• Blyger

Gift 080808, ännu inte fått nytt namn. Har ni fått det än?

Som rubriken lyder.
    Vi har gift oss 080808. På hindersprövningen stod det att anmälan om efternamn lämnats in. Jag trodde det skulle gå snabbare att få sitt nya namn då men tydligen inte...Har ni andra som gift er och ska byta namn få det registrerat än?

• Svar på tråden Gift 080808, ännu inte fått nytt namn. Har ni fått det än?
  • stinakina

Fick min lönespec igår, där står mitt nya namn (men enbart för att jag själv bytt namn på tidlistan) annars så har det inte hänt nåt, man känner sig lite identitetslös, hur ska man presentera sig??jag ringde datasvar, då sa jag mitt "gamla" namn...

Trodde knappast att detta skulle bli ens största huvudbry efter giftermålet då man planerade toakorgar och gästgåvor *fniss*

• Tant M

Jag började kalla mig mitt nya namn på en gång, kändes lite märkligt att ringa skatteverket och presentera sig och sen fråga om namnet var registrerat Och på jobbet skrev jag mina gamla initialer på medicinlistorna i två veckor utan att ens reflektera över det...

• blivandefrularsed
    MissDevout skrev 2008-08-19 19:12:09 följande:
    Gifte mig också 080808, var inne nyss o kollade på skatteverket, fortfarande ogift
    Hur kollar du det??
  • furillen

ring numret på kontakt-uppgifter folkbokföringen så kopplar de dig till rätt kommun.

• blivande fru Rosenquist

jag ringde idag skattemyndigheten och frågade hur lång tid det skulle ta. dom sa att det kunnde ta upp till 4 veckor.

men vad man i akutbehov av ett peronbevis tex för att körkort gått ut eller pass gått ut och man behövde förnya det så kunnde man få förtur och dom skulle ordna det direkt.

men behövde man inte det så fick man snällt vänta.
    vet inte om dom kan se att ma behöver nytt pass eller liknande så man vågar ju inte "luras"...

så nu sitter jag här och väntar och väntar. till typ september någon gång.

• furillen

idag fick jag papper från skatteverket!
    blev totalförvirrad av att det var två olika med tre olika namnkombinationer.. men så skulle det visst vara. tog min mans efternamn men behöll mitt som mellannamn så då blir det tydligen först ett efternamnsbyte och sen efter det som att jag tagit ett nytt mellannamn. krångligt värre!

• lillaj

Hihi, lite skumt känns det Nya namnet åp jobbet, gamla på all post etc och svarar med gamla än så länge men folk kallaer mig nya..

• blivande fru Rosenquist

jag ringde ju som sagt idag och kolaade hur lång ttid det skulle ta, se tidigare inlägg. hon tog mitt pers.numer för att se om alla papper kommit in. sen sa hon att det kunde ta upp till 4 veckor.

jag loggade nu in på skattemyndigheten och nu e det ändrat.
    elt otroligt.

Nu e jag gift på riktigt......

• pojomo

gifte os 080816 och räknar med nästa månad. Men har börjat skriva mitt nya å det går över förväntan. Kan haka sig lite när jag ska skriva fort med min underskrift då blir det snabbt att ett o kommer istället för B

• cesseny

Måste bara flika in en fråga...

Jag har behållt min gamla efternamn som mellannamn och tagit min mans som efternamn.

Hur blir det då när jag ska skriva under ex kvitton när jag handlar med kort? Båda namnen eller bara efternamnet?

Svar på tråden Gift 080808, ännu inte fått nytt namn. Har ni fått det än?