• fru AM

Ännu en tur med barnkarusellen

Stor kram Telis.
    Hug 8

MrsB - skissen skickad. Förmodligen har jag inte uppfunnit hjulet - men kanske får ni någon ny liten idé.

• fru AM
    MSW skrev 2008-10-07 15:05:01 följande:
    Tillbaka från bvc! Allt var bra! Han har växt 3 cm och gått upp nästan ett kilo sen sist vi var där!Nästa gång hade hon frågor till mig sa hon.. Någon som vet vad det rör sig om?
    Har du fått en bok på BVC där de fyller i längd/vikt/nya bokade tider osv? I Livias bok står det i alla fall "checklistor" vid olika åldrar (hur barnet interagerar med familjen t ex? Vilket var ungefär den enda frågan jag mindes nu!). Det kanske är såna frågor hon menade.
  • fru AM
    Telemarkgrrl skrev 2008-10-07 14:00:16 följande:
    Igår fick vi räkningen från badrumsrenoveringen. Det blev inte så illa som jag räknat med utan vi får lite sparpengar över. Så skönt, det är inte så kul att tömma sparkontot helt.
    Imponerande! Att det blev "billigare" än väntat! Grattis!!!

Clapping 3
  • fru AM

BS: Ja min "bok" kanske är mer som ett häfte också - men många sidor är det (45 ser jag nu när jag tittar i den). Om jag kom ihåg åldern på MSW:s lille kille så skulle jag kunna kolla upp frågorna ... Någon?

• fru AM

MSW: Frågorna i min "bok" lyder (för barn 2-8 veckor):
    Hur mår ni föräldrar själva?
    Vad har hänt med barnet sedan förra besöket?
    Har ni hittat några vardagsrutiner när det gäller t ex omvårdnad och sömn?
    Hur är det med amning/annan mat?
    Hur fungerar kontakten mellan er och barnet?
    Hur är det med er utevistelse?

• fru AM

BS: Förutom klossbyggning (tre klossar), ritande med penna på papper (behöver inte vara föreställande ) samt kunna säga åtta-tio ord, samt peka ut olika kroppsdelar så är det nog inget speciellt vid 18-månaderskontrollen. I min bok står det en mängd samtalsämnen:

Vad har hänt sedan sist?
    Tycker ni att ert barn hör bra?
    Hur äter barnet?
    Hur sover barnet?
    Berätta vad ert barn tycker om /inte tycker om.
    Hur mår ni föräldrar själva?
    Hur kan en vanlig dag se ut?
    Har barnet börjat gå/klättra?
    Hur är det med tid för lek utomhus?

Livia passade på att skämta lite vid den kontrollen och när BVC-tanten frågade var näsan var så gick hon och hämtade sin stövel och låtsades ta upp näsan därifrån ... Vet inte vad BVC antecknade om det ...

Cicci: Så jobbigt med kruppdags igen! Och så hemskt med din moster!

Frejis: "mensvärk" = symptom!!! Ha det härligt på kryssningen

Själv sitter jag hemma med en febrig och hostande liten tjej. Var och hämtade ut hostmedicin går och doktorn sa åt mig att vara uppmärksam på hög feber (vilket hon inte hade alls då - feber, alltså). Men det fick hon ju i natt - så nu oroar jag mig för lunginflammation ...

• fru AM

Var förresten ute och åt med min mammagrupp igår kväll. Av fyrs stycken visade sig plötsligt tre vara gravida igen! (och den fjärde vill inte ha fler barn). Så det blev inte det vindrickande vi hade pratat om ... Jättekul att följas åt igen (även om det är större skillnad i tid än med förra barnen)!

• fru AM

BS: Klossbyggande ... Det gick av bara farten. Vi köpte många fina som vi själva satt och byggde med (och Livia gärna raserade) - och plötsligt en dag så ville hon bygga själv. Vid 18-månader klarade hon 9 på varnadra (stolt ) - fast å andra sidan ansåg hon ju att näsan låg i stöveln ...

Är du säker på att Iris inte kan? Ibland har de koll på saker som man inte vet om (de lär sig ju en del på dagis)

Frejis: JA det blir, om vi alla har lyckan med oss, en mammagrupp i repris! Och du kanske vill vara med!? Kram!

MrsB: kul att skissen gav något! Det var riktigt roligt att tänka åt någon annan. Glömde säga: Vilket fint rum ni har i grunden - härliga fönster!

• fru AM

BS: Sätt henne i sin stol vid matbordet och lägg tre klossar utspridda framför henne (och inget annat) och se vad som händer!?
    (Det är ju det BVC-tanten gör)

• fru AM

Angående P-medel så är P-ring väldigt smidigt! En låg, jämn dos av hormoner och ingenting att glömma bort att äta ...

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen