännu en tur med barnkarusellen

Tjena att det gick att läsa in allt ert kackel på en dag... Vilka höns ni varit när jag var borta. Hur mycket som helst att läsa, tyvärr inte allt roligt, men ändå.

Stora kramar till Cicci och Vickan!

Fler kramar till Frejis och Lappis!

Massor med lyckönskningar på dagis för BS's v-lagare.

Natt 1 hemma gick fint med bara två uppvaknanden som sövdes med ramsa.

Natt 2 var ett typiskt återfall som tydligen brukar komma - 13 skriktillfällen. 8 klarade tösen själv och 5 fick jag ramsa så att hon somnade. Att lilltjejen nu är dyngförkyld hör tydligen också till vanligheterna när de börjar sova, så ätandet går inte heller på räls. Men hon lär ju blir frisk någon gång och då vänder det!

Sov-kuren beskrivs mycket på Anna Wahlgrens hemsida, och i hennes bok (som jag nu läser - pinsamt att inte ha gjort det före avfärd). Och tjejerna som svarar på frågor i diskussionsforumet måste jag ju nu säga är mycket kompetenta och har gott om bra tips. BS - de har en tråd för barn över 1 år med.

koko - de tips jag fick som funkade för mig före förkylningen (utöver sömnen) är att:
    - de ska ha något i handen (skorpa, majskrok, sked - något som tar fokus från vad du gör)
    - ös på med mat i snabbt tempo, peta ut handen med tillhörande pryl för att få in skeden med mat
    - ha allt redo för att inte behöva pausa i matandet
    - så länge maten är i puréform är den med största sannolikhet tillräckligt vattnig och du kan utesluta vatten som dryck. Innan hällde vi i tjejen vatten alldeles för ofta. Kvarleva från när det var varmt ute??
    - attityd - maten har inte med dig och er relation att göra, barnet äter för att det behövs. lägg inga känslor bakom (och här brister jag fullständigt än så länge...)

Är lite förkyld jag med än så länge, och kämpar på med att få ordning på våra liv, sova ikapp, bli friska etc. Är nog lite off ett tag till.

Kram till er alla!

• Liten med Mindre

koko igen - glömde - matningen ska helst inte ta mer än 20 minuter - max 30. Bryt sen. Så säger i alla fall experten...

• Liten med Mindre

Telis - härligt med badrum! Badkar är inte fy skam, fast det blir dåligt utnyttjat. Utom när jag var gravid då, enda stället kroppen kunde slappna av på...

BS, har du prövat att aktivera Iris i något hemarbete, typ städning, diskning, matlagning, trädgårdsarbete etc - något där hon kan delta och "göra nytta" genom att hålla dammsugarslangen, plaska vatten på tallrikar, kratta gräset. Låtsas att det är hemskt viktigt att det blir klart, involvera henne tills en viss liten uppgift är klar och beröm sen det otroligt fina resultatet, som inte hade blivit lika bra utan henne.

Piggelin - så spännane med huset!!! Jag börjar verkligen längta efter hus, nu när det visat sig att jag har fått en liten skogsmulle i familjen. Mindre älskar att ligga ute och äta gräs, mossa, löv o grenar. Kottar och blommor är fina grejor det med.
    Fast med sättigånget att leta hus är det sämre. Vi vet ju inte ens i vilket område vi vill bo.... hoppas på att prisras på hus snart, sen tar vi fart.

• Liten med Mindre

BS - ni måste ta tag i sömnen!!!

Inte ska barn vara en "plåga". Jag har förstått nu att bra sömn inte är något som bara kommer (trodde förut att bara hon äter bättre, eller bara hon blir större, eller tröttare, eller ...).

Vissa barn sover visst bra, medan andra behöver hjälp att hitta bra sömn. Jag tror säkert Iris humör blir bättre om hon får de 12-13 timmar sömn som hon behöver.

Både för hennes och er skull, kolla Annas forum och be om hjälp!!
    Förhoppningsvis finns något för er med.

www.annawahlgren.com/forum

KRAM!

(Vi hade en tjej som inatt sov 19-07 utan hjälp. 3 gånger skrek hon till med somnade om själv. )

• Liten med Mindre

Heja BS!!!
    Kom ihåg att barn är människor, om än små. Det finns inte många människor som inte vill sova gott om natten. Ni kommer säkert att få till det.

Jag vet att jag är superoptimist efter en lyckad dag med både sömn och mat.

Ja tror säkert att Mindre kommer få jobbiga perioder igen, även när det bra sömnmönstret satt sig. Men förhoppningsvis fungerar verktygen som vi lärt oss alla tre, till att göra nätterna lättare även då.

Å vilka lyllosar ni är med goda äpplen! Hade jag hus är äppelträd ett måste. Gärna Åkerö-äpplen, samt någon mer ätvänlig variant. Älskar äppelpajer, äppelkakor och äppelmos. Samt äpple i handen förstås. Mamma brukar frysa in klyftor och göra kaka av på vintern . tips om ni har mycket äpplen.

• Liten med Mindre

BS - inget roligt arv i så fall. Kanske kan maken buffa även dig?

Hoppas att Iris egentligen ärvt hans sov-gener då, för maken verkar ju vara en tungsovare när han får till det.

• Liten med Mindre

Izzie - jag har svårt att se att man kan göra en sova hela natten-kur light. Kuren är till för att de olika verktygen ska sätta sig. Och som Anna säger - bestämmer man sig för något så är det bara att köra fullt ut. Att bara testa - då funkar det inte. Jämför klassiskt med banan-dieten: äter en banan och väger sig sen. Näpp - gick inte ner i vikt - funkar inte..

Men, det som vi började införa innan, var att försöka hålla ett schema. Nu fixade vi inte att få till sovtiderna, och inte tyst på natten, men maten höll vi hyfsat. Så börja i schema-änden och fundera hur ni vill ha dagarna.

Jag var rätt skeptisk till en del av det hon förespråkar innan vi åkte. Nu tycker jag mer och mer att det är klokt. Inte allt förstås, men mycket. Barnaboken och Sova hela natten-boken har mycket bra information.

• Liten med Mindre

MrsB - gissar att ni hade en mätt och nöjd bebis i morse.

• Liten med Mindre

Idag har jag kört min första cykeltur på säkert 2 år. Skrämmande lång tid, men skoj var det. Och jobbigt - inte pulsmässigt (enkel slät väg), men ont iknäet och framför allt i baken. Aj aj aj!

Måste ju ladda för spinning premiär i september. Har bestämt att köra i höst, må det bära eller brista. Får nog gå på erfarenhet och rutin de första gångerna.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen