Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Ännu en tur med barnkarusellen

Lilltjejen vaknade (eller pep/skrek) 4 gånger i natt - alla gångerna somnade hon om själv efter 0,5-4 min. Skönt!!! Och hon är tillbaka och äter nästan lika mycket som hos AW. Hoppas att det håller!

• Liten med Mindre

BS - jag tyckte nog också att kuren verkade knepig innan jag fick någon att prata med. Och du har rätt - Iris ska inte buffas, utan hållas på plats i sängen med ett mjukt men fast tryck tills hon slappnar av. Läste om någon pappa som stått i 45 minuter. Ryggskott nästa??

Och lycka till på jobbet!!

Cicci - heja heja! 2 ägg - kan det kanske bli flera bebbar då?

Tråddejt - gärna, är lite osäker på när jag är på landet i september (ska passa på att vara med båda mina föräldrar när de båda nu bli pensionärer på onsdag) - men hänger på när det passar.

Lunchdags!

• Liten med Mindre

nenne - lycka till i helgen! Skoj att få styra kalaset!

September - en av tjejerna som var med på kursen med sin 9,5 månaders kille, hade hela hans liv sövt honom i bärsele, och varit napp på nätterna. Nu sover han sina 12 timmar med, men har fortfarande lite svårt med att somna på kväll och dag (mellan 10 o 20 minuter tycks det ta).

Izzie - eftersom Mindre vuxit så dåligt och kräkts mycket så skippade vi fruktmålet och gav henne mat då istället, veckan innan vi åkte till AW. Fortfarande fick hon i sig max 1/2 "stor" burk då, och en del frukt. Men, redan efter första natten så slukade hon 1 burk plus frukt per mål. Sömn och attityd hos mamma verkade göra sitt till. Och alla majskrokar och skropor jag skrev om tidigare.

Nattamnings-stoppet var det som ställde till det för oss egentligen. Led inte fruktansvärt av att gå upp 1-2 gånger per natt, men helt skoj var det ju inte att vara den som var tvungen att gå upp. När vi slutade (på makens semester), satt vi och buffade och klappade sötnosen tills hon somnade om igen (tog henne så fort hon vaknade). Det blev tyvärr sina modiga 10 ggr per natt minst, ibland bättre ibland sämre. Förmodligen eftersom hon inte åt tillräckligt dagtid, och inte gillade ersättning/välling som kvällsslurk. Och att somna på kvällen kunde ta allt mellan 2 och 50 minuter. Sova på dagen var ganska godtyckligt med. Och skruttis var skrikig och klängig.

Äsch - nu känner jag mig som värsta predikant. Majskrokar och god sömn är mina bästa tips till bättre aptit, som sammanfattning.

• Liten med Mindre

izzie - inboxade dig lite mer ang mat. Vet inte om det är till någon hjälp, men jag vet hur det är med en mattrasslare (numer förhoppningsvis uttrasslad)

Gör som du vill med inputen. KRAM

• Liten med Mindre

HURRA för Moa-tösen! Stora damen idag då.

Undrar varför tiden bara går fortare och fortare??

Lillsnorpis har fått feber igen. Mycket skit som kommer fram när hon börjar slappna av kan tänka. Synd bara att det kommr nu - skulle ju börja på babysim imorgon onsdag, och så kommer svärmor, och så ska vi till Dalarna över helgen. Skönt är att hon fortfarande klarar sina nätter själv, även om vi vaknar när hon gnäller/skriker till.

Och så är det så kul att se hur den lilla platta magen blivit riktigt rund på så kort tid. Hoppas lite snart sätter sig på armar o ben så att det blir en liten reserv av det också.

BS - skönt att det var bra att jobba. Jag får inte ens tag i min chef för att diskutera återtåget. Han kunde ju åtminstone mejla tillbaka och säga att han återkommer.

• Liten med Mindre

:-O nenne - somrig bikinilinje och allt!

Det har faktiskt hänt mig att jag i sällskap talat om precis hur det kändes när mensen kommit för femtielfte gången - fått alla att deppa lite och sen prata om nåt annat. Det trista i kråksången är att nu som relativt ny mamma så har jag inte mycket annat att prata om än bebis. NY-resa skulle kännas grymt inspirerande...

Men fullt så många mammisar har jag ju inte träffat på en gång förstås. (Av de 6-7 som var gravida på vårt bröllop var det bara en jag vet hade bekymmer.)

• Liten med Mindre

Tinga - kul med rapport, och JÄTTESKÖNT att ni fått näsorna över ytan nu. Jag förstår att du våndas lite över att sluta amma, jag gör ju detsamma, men Mindre är i alla fall 8 månader. Den där enda gången per dag känns plötsligt värdefull. Men bara för det så känns det lite lite med bara mjölk då.

Fast just nu äter hon inte mycket alls förstås. Förkylningen tog ny fart med högre feber och en massa kräk. Vill bara ha välling och den studsar lätt i magen. Snorigt och trött. Men det blir väl folk av henne med igen. Trist bara när svärmor nu är här, och så är skruttis hängig. Fast skönt för mig som slipper bära henne hela tiden - lätt gnällig av feber...

Cicci - irriterade att inte veta om du känner ÄL, tant eller äkta symptom. Trösta dig med att det blir lättare nästa gång om det hinner bli en sån.

Vickan - fel sorts väntans tider... KRAM!

• Liten med Mindre

Hej o hallå!
    Tillbaka efter en helg i Tällberg. Nej - tyvärr inte på hotell med maken, men svärfar fyllde 60 så det var kalas och övernattning i lätt kylslaget gårdshus. Trevligt ändå, och Mindre mår bättre och bättre, började till och med äta annat än välling igår när vi kom hem.

(Liksom Malte verkar hon ha slagit ihop det där med förkylning, 3-dagarsfeber och få en till tand.)

Måste säga att det kändes lyxigt att få ta en morgonpromenad med vagnen längs Siljan och sen hem genom gulliga Tällberg.

BS - kräv röntgen oxå! Håller med AM där. Min naprapat vill att jag skulle göra det innan han pillade för mycket, och jag fick tjata på läkaren som inte ens visste vad en naprapat var. (!)

Telis - nedrans hantverkare. Har de ingen avstånds/djup-bedömning???

Ha det så skoj på jobbet Oms och piggis! Min retur har just blivit flyttad till november - chefen hör aldrig av sig (har lämnat meddelanden i 1 månad), och då fick makens önskan om att flytta till nov istället för oktober gå igenom.

Cicci - jag törs inte ens gissa på vad det är för mysko mens du har. Hoppas att det blir rätsida på hormonerna!

• Liten med Mindre

hmm...är det förresten någon som kan råda mig. Kokade äppelmos till lilltjejen. Men det ska ju inte vara något socker i, och med egna äpplen blev det väldigt surt.

Finns det något annat som är ok att söta med?

Lite sötare blir det väl i och för sig om man blandar med barngröten, men enbart äppelmos känns ju inte så gott som ex efterrätt.

• Liten med Mindre

AM - lite sötare blev det faktiskt med kanel. Rörde i lite creme fraiche oxå för att mildra - man tager vad man haver. Skruttis lät sig väl (hyfsat) smaka.

Tinga - lycka till med rutiner, de är guld värda!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen