• Marie Caroline

Nu har jag beställt min bukett (men inte trodde jag att det skulle vara så svårt)

Hej,

Jag ska gifta mig den 20:e september. Tycker att jag varit ganska väl i tid när det gäller det mesta och jag trodde helt enkelt inte att det här med brudbukett var ngt som behövde beställas långt innan (speciellt då jag inte ska ha några extrema blommor). Ringde i morse till en av de mer välkända butikerna i Stockholm och blev nästan utskälld när jag sa att jag skulle gifta mig redan i september. Tre månader innan var man tvungen att beställa för de (som expediten sa) "vi måste faktiskt också kunna planera vårt arbete".

Läste lite runt här på sidan och fick tips om en butik i sundbyberg (floristverkstan hette de tror jag) och de var hur gulliga som helst. Har nu varit på besök i butiken och lagt min beställning. De lyssnade på mina önskemål och kom med precis lagom tips och råd. Kommer ha en rund men luftig bukett med röda, cerise och ljusrosa rosor (och lite grönt här och där).

Tänk vilken skillnad bemötande gör. Butiken i stan som jag för övrigt handlat en hel del i tidigare kommer jag aldrig gå tillbaka till.

Ville bara dela med mig.

• Svar på tråden Nu har jag beställt min bukett (men inte trodde jag att det skulle vara så svårt)
  • f1bride

Oj! Ja, där ser man..! Roligt att du iaf fick trevligt bemötande till slut. Tråkigt att bli utskälld så där! Lite orättvist ändå, tycker då jag. De kunde ju vänligt informera att du var sent ute och de tyvärr inte hinner..

Det blir nog en fin bukett

• FinalFantasy

Vet vilken i stan du menar Var där för att få tips och råd i GOD TID och de ville då inte hjälpa för de hade mycket att göra under öppettider måste man väl kunna ta emot kundeR??

• Kärlek ger näring åt själen

Jag har också blivit konstigt bemött av en florist (dokc inte i sthlm) men när jag frågade om de hade ngn katalog så slängde hon upp en massa kataloger och jag o min m2b stod o titta länge i dem och när vi inte hitta någon fick jag svaret " Men titta på internet om du hittar någon bukett där sedan kan du komma tillbaka" Blev så irriterad precis som om jag inte tittat i flera timmar efter just DEN buketten men inte hittat den *argh* ibland blir jag såå frusterad

• dfk

Tycker att även om det är stressigt och fullt med jobb, så ska man ha ett vänligt och trevligt bemötande till sina kunder!. Nu har de ju tråkigt nog förlorat en viktig kund!
    Du ville lämna över ett förtroende till just derass butik, de ska ju känna sig "hedrade" över eventuella uppdrag och inte ska man bli nästan utskälld!
    Förstår att det ibland är så att man behöver planering mm men man kan alltid välja hur man bemöter en kund. Usch! Arbetar själv i butik (dock inte i blomsterbutik längre, men har gjort för ett par år sedan)och man vill vara noga med att även om jag inte alltid kan hjälpa en kund med allt, så ska jag iallafall vara serviceinriktad och kunna ge förslag vart kunden kanske kan vända sig eller hur kunden kan göra. Vi som arbetar med service, måste ju kunna hantera att även om man inte kan utföra kundens alla önskemål, iallafall ska se till att man känner sig välkommen tillbaka!

• FinalFantasy

Jobbar jag med i butik och skulle aldrig tänka tanken på att inte ge mina kunder all uppmärksamhet de behöver!

• vero

dfk! håller helt och hållet med. jag blir ledsen när jag läser att kunder blir bemötta på ett sånt otrevligt sett när det är en av de största händelserna i livet, har själv jobbat i butik i Stockholm och min chefs bemötande fick mig att skämmas inför kunderna så nu kör jag lite på sidan om för nära och kära och har ett helt annat heltidsjobb nu för tiden.
    det är viktigt att jobbet görs ordentligt med planeringen, skissas,disskutera färgtoner ex...kan vara hårfint om det lutar åt för mycket gult i stället för cremefärg, form, propositioner-bukett kontra klänning

• EllaM

Vad tråkigt att du fick ett dåligt bemötande! Jag gick in på Floristkompaniet i Stockholm, på Norrlandsgatan, och fick där ett jättetrevligt bemötande där de bad mig beställa tid så att vi tillsammans i lugn och ro kunde gå igenom önskemål. Ska gifta mig i början på september och det var ingen panik. Sagt och gjort, jag gick hem och kollade i almanackan och ringde och bokade tid (och de hade till och med tänkt ta emot mig fastän de hade hur stressigt som helst, men då tyckte jag att det var bättre att ta en lugnare dag - de var verkligen tillmötesgående). När vi hade mötet fick vi sitta i ett litet rum, eller avgränsad hörna kan man säga, jättemysigt, fick vatten och vi pratade om mina önskemål. Jag hade själv tagit med bilder på vad jag önskade mig för stil på buketten och floristen kom med bra råd om vad som skulle passa med klänningen, sprang och hämtade blommor för att visa hur de såg ut etc. Han tog sig verkligen tid och engagerade sig och var mycket lyhörd! Tillsammans kom vi fram till en enkel men jättefin bukett som känns verkligen som "jag". Och trots att det är en en av nordens duktigaste florister som binder buketten blev den absolut inte dyrare än någon annanstans. Arbetskostnaden är ganska låg eftersom det är en handbunden bukett och sedan betalar jag för själva blommorna och det är ungefär samma priser på de flesta ställena. Jag är så nöjd och hade en så bra känsla i magen hela tiden när jag hade kontakt med dem och nu när buketten är beställd känns det super!

• Robina67

oj, gifter oss oxå den 20 sept, och nu börjar jag bli nrvös för att gå in till nån florist... Utskälld vill man ju inte bli
    En månad innan tycker jag skulle vara gott om tid.. ska inte ha någon avancerad bukett

Jag ska säga att jag i måndags träffade en super duktig florist. Hon var väldigt med på mina idéer och vi kom fram till en nästan "sago" bukett. Det hon sa till mig var " du är väldigt öppen för hur buketten ska se ut" vilket underlättar när man ska hitta buketten

Så Robina67 jag tror inte det är någon fara. märker du av att en florist är sur/typig så gå till en annan =)

• Tidsmaskin

MarieCaroline och FinalFantasy: vad heter butiken? Dit vill jag absolut inte gå och jag tycker de kan hängas ut med namn och allt! Det görs mycket pengar i bröllopsbranschen och det är fine, OM de också är proffsiga i service och leverans!

• AnAngel

...en hel annan sak, men va kostar en bukett ca? Om man vill bara ha en enkel, inget jätte speciellt... bara fin

• FinalFantasy
    Tidsmaskin skrev 2008-08-16 20:42:17 följande:
    MarieCaroline och FinalFantasy: vad heter butiken? Dit vill jag absolut inte gå och jag tycker de kan hängas ut med namn och allt! Det görs mycket pengar i bröllopsbranschen och det är fine, OM de också är proffsiga i service och leverans!
    Om vi pratar samma börjar den på B och ligger granne med bröllopsbutiken på st eriksgatan
  • Tidsmaskin

Tack! Det var diplomatiskt! :)

• Fejs

Jga ringde en florist i veckan som jag vill ha och frågade hur långt innan de ville man skulle komma och diskutera brudbukett, ca 1 mån innan sa hon att det räckte.

Ett tips är att du letar upp en bukett du tycker är fin oavsett och sedan tar du med dig bilden till din florist och säger " Jag kan tänka mig en sådan här bukett men jag har en budget på 700kr. Då fixar de det Jag fick 1 brudbukett (löst droppformad), 1 tärnbukett samt 3 corsager för 2000kr. Jag sa på ett ungefär hur jag ville ha dem och vi bollade fram idéer och så sa jag att jag inte kan överskrida 2000 kr. Och jag lär få en sådan bukett som jag vill ha

AnAngel skrev 2008-08-16 20:45:12 följande:
    ...en hel annan sak, men va kostar en bukett ca? Om man vill bara ha en enkel, inget jätte speciellt... bara fin
Svar på tråden Nu har jag beställt min bukett (men inte trodde jag att det skulle vara så svårt)