• Blyger

Gift 080808, ännu inte fått nytt namn. Har ni fått det än?

Som rubriken lyder.
    Vi har gift oss 080808. På hindersprövningen stod det att anmälan om efternamn lämnats in. Jag trodde det skulle gå snabbare att få sitt nya namn då men tydligen inte...Har ni andra som gift er och ska byta namn få det registrerat än?

• Svar på tråden Gift 080808, ännu inte fått nytt namn. Har ni fått det än?
  • Blyger

Jag tänkte börja använda mitt nya namn på en gång men fortfarande kommer jag mig inte för att göra det...
    Det känns bara såå konstigt. Dessutom säger jag mitt "gamla" namn av bara farten. Känns som att jag låtsas vara någon annan när jag ska säga eller skriva det nya. Undrar hur lång tid man behöver för att vänja sig?!
    Fich hem papprena om byte i dag men det registrerades den 20 tror jag det var...

• Melis

Jag gifte mig den 2 aug men eftersom vi hade bröllopet utomlands så lämnade jag inte in namnändringsblanketten förrän förra tisdagen och idag ringde jag för att kolla när ungefär det blir klart, och då sa hon att det redan var klart och att jag imorgon får mitt personbevis med det nya namnet! Dock kan jag tillägga att de sa att det kunde ta upp till en månad...

• furillen
    cesseny skrev 2008-08-26 15:55:56 följande:
    Måste bara flika in en fråga...Jag har behållt min gamla efternamn som mellannamn och tagit min mans som efternamn.Hur blir det då när jag ska skriva under ex kvitton när jag handlar med kort? Båda namnen eller bara efternamnet?
    jag vet inte. jag har gjort samma sak. antagligen kan du välja själv? för mig blir det toklångt med alla namnen men samtidigt hade jag tänkt att använda det som ett dubbelefternamn.. hmm klurigt. jag skulle vilja skriva förnamn plus efternamn initialer egentligen, undrar om man får det?
  • impala58

Jag är också där nu. Har inte fått mitt nya namn på körkortet ännu, så där jag ska legitimera mig så använder jag mitt gamla, annars skriver jag mitt nya. För några dagar sen skulle jag hämta ut en sak jag bokat på en firma. Då de skulle hitta min beställning blev jag lite fundersam vilket namn jag uppgett (beställde saken samma vecka som vi gifte oss). Jag kollade mitt nya namn, min mans namn och sen mitt gamla namn. De skrattade gott när jag sa, lite röd i ansiktet, att det inte var så lätt att komma ihåg vad man heter alltid.

• Äntligen är det min tur

hahahaha .... sådär tycker jag det är heeela tiden.
    Inte visste jag att man använder sitt namn så ofta förrän nu.
    Jag vet inte vad jag ska säga nr jag ringer mina kunder heller. Dom kanske tror jag är nån annan då...

impala58 skrev 2008-08-26 21:15:30 följande:
    Jag är också där nu. Har inte fått mitt nya namn på körkortet ännu, så där jag ska legitimera mig så använder jag mitt gamla, annars skriver jag mitt nya. För några dagar sen skulle jag hämta ut en sak jag bokat på en firma. Då de skulle hitta min beställning blev jag lite fundersam vilket namn jag uppgett (beställde saken samma vecka som vi gifte oss). Jag kollade mitt nya namn, min mans namn och sen mitt gamla namn. De skrattade gott när jag sa, lite röd i ansiktet, att det inte var så lätt att komma ihåg vad man heter alltid.
  • stinakina

*suck*

I morgon har man varit fru i tre veckor, men inte på papper iallfall

Nu börjar jag bli lite smått irriterad faktiskt hihi

• blivandefrularsed

Idag fick jag papper från skatteverket och igår kom papper för att få nytt körkort

• blivande fru Rosenquist

Fick papper från vv i dag att det ska förnyas då jag bytt namn, när jag loggade in på min bank såg jag att det var bytt där med.
    ska till banken på tisdag och beställa nya kort.
    hihihi rätt ovant att se ett annat namn när man loggar in.

• Casall

Mitt nya namn har gått igenom. Har fått nya körkortshandlingar och bekräftelse från Skatteverket.

• lillaj

I fredgags fick jag papper på nya efternamnet så nu har jag beställt nytt bankkort och bild och namnteckning för det körkortet är i vägskickat. Sen r det bara dags att beta av alla andra kort man har...

Svar på tråden Gift 080808, ännu inte fått nytt namn. Har ni fått det än?