• Izzie

Ännu en tur med barnkarusellen

Åh Vickan, vad tråkigt! Skickar jättekram till dig!

• Izzie

Ang förhållanden och barn...

Har man inte ett bra förhållande innan barnen, så får man det nog ganska garanterat inte det sen heller. Småbarnslivet frestar på, det kan man inte förneka. Jag tror det är viktigt att ha en bra grund att stå på innan det är dags för barn.

Jag kan på sätt och vis förstå par som bryter upp efter missfall och barnlöshet, för hur det än är så sliter det ju på förhållandet. Har sett några sådana på nära håll bland vänner. Det är jättetråkigt, men på något sätt har de gått igenom så mycket ledsamheter tillsammans att det är svårt att hitta tillbaka till det de hade från början. Även om man säger att man inte ska låta det ta över ens liv, så är det lätt hänt. Hur stoppar man sina tankar och känslor? När man väl bestämt sig för att man víll ha barn är det svårt att släppa tanken.

Sen behöver det såklart inte gå så illa. Många är duktiga och jobbar på förhållandet och ser till att hitta andra ljusglimtar och så småningom (oftast med ålder) försvinner nog den värsta pressen. Barnen i bekantskapskretsen börjar växa upp och det är inte längre sådant fokus på dem. Sorgen över att barnet aldrig kom har hunnit bearbetas och känns förhoppningsvis inte lika påtaglig. Istället har man kanske kunnat förverkliga andra härliga drömmar man haft.

Jag tycker ändå ni andra verkar ha väldigt bra förhållanden där ni delar vardagens upp- och nedgångar och är på samma våglängd. Det är inte alla förunnat.

Det kan inte vara lätt att sitta i sådan sits som ex Zozo gjorde, där man inte delar samma framtidsplaner och helt plötsligt ska behöva välja mellan kärleken och barn...

• Izzie

Ja, vi har inte döpt tråden "Barnkarusellen" för intet, kan jag känna när jag läser de senaste sidornas inlägg...

Mycket av det är svåra frågor som jag till djupet har svårt att ha en klar åsikt i. Tror att jag måste uppleva det hela för att veta säkert. Jag vet inte hur vårt förhållande hade klarat av barnlöshet. Jag tror precis som Muggles att det lätt är så att den ena parten är lite mer engagerad. Om det sen i vårt förhållande skulle innebära att vi kom närmre varann eller gled isär vågar jag inte svara på. Jag hoppas att såklart att vi skulle hålla ihop...

Clownis, du sätter en annan fråga i ett svårt perspektiv. Dvs få barn med någon som inte längre är med oss. Jag kan ärligt säga att jag inte vet vad jag tycker om att frysa spermier. Jag kan absolut förstå att du skulle vilja använda de färdigbefruktade äggen, för att på det sättet få din make att till viss del leva vidare. Men samtidigt berövar man barnet sin biologiska pappa... Supersvåra frågor. Kan inte påstå att jag har ett svar såhär till frukost.

• Izzie

Oms - Lika klok som vanligt!

Är barnfri idag! Min kära svärmor tog en dag ledigt från jobbet för att ta hand om matilda så jag skulle kunna vila lite. Maken lämnade henne igår kväll och ska hämta henne efter jobbbet, så det är lyxigt värre. Att svärmor dessutom skickade med maken en Topphälsa-tidning, lite fina praliner och lite lyxigt lösviktste att njuta av gör inte heller saken sämre... Japp, jag har världens bästa svärmor!

Örat däremot är inte särskilt mycket bättre. Har varit på mitt tredje läkarbesök idag och nu har de förlängt antibiotikakuren ytterligare över helgen. Läkaren skulle ringa till sjukhusets Öon-näsa-hals avd och kolla läget. Ev skulle jag få remiss till nästa vecka. Så jävla segt. Och ont gör det. Dessutom börjar jag förstå hur det är att vara döv. Krångligt faktiskt. Hängde inte alls med när jag var på apoteket tidigare idag eller på caféet för att köpa min lunchsallad...

• Izzie

Piggelin - Japp, det är jag och barnen Det säger de på vårdcentralen hela tiden, "Det är så ovanligt med vuxna och öroninflammation"

Välkommen hem från semestern! Verkar som ni haft det super!

• Izzie

Tack Vickan för omtanken! Har själv inte haft öroninflammation sen jag var liten och hade glömt bort hur j-kla ont det gör...

• Izzie

Hej svejs, tänkte bara titta in en snabbis. Var hos Öronläkaren idag på sjukhuset efter remiss från vårdcentralen igår, och de har beslutat sig för att lägga in mig! Trodde de skojade först. Har aldrig hört talas om att man kan bli inlagd på sjukhus för öroninflammation. Känns nästan fjantigt. Men läkaren förklarade att öroninflammation hos barn tydligen var något helt annat än öroninflammtion hos vuxna. Nu misstänker de infektion bakom trumhinnan i mitt fall och ska ge mig antibiotika intravenöst ett antal dygn. Själv undersökningen när läkaren på nytt rispade hål på trumhinnan för att kunna ta prover ska vi bara inte prata om. Tårarna sprutade. Well, well fördelen är ju att de håller kollen nu iaf.

Dessutom kan jag få permis som nu, och åka hem en stund emellan behandlingarna. Suck suck.

Skönt att höra att du känner dig lite bättre Vickan. Instämmer med övriga att du kanske ska ta en tur till läkaren lite senare, bara för att vara på den säkra sidan.

Nenne - Det var värst vad du är duktig idag. Får ett litet sting av dåligt samvete när du berättar om din kylskåpsstädning. Borde verkligen jag med ta tag i. Och ja, jag tror att snartis har gift sig. Har för mig att det var lite tidigare i sommar (men är inte säker...)

*vinkar till Page, Zozo och september*

• Izzie

Halloj i tråden!

Är utskriven från sjukhuset nu med starka antibiotikatabletter. Värken är tack och lov borta, men jag hör fortfarande jättedåligt på högerörat. Troligen kommer jag att göra det under en lång tid framöver. Ska på återbesök på onsdag och hoppas att jag slipper antibiotikan efter det. Bli så fruktansvärt trött av medicinen. Maken har börjat jobba igen, och det tar på krafterna att ta hand om Matilda när man inte känner sig på topp. Hon har dessutom varit sjuk och varken äter eller sover. Men men, hon är på bättringsvägen nu.

Nenne - Jävla tantarsel. Har inga mer ord för detta. Håller tummarna för att era framtida inseminationer ska funka och det fort som f-n.

Lappis - Starkt att ta tag i adoptionsprocessen!

BS - Vad kul att Iris verkar trivas på dagis! Det måste vara jätteskönt. Det är snart dags för oss att bestämma vilket dagis Matilda ska gå på. De känns så stora på något vis när det är dags för dagis. Har du börjat jobba ännu eller är det imorgon?

Liten - Det låter ju super att ni fått sån hjälp på kursen! Har du testat AW's metoder innan kursen eller började ni nu? Om man bara ska ta något, vad har funkat bäst och vad rekommenderar du att man börjar med? Svår fråga kanske, men på något sätt känns metoderna så maffiga att jag inte vet om jag orkar läsa in mig på allt...

Telis - Gud vad härligt med nytt badrum! Önskar att vi hade råd att ta tag i vårt. Vad ska det bli för stil där inne då?

Mrs B - Det var värst vad han blev ompysslad i natt

Nä, ska passa på nu att gå ut och plantera några skott på smulgubbar som jag fick av mamma. Matilda sover, förmodligen högst tillfälligt, och då gäller det att passa på.

• Izzie

BS - *fniss* Ja, jag minns oxå varför jag inte föll pladask för metoden när jag läste ditt inlägg...

Liten - Jag förstår din sunpunkt oxå ang att det inte går att köra "sova hela natten - light", men på något sätt verkar det så omständigt med hela kitet, men det kanske funkar när man väl får kläm på det. Svårt bara som BS säger att söva ett barn som bara ställer sig upp i sängen hela tiden.

Hur har ni andra det med mat på nätterna? Äter era barn fortfarande på nätterna? Om inte, när slutade ni med det? Och framförallt HUR gjorde ni?

Dessutom, hur ökar man upp mängden mat på dagen??? Matilda äter max en halv burk till lunch (ibland en hel om det är den minsta varianten). Nu är hon snart 8 mån och ska ha 2 lagade mål mat om dan. Ser verkligen fram emot att behöva traggla ytterligare en gång med mat... Not.

Det känns som vi har halkar tillbaka med maten. Men det kanske beror på utv period, förkylning el tänder?

MSW - Vad skönt att du får sällskap av maken! Hoppas ni hinner njuta riktigt nu så här på slutet

Telis - Badrummet låter jättefint! Du kanske kan ta en bild och sätta in i ditt galleri när det är klart? Är dessutom ruggigt avis på ditt badkar - själva har vi bara dusch...

BS - Lycka till på jobbet!

Cicci - Låter som ni haft en riktigt skön helg! Det kan ni behöva efter berg o dalbanan de senaste veckorna. Hoppas det tog sig!

Vickan - du är nog den första jag hört som inte gillar musikalen Själv har jag varken sett filmen eller musikalen ännu. Hoppas att äntligen komma iväg på Sex and the city-filmen senare i veckan. Jag och en av mina närmsta vänner har försökt komma iväg i evigheter men det har alltid dykt upp något i vägen...

TUSEN TACK för alla krya-på-mig hälsningar och kramar - Ni är för söta allihop!

• Izzie

Liten - Matilda sover egentligen inte uselt på nätterna överlag. Naturligtvis finns det undantagsnätter som är riktigt jävliga, men oftast sover hon från 20-21 till 07, med 1-3 uppvaknanden. Vid ett av dessa tillfällen dricker hon välling. Så sömnen känns kanske inte som det största skälet till varför jag inte lyckas öka upp matmängden?

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen