• malinnnnn

Detta hör ej hit, MEN - någon som kan hjälpa mig? SNÄLLA!

Hej!

Någon som är medlem i hyresgästföreningen?
    Jag skall flytta från min hyresrätt, nu säger hyresvärden att han ska komma och inspektera väggarna. Den nya hyregästen har tydligen sagt att det är så många hyllor och annat uppsatt på väggarna att det kommer bli många hål. Enligt hyresvärden skall man inte ha fått sätta upp hyllor på väggarna, bara tavlor?!? Jag har då aldrig hört något dummare..? Någon som vet någon om sådant här?
    Han säger att om han anser att det är för många hål i väggarna så måste vi betala för omtapetsering (det är fem år sedan det tapetserades om).. men det är ju normalslitage?!

Någon som kan ge mig lite feedback eller tips?

TACK!

• Svar på tråden Detta hör ej hit, MEN - någon som kan hjälpa mig? SNÄLLA!
  • Mrs Mommy

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=239964

Tror det tyvärr vbara är krokar som är "normalslitage"

Detta kan stå dig dyrt
    X Byta ut badkaret mot dusch
    X Låta dina katter vässa klorna på tapeten
    X Hänga upp en hängmatta som lämnar stora hål i taket
    X Spräcka handfatet
    X Byta ytterdörren
    X Riva en mellanvägg
    X Bryta upp parkettgolvet
    X Montera väggfasta bokhyllor som lämnar många hål efter sig
    X Handmåla köksluckorna
    X Tapetsera eller måla med färger som få andra kan förväntas acceptera

Källa: Fastighetsägarna/Hyresgästföreningen

• solsystem

Hej har tidigare jobbat för ett stort hyresbolag och då besiktigat lägenheter. Tyvärr är det så att om det är för många hål på liten yta så kan du bli skyldig att bekosta en omtapetsering, men om det gått fem år sen förra tapetseringen bör priset vara reducerat, så var det där jag jobbade. Jag kunde ibland godkänna att hyresgästen återställde väggen själv också om det var välgjort. Har du använt vanliga plugg eller molyplugg? Är det vanliga så dra ut dem, tryck in spackel i hålet, inte runt om och måla sedan i den färg väggen är. Är det tapetserat så brukar vattenfärg vara det bästa. Hoppas det löser sig!

• gusjma

Om det är stora hål med eller utan plugg så trot jag att det kan exkluderas från normalt slitage.

Men, en hyreslägenhet vi tittat på var smockfylld med saker på väggarna: tavlor, gyllor prylar, mässing (en j-a massa skit om du frågar mig). Jag såg framför mig att hela 5-rummaren skulle se ut som en skottlossning ägt rum. Men där skulle lägenheten INTE ha tapetserats om innan vi flyttat in. DÄr gick de ENBART på hur lång tid det var sedan senaste tapetseringen.

• gusjma

Spegelväggar är nog också ett stort no-no i hyreslägenheter...

Mrs Mommy skrev 2008-08-19 15:47:50 följande:

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jspTror det tyvärr vbara är krokar som är "normalslitage"Detta kan stå dig dyrtX Byta ut badkaret mot duschX Låta dina katter vässa klorna på tapetenX Hänga upp en hängmatta som lämnar stora hål i taketX Spräcka handfatetX Byta ytterdörrenX Riva en mellanväggX Bryta upp parkettgolvetX Montera väggfasta bokhyllor som lämnar många hål efter sigX Handmåla köksluckornaX Tapetsera eller måla med färger som få andra kan förväntas accepteraKälla: Fastighetsägarna/Hyresgästföreningen
  • malinnnnn

Tack för tipsen!! Tror inte att jag har så mkt att oroa mig för, men jag blev så paff när jag pratade med hyresvärden på telefon. Tycker det är konstigt att han kommer och kolla nu innan jag ens tagit ned allt - jag menar, jag kan säkert fixa till de några hålen ganska väl.. ser ju "värre" ut när hyllan är uppe.

Säg att jag blir skyldig till att betala - hur mkt kan det röra sig om? På ett ungefär?

• Mrs Mommy

Ja det är som hyllor.
    Hål som hål

gusjma skrev 2008-08-19 15:50:46 följande:
    Spegelväggar är nog också ett stort no-no i hyreslägenheter...Mrs Mommy skrev 2008-08-19 15:47:50 följande:
  • malinnnnn

Är plat-TV:n normalslitage i dagsläge? Kan tänka mig att det inte var det förut, men nu har ju mer eller mindre varanna person sådan TV på väggen? Eller?

• gusjma

Det beror ju helt på hur hålen ser ut efter TV:n tagits ner! Kan tänka mig att en sådan tung sak har krävt stor skruv och stor plugg - och därmed lämnar ett stort hål???

malinnnnn skrev 2008-08-19 15:52:38 följande:
    Är plat-TV:n normalslitage i dagsläge? Kan tänka mig att det inte var det förut, men nu har ju mer eller mindre varanna person sådan TV på väggen? Eller?
  • solsystem

Det är så att när någon säger upp en lägenhet så tar man som hyresvärd kontakt med personen och gör en första besiktning, detta för att du som hyresgäst ska få en chans att återställa sådant som du får anmärkningar på. När du sen har flyttstädat etc görs en slutbesiktning, de anmärkningar som du åtgärdat stryks då om de blir godkända.

malinnnnn skrev 2008-08-19 15:51:26 följande:
    Tack för tipsen!! Tror inte att jag har så mkt att oroa mig för, men jag blev så paff när jag pratade med hyresvärden på telefon. Tycker det är konstigt att han kommer och kolla nu innan jag ens tagit ned allt - jag menar, jag kan säkert fixa till de några hålen ganska väl.. ser ju "värre" ut när hyllan är uppe. Säg att jag blir skyldig till att betala - hur mkt kan det röra sig om? På ett ungefär?
  • malinnnnn
    solsystem skrev 2008-08-19 15:54:50 följande:
    Det är så att när någon säger upp en lägenhet så tar man som hyresvärd kontakt med personen och gör en första besiktning, detta för att du som hyresgäst ska få en chans att återställa sådant som du får anmärkningar på. När du sen har flyttstädat etc görs en slutbesiktning, de anmärkningar som du åtgärdat stryks då om de blir godkända.
    Ahaaa.. okej - det låter ju faktiskt logiskt. Jag ska snart gå hem från jobbet och kolla själv hur det ser ut. Har inte reflekterat över "hålen" förrän nu. Vi har inte hängt upp en massa grejjer och gjort många hål, men några blir det ju alltid.. och dessa några hål tycker jag att han själv borde ha översikt med.
  • solsystem

du behöver nog inte oroa dig så mycket, det fixar sig!

• didis

Du har väl ett besiktningsprotokoll från när du flyttade in?

Där står alla anmärkningar som hål i väggar etc som fanns där innan du flyttade in.

om det blev omtapetserat under tiden du bodde där får du nog räkna med att lämna väggarna i gott skick, jag har bott i lägenheter där tapetseringsintervallet var 15 år...

Kolla alltid besiktingsprotokollet och gå igenom lägenheten och anmäl alla brister innan ni flyttar in! En hyresvärd ville fakturera onormalt slitage men vi kunde visa att vi lämnat in komplettering av besiktningsprotokollet där skadan redan stod med så vi slapp.

Svar på tråden Detta hör ej hit, MEN - någon som kan hjälpa mig? SNÄLLA!