• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • trampetroll

Skrev ett arbete i skolan nu i våras om där jag diskuterade felaktigheten med detta att man tycker att "kvinnor är bättre lämpade som ledare" pågrundutab att de har egenskaper som män inte har som de föds med som omsorgsfullhet, bättre på att kommunicera mm. Sådant förstärker ju bara våra sterotypa roller ytterligare!

• Tooticki
    trampetroll skrev 2008-08-07 07:17:26 följande:
    Skrev ett arbete i skolan nu i våras om där jag diskuterade felaktigheten med detta att man tycker att "kvinnor är bättre lämpade som ledare" pågrundutab att de har egenskaper som män inte har som de föds med som omsorgsfullhet, bättre på att kommunicera mm. Sådant förstärker ju bara våra sterotypa roller ytterligare!
    Absolut!

Det kanske är svårt att läsa det citatet ryckt ur sitt sammanhang men för att dra den korta versionen; personen som uttalade detta är överläkare och forskare på ett sjukhus i Stockholm och har rotat fram en rapport från 60-talet som visar att storleken på hjärnbalken skiljer sig markant mellan män och kvinnor. Trots att den rapporten förkastades nästan innan den publicerats så använde hon den som källa under en intervju för boken "Hjärnsläpp! Bang om biologism!". Hon tyckte att detta med att män och kvinnor är jämställda individer som förtjänar lika rättigheter var bullshit i princip. Det var i denna bok hon fällde den underbara kommentaren: Om nu män och kvinnor är lika, varför ska kvinnorna in och slåss om samma tjänster, då skulle de ju inte göra jobbet bättre själva ändå!?
    Meaning: Slösa inte energi utan var nöjd med att vara hemmafru! Ungefär...
  • trampetroll

"Suck"
    Blir så arg när jag läser sådant och det är som du skriver att mycket forskning är styrd i ett syfte att få fram de resultat msan vill ha - med andra ord kan man aldrig lita på att forskning är objektiv. Det var inte den där där forskaren Annika Dahlström som hävdar att kvinnor är bättre som ledare för att de biologiskt är bättre på att kommunicera, problemlösning mm? För det var hennes artikel jag gjorde en textanalys av nämligen.

• trampetroll

Ojdå såg att det inte avr den forskaren du menade, har jobbat natt så jag är inte riktigt med.
    Men hett tips läs om Annika Dahlström, konservativ människa med härlig sterotyp uppfattning

• Tooticki

Det finns otroligt duktiga manliga förskollärare, kvinnliga bilmekaniker, manliga undersköterskor (-skötare?), kvinnliga politiker etc etc. Det som gör att män är underrepresenterade inom en yrkeskategori som sjuksköterskor, och att kvinnor är underrepresenterade inom en yrkeskategori som bilmekaniker är inte att fallenheten att göra ett bra jobb är kopplat till könet utan att samhället är uppbyggt på normer om vad som är passande yrken för kvinnor respektive män.

• trampetroll

För övrigt är jag också ett levande bevis på att det är socilisation som formar männiksor och inte biologi då jag krossar dess normer med att ha fler manliga egenskaper än kvinnliga!

• Tooticki
    trampetroll skrev 2008-08-07 08:02:57 följande:
    Ojdå såg att det inte avr den forskaren du menade, har jobbat natt så jag är inte riktigt med. Men hett tips läs om Annika Dahlström, konservativ människa med härlig sterotyp uppfattning
    Har läst någon bok av henne, det var några år sedan men jag minns klart och tydligt vad jag tyckte och tänkte!

Btw, är det någon som vet inom vilka yrken fördelningen av män och kvinnor är i princip 50/50 (i Sverige)?
  • Tooticki
    trampetroll skrev 2008-08-07 08:10:37 följande:
    För övrigt är jag också ett levande bevis på att det är socilisation som formar männiksor och inte biologi då jag krossar dess normer med att ha fler manliga egenskaper än kvinnliga!
    Gjorde ett väldigt roligt test på nätet förra året. Det gick ut på att man löste olika uppgifter där man använde olika delar av hjärnan och sen blev varje del poängsatt för sig och då kunde man se om man hade en hjärna som var mer kvinnlig eller mer manlig. Det var ju självklart inte så att den representerade en odiskutabel sanning men det var ändå lite roligt.
  • didis

Jag måste säga att jag under livets gång svängt delvis svängt i frågan.

Självklart skall män och kvinnor ha samma möjligheter och lön etc, det behöver inte diskuteras.

Men OM man nu är nöjd som hemmafru, varför inte? Varför skall arbete med egna barn värderas så lågt?

Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?