• fru AM

Ännu en tur med barnkarusellen

Telis: Missade ditt inlägg om hålet mellan badrummet och hallen! Djäkl-r vad arg jag hade varit om jag vore du! Det där måste de ju återställa! Har ni möjligtvis tapet kvar?

• fru AM

Telis: Det är jobbigt att bygga om - verkligen! När vi gjorde badrummen i vintras så vägrade jag att titta förrän det var någorlunda uppbyggt igen med kakel osv. Tycker det är obehagligt att veta för mycket om hur det ser ut under och inuti ... . Polackerna försökte tvinga in mig i de halvfärdiga badrummen för att ta olika beslut om kranar och placering av badrumstorkar osv och då - i princip - kisade jag och hade STORA skygglappar. Tror de tyckte att jag var väldigt mysko.

Hoppas de kan fixa tapeten!

Nenne: Jag hade velat ha dig som brödrost på mitt bröllop!

Tinga: Otroligt imponerad av att du grejat en ensam dag med tvillingarna! Är överhuvudtaget impad av alla tvillingföräldrar (och trillingdito ...)

Tack förresten för alla grattis! Vi firade lite lagom med varsin fin present (armband/skjorta) och en väldigt vardaglig korvgryta innan sonen skulle följas till DIF-matchen som är i kväll.

Hej så länge!

• fru AM

Nattson: Hej - skönt att deppigheten lättat. Det är bra med piller ibland!

Alicias besvär: Det kan hjälpa att milt, gungande och rytmiskt, trycka hennes knän mot hennes bröst (så att hon liksom kryper ihop som en groda). Googla annars på babymassage med kolikinriktining - det finns några bra rörelser att testa men som är svåra att beskriva här ... (ett exempel som jag hittade snabbt: se.babycenter.com/baby/dailycare/massageforbeginnerslideshow/ ) Ett tips som jag har läst men aldrig behövt testa är att ta en termoneter med vaselin (eller annan kräm) på toppen och försiktigt sticka in i rumpan på henne. Då kan det lossa. Lycka till!

• fru AM

MSW - grattis till lillkillen! Namn?

Cicci: Inga symptom (men det är väl då man ska bli misstänksam? ). Fast jag vet ju inte när BIM är. Med tanke på min långa cykel senast så kan jag ju ha ägglossning NU!!!

Louise Hallin är min husgud så säger hon att man kan droppa bröstmjölk i öronen så är det så Skämt åsido så kan man väl testa MEN inte ha det som ett alternativ till ordinarie läkarvård. Småsår osv läker mycket fortare om man duttar bröstmjölk på men jag skulle inte ha det på en skottskada om man säger så ...

• fru AM

När det gäller sömntip så tycker jag Louise Hallin är skön för att hon säger annorlunda än AW ... Hon hävdar ju att det är bra att sträva efter mesta möjliga harmoni på nätterna. (Lugnare nätter ger gladare föräldrar som inte skiljer sig p g a fel orsaker (t ex trötthet) säger LH). Vissa barn vill vara hoss sina föräldrar i vissa perioder och då är det väl lugnare att låta det vara så. Andra barn svarar säkert jättebra på AW:s metoder. Man tycker ju i o f s att både AW och Louise Hallin kunde vara mer nyanserade ... men de har väldigt starka åsikter och det är kanske inte så lätt att som småbarnsförälder med sömnproblem ta deras råd med den lilla nypa salt som skulle behövas ... Man måste ju ändå tänka på att det är länge sedan både AW och LH hade småbarn själva ...

• fru AM
    FruCicci skrev 2008-09-02 11:32:24 följande:
    AM igen, hur mycket växer de fram till 2 års dagen i snitt på längden, ur lång är Livia nu?
    Livia var 84 cm när vi mätte henne hos BVC i maj men har vuxit mycket över sommaren. Skulle tippa att hon är 90 cm nu. Hon är lång för sin ålder men både jag och hennes pappa är ju värsta girafferna.

Har bestämt mig för att testa med ÄL-stickor nästa cykel. Ska bli intressant att se hur lång denna cykel blir. Det är just nu dag 34. Tydligen kan man få tätare ÄL med Apiforce (Bidrottninggelé) så det är bl a därför jag tänker testa det ...

Izzie: mina menstruationer har kommit direkt efter jag avslutat amning helt och varit regelbundna. Fram till nu när jag slutade med mini-piller ...
  • fru AM

Liten: fortsätt att amma så länge ni har lust (och så är det ju bra om någon av er skulle få ont i öronen, se diskussion ovan ... )

• fru AM

Muggles: tror att våra åsikter ligger rätt nära varann faktiskt. Tycker också att det är skönt att Livia somnar i sin säng. Men sedan kommer hon ju alltid till oss på natten.

LH brukar nog oftast säga att man ska flytta in barnets säng i föräldrasovrummet om man har plats. Så att de hör och känner närheten och kanske sover lugnare (men samtidigt ligger säkert för föräldrarnas "dödsrullningar" och egen trillrisk kanske). Tycker gott att LH borde kunna säga - när någon ringer in o frågar just om att sova i eget rum - att "just det tycker jag inte barn ska göra så om det har jag inga råd att ge". Det vore nyanserat och ärligt!

Nu ska jag göra arkeologiska utgrävningar i min garderob och slängaslängaslänga ... göra plats för ngt nytt kanske (som jag kommer i ...)

Hejhej!

• fru AM

Nattson: Livia komer ju att bli lång - något annat vore konstigt. Sedan kan nog alla barn vara långa eller korta för sin ålder ... till en viss ålder, sedan börjar generna säga sitt. Ni är ganska långa (över normallängd) men inte så girafflika som vi (184 och 190)!

Mugglan: ett smörgåstips är ju tunnbröd rullad till en rulle som man sedan kan skära i skivor. Det blir lättuggat och bra!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen