Fråga prästerna 5
Jag var ju aktiv i Svenska Kyrkans Unga och har lett barnkör och sjungit mycket i den församlingen.. Så vi har ju haft kontakt även efteråt..
Kjell Präst skrev 2008-09-30 16:11:33 följande:
Jag var ju aktiv i Svenska Kyrkans Unga och har lett barnkör och sjungit mycket i den församlingen.. Så vi har ju haft kontakt även efteråt..
Kjell Präst skrev 2008-09-30 16:11:33 följande:
Måste bara höra en sak också.. Jag har idag propsat på att vi skulle kunna boka kyrkan till 13/6 nästa år.. Egentlgien ville de inte det, utan bad oss komma tillbaks i januari.. Men hur tänker församlingen då? Vi måste ju boka lokal, det kan vi inte göra i januari. Men när jag sa det bet det inte riktigt, men när jag sa att vi då måste se oss om efter en ny kyrka, så fick vi helt plötsligt preliminärboka och sen bekräfta efter jul..
Men vi vill ha en lokal där vi får servering och allt sådant och där vi inte behöver betala 700-800 kr i kuvertavgift. Vi har redan fått svar från ett ställe där de har två lokaler och båda var redan uppbokade det datumet (+ datumet två veckor senare som vi också funderade över).
Nu har vi prelbokat i alla fall. Han trodde inte att det skulle bli problem ändå med det datumet, men gick med på prelbokning ändå.
Kjell Präst skrev 2008-09-30 16:51:09 följande:
Du kan välja egen präst, men då måste han antingen få det clearat från sin kyrkoherde eller ställa upp på sin fritid!
Prästen finns i Lund, men var finns ni?
Jo, men hur ska man kunna boka lokal om man inte vet om man får det datum man vill ha??
En till präst skrev 2008-10-02 21:39:25 följande:
Ja, de sa att de inte hade någon kalender för nästa år än och bad oss återkomma efter jul... MEn nu lyckades vi prelboka ändå..
Ett år i förväg låter mer rimligt att man får boka..
En till präst skrev 2008-10-02 21:52:10 följande:
Jo, men 5 månader i förväg? Det är kort tid! Och de som vill gifta sig i februari, kan inte de boka förrän i januari då heller liksom?
En till präst skrev 2008-10-02 21:56:44 följande:
Nej, jag tror inte det är särskilt högt tryck på vigslarna där.. Det har jag svårt att tänka mig, eftersom det är i Malmö och här finns många fina kyrkor...
En till präst skrev 2008-10-02 22:02:21 följande:
Det var det jag sa till församlingen, att om vi inte kunde prelboka så måste vi tyvärr söka oss till annan kyrka.. Och då helt plötsligt gick det... Så nu har vi bokat..
En till präst skrev 2008-10-02 22:15:43 följande:
Ja, och det var det redan när du började skriva i tråden om det, det hade du sett om du läst lite längre upp..
En till präst skrev 2008-10-02 22:22:38 följande:
oftast är det organisten som kompar solisten, men jag har sjungit på flera bröllop där organisten inte fixat det. Ibland har det låtit katastrof när han/hon spelat och någon gång har jag spelat själv istället..
Ni kan välja vilken kyrka som helst utan att det kostar er något - församlingarna clearar det mellan sig..
Fast jag har också varit med om organister som inte kan spela det solisten ska sjunga och det har varit fruktansvärt pinsamt också..
Burre Präst skrev 2008-11-12 08:52:23 följande: