Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

Fråga prästerna 5

Jag var ju aktiv i Svenska Kyrkans Unga och har lett barnkör och sjungit mycket i den församlingen.. Så vi har ju haft kontakt även efteråt..

Kjell Präst skrev 2008-09-30 16:11:33 följande:

Jovisst, det förstår jag. Själv skulle jag aldrig kunna säga något personligt om någon av mina konfirmander, men det är väl olika
  • älskarlivet

Måste bara höra en sak också.. Jag har idag propsat på att vi skulle kunna boka kyrkan till 13/6 nästa år.. Egentlgien ville de inte det, utan bad oss komma tillbaks i januari.. Men hur tänker församlingen då? Vi måste ju boka lokal, det kan vi inte göra i januari. Men när jag sa det bet det inte riktigt, men när jag sa att vi då måste se oss om efter en ny kyrka, så fick vi helt plötsligt preliminärboka och sen bekräfta efter jul..

• älskarlivet

Men vi vill ha en lokal där vi får servering och allt sådant och där vi inte behöver betala 700-800 kr i kuvertavgift. Vi har redan fått svar från ett ställe där de har två lokaler och båda var redan uppbokade det datumet (+ datumet två veckor senare som vi också funderade över).

Nu har vi prelbokat i alla fall. Han trodde inte att det skulle bli problem ändå med det datumet, men gick med på prelbokning ändå.

Kjell Präst skrev 2008-09-30 16:51:09 följande:

Det beror väl i och för sig på vilken lokal man vill ha, jag och min fru bestämde oss i augusti för att vi skulle gifta oss i november samma år och vi fick enkelt tag i lokal. Men det är väl så att olika församlingar gör olika. Det är ju väldigt långt till den 13/6 2009 och kanske ville man helst inte boka upp kyrkan så tidigt, ifall man skulle behöva ha någon annan verksamhet i kyrkan den dagen.
  • älskarlivet

Du kan välja egen präst, men då måste han antingen få det clearat från sin kyrkoherde eller ställa upp på sin fritid!

Prästen finns i Lund, men var finns ni?

spindeln skrev 2008-09-30 21:15:55 följande:
    Vi har valt ut en kyrka som vi gärna vill gifta oss i (denna kyrka ligger några mil från där vi bor).Jag vet inte vem som är präst i den kyrkan.Min sambo har ett speciellt önskemål, om att det ska vara hans gamla konfirmationspräst som viger oss. Denna präst är präst nånstans i Lund.frågan lyder:kan denna präst viga oss i kyrkan vi valt ut? Trots att det inte är "hans" kyrka, så att säga? Eller får vi, om vi vill vara i vår utvalda kyrka, snällt nöja oss med den präst som jobbar där?
  • älskarlivet

Jo, men hur ska man kunna boka lokal om man inte vet om man får det datum man vill ha??

En till präst skrev 2008-10-02 21:39:25 följande:

Vet inte hur det förhåller sig just i er församling. Men vet att somliga församlingar som har populära vigselkyrkor är restrektiva med preliminärbokningar långt i förväg, eftersom risken/chansen är stor att paret sen ändrar sig och man vill inte ha tider blockerade av par som kanske ändå inte kommer "använda" sin tid när det är stort tryck på vigseltiderna.I stället har man i såna församlingar ofta ett "släpp" av tider en viss tid i förväg då man hoppas att de par som bokar tider verkligen ska ha tiden på riktigt.Vår församling har en populär vigselkyrka, och vi har stora problem med att folk preliminärbokar kyrkan och sen visar det sig några månader innan vigseldatum att de bestämt sig för någon annan av de kyrkor de (också!) prel bokat. Det är då försent att ge den vigseltiden till något annat par, och då har vi kanske nobbat både ett och två par som hade velat ha den dagen.
  • älskarlivet

Ja, de sa att de inte hade någon kalender för nästa år än och bad oss återkomma efter jul... MEn nu lyckades vi prelboka ändå..

Ett år i förväg låter mer rimligt att man får boka..

En till präst skrev 2008-10-02 21:52:10 följande:

Jag vet inte. Och jag vet inte hur man tänker i just den församling ni vill gifta er i. Jag sa bara varför somliga församlingar inte vill låta folk boka för långt i förväg - det har helt enkelt blivit så vanligt att folk bokar tider de ändå inte använder. Hos oss har vi ett år i förväg som "dead-line". Ändå är det väldigt många par som avbokar sin vigseltid någon eller några månader innan den skulle vara - och då har kanske 2 par blvit nobbade vigsel den dagen, men det är ju försent att ge dem den tiden med så kort varsel.Men en deadline på 6 månader låter lite väl snålt.
  • älskarlivet

Jo, men 5 månader i förväg? Det är kort tid! Och de som vill gifta sig i februari, kan inte de boka förrän i januari då heller liksom?

En till präst skrev 2008-10-02 21:56:44 följande:

Tja - jag vet inte vad som skulle vara bäst...Det är helt klart ett problem med alla par som prelbokar vigseltider och sen inte ska ha dem.
  • älskarlivet

Nej, jag tror inte det är särskilt högt tryck på vigslarna där.. Det har jag svårt att tänka mig, eftersom det är i Malmö och här finns många fina kyrkor...

En till präst skrev 2008-10-02 22:02:21 följande:

Jo, det låter väldigt snävt. Antar att vi pratar om en kyrka med extremt högt tryck på sina vigseltider.
  • älskarlivet

Det var det jag sa till församlingen, att om vi inte kunde prelboka så måste vi tyvärr söka oss till annan kyrka.. Och då helt plötsligt gick det... Så nu har vi bokat..

En till präst skrev 2008-10-02 22:15:43 följande:

Hm. Fast även på en plats med många fina kyrkor kan någon av dessa av någon anledning vara mest populär. Jag jobbade i Uppsala förut, och där fanns massor av vackra kyrkor, men ändå var det ett närmast löjligt hårt tryck på Gamla Uppsala Kyrka och Helga Trefalidhet inne i centrum, med följden att där var det en vigsel i timmen under sommarmånaderna, medan andra, minst lika fina kyrkor kanske hade en vigsel per lördag.Nej, jag har ingen förklaring till varför det är som det är just i Din församling, och jag kan bara beklaga er. Enda rådet om ni blir stressade av att inte kunna boka NU är att vända er till en annan församling.
  • älskarlivet

Ja, och det var det redan när du började skriva i tråden om det, det hade du sett om du läst lite längre upp..

En till präst skrev 2008-10-02 22:22:38 följande:

Ok, men då är väl allt löst?
  • älskarlivet

oftast är det organisten som kompar solisten, men jag har sjungit på flera bröllop där organisten inte fixat det. Ibland har det låtit katastrof när han/hon spelat och någon gång har jag spelat själv istället..

enkeli84 skrev 2008-11-07 22:51:12 följande:
    Måste bara fråga en sak...Hur länge innan vigseln träffar man prästen för att bestämma det som ska göras? Är det då man bestämmer sångerna och det som ska spelas oxå??Och om jag ska ha en solist är det kantorn som ska kompa henne, eller får någon annan göra det??
  • älskarlivet

Ni kan välja vilken kyrka som helst utan att det kostar er något - församlingarna clearar det mellan sig..

agtiwi skrev 2008-11-11 10:15:32 följande:
    Hej! En fråga angående kyrkor. Vi bor i en liten by på landet och tillhör därför en kyrka ca 2 mil från närmsta "stad". Festen kommer vi hålla i denna "stad". Nu har vi börjat fundera kring det här med kyrkan och insett att det vore bättre att boka en kyrka i närheten av festlokalen för att gästerna ska behöva flacka och fara runt halva närke. Så frågan är då om vi kan välja en annan kyrka i vår hemkommun än den som vi egentligen "tillhör" utan att det kostar något?
  • älskarlivet

Fast jag har också varit med om organister som inte kan spela det solisten ska sjunga och det har varit fruktansvärt pinsamt också..

Burre Präst skrev 2008-11-12 08:52:23 följande:

090704: Man väljer musik "i samråd" med musiker och präst. Oftast har vi från kyrkan inget att invända så länge till exempel texten inte är uppenbart olämplig eller motsäger det kristna budskapet. Men det är prästen och musikern som har sista ordet i frågan. Vi är i regel tillmötesgående, men i den kyrkliga vigseln gäller inte Bröllopstorgets vanliga mantra om att göra precis som man vill.Tänk dock på några saker:Det är inte säkert att man kan eller får spela musik på CD i vigseln. Jag själv tillåter det inte eftersom vigseln är en gudstjänst som händer här och nu.Musikern ska ha en rimlig chans att öva in musikstycken som önskas och det är inte alla musiker som har tid att repetera in nya musikstycken på kort varsel.Om en solist ska sjunga, se till att denne verkligen kan sjunga! Eller välj ett stycke som ni vet att h*n klarar av. Jag har hört åtskilliga ge sig på stycken man inte riktigt klarar av och då blir det bara pinsamt.Mitt råd är att börja med att be musikern tipsa om lämpliga stycken, h*n är ju proffs och kan väldigt mycket. Utnyttja den kunskapen.
Svar på tråden Fråga prästerna 5