• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • didis
    laris skrev 2008-08-03 21:54:50 följande:
    För mig handlar det inte om att gud ska välsigna någon förhållande utan mer om den juridiska biten. Det är en mäsklig rättighet att få gifta sig med vem man vill! Här talar vi inget annat än om mänskliga rättigheter.
    Men det får du ju - giftermål och partnerskap är samma sak men med olika namn. Juridiskt är det väl samma sak?
  • Duchess

Men hur gör man då om teologerna och kyrkorna är oense i frågan om samkönade äktenskap? Jag har slutat tro blint på experter och börjat läsa Bibeln själv. Det är faktiskt väldigt givande :) Vissa av mina åsikter har jag fått bekräftade, andra har jag tvingats ändra.

Visa mig gärna åtminstone en passage i Bibeln som stöder din uppfattning om att samkönade par inte ska få gifta sig.

MarianneL skrev 2008-08-03 21:50:36 följande:
    okej själva vigseln är ju egentligen en mänsklig uppfinning, men Gud skapade Adam o Eva. Jag håller med dig. Bibeln har missbrukats många gånger, o vem säger att den inte har misstolkats (igen) när det gäller saken om homosexuella.Jag tycker själv det här är ett jättesvårt ämne. Jag har många gay (bor i England så det är det uttrycket som används mest) vänner, och dom är underbara människor helt enkelt.Och jag msåte säga att det här med om de ska gifta sig elelr inte är något jag kämpat med en del själv också. På ett sätt tycker jag att de borde få det, för jag förstår att de vill att Gud ska välsigna deras föhållande (och det är ju det en vigsel ska handla om) på den andra sidan så skapade ju Gud Eva till Adam o inte en till kille... men ja... som sagt. Jag tycker det är svårt, för mig personligen. Däremot tycker jag att om kyrkan (vilken det nu än är) har valt att ta den ståndpunkten att de inte tycker att man + man och kvinna + kvinna ska giftas och om de grundar det på en teologisk udnersökning, så får man acceptera det. Det finns ju många böcker om det här ämnet men jag är ingen expert!
  • laris

hmmm...undrar om det är det? är det någon som ver?

didis skrev 2008-08-03 22:04:25 följande:
    Men det får du ju - giftermål och partnerskap är samma sak men med olika namn. Juridiskt är det väl samma sak?
  • laris

Puffar för denna fråga....jag är inte så insatt i biblen så jag är nyfiken.

Står det någonstans i bibeln att samkönade inte får gifta sig?

Duchess skrev 2008-08-03 22:07:38 följande:
    Men hur gör man då om teologerna och kyrkorna är oense i frågan om samkönade äktenskap? Jag har slutat tro blint på experter och börjat läsa Bibeln själv. Det är faktiskt väldigt givande :) Vissa av mina åsikter har jag fått bekräftade, andra har jag tvingats ändra. Visa mig gärna åtminstone en passage i Bibeln som stöder din uppfattning om att samkönade par inte ska få gifta sig.
  • Duchess

Om du frågar mig, så svarar jag att det inte står något alls om dagens samkönade relationer.

Det finns ganska få bibeltexter som öht berör samkönade relationer - 5 eller 6, om man är generös. Majoriteten av dem finns i Nya Testamentet. En av de som ofta brukar citeras är en text från 1 Korintierbrevet där det står att "ingen som lever i... (bland annat).. homosexualitet... ska få ärva Guds rike".

Problemet är att de ord som översatts med homosexualitet inte handlar om vår tids samkönade relationer - de handlar om arsenokoites och malakos, dvs bruket att en äldre man (arsen) har en ung skyddsling (malakos) som han också har en sexuell relation med. Jag är helt överens med Paulus om att pedofili är helt förkastligt. Homosexualitet säger han dock inte något om...

laris skrev 2008-08-03 22:10:08 följande:
    Puffar för denna fråga....jag är inte så insatt i biblen så jag är nyfiken.Står det någonstans i bibeln att samkönade inte får gifta sig?
  • didis
    laris skrev 2008-08-03 22:07:57 följande:
    hmmm...undrar om det är det? är det någon som ver?
    Har googlat; Enligt lag (1994:1117) om registrerat partnerskap står bla:

"1 § Ett registrerat partnerskap har samma rättsverkningar som ett äktenskap"

Enligt info här på Bröllopstorget;

"Homosexuella som registrerar partnerskap har samma rättigheter och skyldigheter gentemot varandra som gifta. De ärver varandra och ska dela hemmet och sina ägodelar lika. Numera kan även registrerade partners adoptera barn och bli inseminerade. Hindersprövning sker på samma sätt som för äktenskapet och begärs från skattemyndigheten eller försäkringskassan."
  • anne på grönkulla

Men varför då ha olika namn/koncept för det och inte samma?

didis skrev 2008-08-03 22:04:25 följande:
  • Duchess

anne på grönkulla skrev 2008-08-03 22:19:49 följande:

Men varför då ha olika namn/koncept för det och inte samma?
    Jamen du förstår väl att vårt samhälles fundament skulle falla samman om ordet äktenskap skulle användas om samkönade pars livslånga relationer...?

*ironi, om nån missade det* :)
  • laris

Bara det att det inte har samma namn är diskriminering i sig...Återigen: vem bestämmer sånt sjukt???

Ps: jag förstod ironin

Duchess skrev 2008-08-03 22:25:38 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-08-03 22:19:49 följande:
    Jamen du förstår väl att vårt samhälles fundament skulle falla samman om ordet äktenskap skulle användas om samkönade pars livslånga relationer...? *ironi, om nån missade det* :)
  • didis

Ja, konstigt nog är det många som är emot att partnerskap kallas äktenskap. Jag kan dock inte se att det är någon viktig fråga - huvudsaken är väl att det är samma juridiskt??

Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?