Ännu en tur med barnkarusellen
Tjena att det gick att läsa in allt ert kackel på en dag... Vilka höns ni varit när jag var borta. Hur mycket som helst att läsa, tyvärr inte allt roligt, men ändå.
Stora kramar till Cicci och Vickan!
Fler kramar till Frejis och Lappis!
Massor med lyckönskningar på dagis för BS's v-lagare.
Natt 1 hemma gick fint med bara två uppvaknanden som sövdes med ramsa.
Natt 2 var ett typiskt återfall som tydligen brukar komma - 13 skriktillfällen. 8 klarade tösen själv och 5 fick jag ramsa så att hon somnade. Att lilltjejen nu är dyngförkyld hör tydligen också till vanligheterna när de börjar sova, så ätandet går inte heller på räls. Men hon lär ju blir frisk någon gång och då vänder det!
Sov-kuren beskrivs mycket på Anna Wahlgrens hemsida, och i hennes bok (som jag nu läser - pinsamt att inte ha gjort det före avfärd). Och tjejerna som svarar på frågor i diskussionsforumet måste jag ju nu säga är mycket kompetenta och har gott om bra tips. BS - de har en tråd för barn över 1 år med.
koko - de tips jag fick som funkade för mig före förkylningen (utöver sömnen) är att:
- de ska ha något i handen (skorpa, majskrok, sked - något som tar fokus från vad du gör)
- ös på med mat i snabbt tempo, peta ut handen med tillhörande pryl för att få in skeden med mat
- ha allt redo för att inte behöva pausa i matandet
- så länge maten är i puréform är den med största sannolikhet tillräckligt vattnig och du kan utesluta vatten som dryck. Innan hällde vi i tjejen vatten alldeles för ofta. Kvarleva från när det var varmt ute??
- attityd - maten har inte med dig och er relation att göra, barnet äter för att det behövs. lägg inga känslor bakom (och här brister jag fullständigt än så länge...)
Är lite förkyld jag med än så länge, och kämpar på med att få ordning på våra liv, sova ikapp, bli friska etc. Är nog lite off ett tag till.
Kram till er alla!