Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

Fråga prästerna 5

Vad bra, tack! Prästen och organisten vi ska fråga är bekanta för mig, då jag varit aktiv i svenska kyrkans unga och också sjungit väldigt mycket på gudstjänster i den församlingen.. Så då kanske de vill ställa upp för att det är en ära etc..

Kjell Präst skrev 2008-09-28 07:29:28 följande:

Ursäkta, missade din fråga bland alla axelbandslösa klänningar Kyrkorna har ett s.k. clearingsystem som innebär att församlingarna klarar av detta sinsemellan. Det kostar alltså normalt ingenting. Jag har hört att det på vissa ställen finns undantag från detta, men var det i så fall skulle vara vet jag inte.Beträffande präst och organist från en tredje församling så blir det lite annorlunda. Det ska inte kosta något (åtminstone inte för prästen, vad gäller organist är jag ärligt talat inte så insatt), men det är förstås helt upp till den aktuella prästen om han/hon vill ställa upp eller inte. Prästen får inte sälja kyrkans tjänster, får alltså inte ta betalt för en vigsel. Det innebär att han/hon för att kunna viga er i en annan kyrka antingen måste för göra det med sin kyrkoherdes tillstånd eller göra det på fritiden - och i så fall gratis.
  • älskarlivet

Skiva i en kyrka är inget att rekommendera!

MilosMamma skrev 2008-09-28 14:17:32 följande:
    Hej Kjell.Måste organisten spela då när man går in i kyrkan?Vi kommer ha Heaven som ingångslåt. och den ska antinges spela från skiva eller på piano med en solist till.Sen skulle vi vilja ha en 80-tals låt ut det är liksom "våran låt" och kommer finnas på skiva, kommer dom tillåta det?
  • älskarlivet

Nej, som prästen sa så ska det vara minst två psalmer som församlingen sjunger!

nni skrev 2008-09-28 14:17:56 följande:
    Tack. Men jo jag förstod det att de kan ackompanjeras på stråk istället för orgel/elpiano. Men det här med att sjunga med, jag har nog inte varit med om det. Måste det vara så? Kan man inte endast ha det på stråk?! Därför jag skrev ett inlägg till. :)
  • älskarlivet

Då får ni ha solist med piano, för musik från cd blir inte bra i kyrkan p.g.a. akustik och så.
    .

MilosMamma skrev 2008-09-28 14:23:08 följande:
    Nehe hur ska man göra dårå?
  • älskarlivet

Man msåte ha två psalmer, men sen utöver det så kan du ju ha solonummer och då kan ju stråkarna spela t.ex..

nni skrev 2008-09-28 14:24:09 följande:
    Vill ju endast ha musik egentligen. Som sagt har för mig att det endast kan vara så men okej. Detta stämmer väl då som du säger. Jag har själv inte någon större koll.
  • älskarlivet

Jo, men då var det inte en gudstjänst..
    Men klart det blir bra om någon annan sjunger den låten!

MilosMamma skrev 2008-09-28 14:25:35 följande:
    Ja fast , Haha den låten blir inte bra om någon annan sjunger den...ingångslåten är ju inga problem, men utgångs, Ahh nu vart de ju helfel.Har dom inte högtalare o så då? för när vi sluta gymnasiet var vi i den kyrkan o då spelade ju folk upp skivor och så.
  • älskarlivet

Så allt detta hänger på om ni får spela musik på cd i kyrkan eller inte? Varför gifter ni er då i kyrkan?

Jag är själv sångare och vet att den låten visst blir bra med solist!

MilosMamma skrev 2008-09-28 17:43:47 följande:
    Måste ringa och fråga dom i morgon, tillåts det inte blir det inte ett bröllop i kyrkan.
  • älskarlivet

En "vek" solist?? Visst alla skulle inte klara det, men många skulle.. Dessutom får man ju räkna med att det inte alltid blir som originalet så klart!

MilosMamma skrev 2008-09-28 17:57:00 följande:
    Vi gifter oss inte för att få gifta oss i en kyrka, men det var valet vi gjorde nu, men allt ska ju klaffa med.Inte sjutton blir den här bra med en vek solist när den ska vara på det här sättet heller... www.youtube.com/watchMen som sagt, ja ska ringa dom o höra vad som sägs.
  • älskarlivet

Fast jag vill ju t.ex. ha ett personligt vigseltal och inte bara något standardtal.. Och därför kommer vi tillfråga min konfirmationspräst, för han är sååå bra! Klart det finns många andra präster som är bra också. Men jag har en del på lager som jag känner om han inte kan..

Däremot har vi fått ok från den organist jag känner. Han ville jättegärna spela på vår vigsel!

Kjell Präst skrev 2008-09-30 12:11:07 följande:

Snoris: Det är jättebra när det fungerar så. Tyvärr kan det väl vara så att man som präst till slut inte känner sig så "ärad" om man är tvungen att jobba gratis varenda helg Själv ställer jag upp endast i undantagsfall.MilosMamma: Tja, fast de allra flesta vigslar/dop/begravningar utförs ju av präster som inte känner brudparet/dopfamiljen/den avlidne och anhöriga. De flesta präster är rätt professionella och klarar detta alldeles utmärkt För övrigt kan man ju alltid besöka gudstjänster när den av församlingen erbjudne/a vigselprästen tjänstgör och bilda sig en uppfattning om honom/henne.
  • älskarlivet

Jo, fast den prästen vi vill ha har ju känt mig sen jag var 15.. Blir ju lite annorlunda då tycker jag..

Kjell Präst skrev 2008-09-30 14:16:45 följande:

Jag håller självklart personliga tal till alla brudpar -och hittills har jag bara känt ett enda av paren. Har inte ens något "standardtal". Det är ju delvis för att kunna göra visgeln personlig som man har vigselsamtalet.
Svar på tråden Fråga prästerna 5