Fråga prästerna 5
Vad bra, tack! Prästen och organisten vi ska fråga är bekanta för mig, då jag varit aktiv i svenska kyrkans unga och också sjungit väldigt mycket på gudstjänster i den församlingen.. Så då kanske de vill ställa upp för att det är en ära etc..
Kjell Präst skrev 2008-09-28 07:29:28 följande:
Ursäkta, missade din fråga bland alla axelbandslösa klänningar Kyrkorna har ett s.k. clearingsystem som innebär att församlingarna klarar av detta sinsemellan. Det kostar alltså normalt ingenting. Jag har hört att det på vissa ställen finns undantag från detta, men var det i så fall skulle vara vet jag inte.Beträffande präst och organist från en tredje församling så blir det lite annorlunda. Det ska inte kosta något (åtminstone inte för prästen, vad gäller organist är jag ärligt talat inte så insatt), men det är förstås helt upp till den aktuella prästen om han/hon vill ställa upp eller inte. Prästen får inte sälja kyrkans tjänster, får alltså inte ta betalt för en vigsel. Det innebär att han/hon för att kunna viga er i en annan kyrka antingen måste för göra det med sin kyrkoherdes tillstånd eller göra det på fritiden - och i så fall gratis.