• feltsen

Er förlovning!

Hej alla glada!

Jag sitter här och tänker som vanligt på vår stundande förlovning. min sambo sa i början av juli att jag om max ett år har en ring på fingret..haha. Men jag är såå otålig och vill att det ska ske NUU. han vill överraska och göra något speciellt och jag ser verkligen fram emot när dagen kommer..

Så för att stilla min förlovninshunger lite, kan inte ni berätta om era förlovningar? (det kanske finns en sånhär tråd redan..?) hur gick det till, vem frågade vem, var var ni? var ringen fin? hur hade det planerats? ja, kort och gott, berätta allt! :D

• Svar på tråden Er förlovning!
  • Timba

Jag har inget att säga men måste bara berätta ändå- vi ska inte förlova oss utan kör giftermål direkt !!

Tossigt? Kanske, men vi har båda varit förlovade innan (jag tom tre gånger, oooops) så vi känner att förlovning inte betyder någonting för oss. Vi vill därför köra skarpladdat med ringen i kyrkan på en gång! Kanske ska tillägga att vi ska ha en ring i var, endast vigselringen. OM vi valt att ha två ringar skulle vi förlovat oss på kyrktrappan

• Kjell Präst

Vi förlovade oss i vår lägenhet klockan 04.00 på morgonen och drack fläderläsk och åt mintkyssar för att fira. Vi bytte inte ringar utan förlovade oss med halsband. Jag vill minnas att det var ett gemensamt beslut att förlova oss, vi gjorde det fem månader efter att vi hade blivit ett par. Giftermål var inte alls aktuellt, den diskussionen tog vi flera år senare, efter att vår äldsta dotter fötts.

• feltsen

haha, men åh, jag tycker att det låter fint! och det är ju ändå lite annorlunda, sånt är ju alltid kul! och framförallt: man ska ju alltid göra det som känns rätt!

• feltsen
    feltsen skrev 2008-08-22 10:45:08 följande:
    haha, men åh, jag tycker att det låter fint! och det är ju ändå lite annorlunda, sånt är ju alltid kul! och framförallt: man ska ju alltid göra det som känns rätt!
    syftade på timbas inlägg :D
  • Tooticki

Min man frågade mig när vi hade sex, fulla och fnissiga, kl 04.30 den 1 januari i en gästsäng (90 cm bred) hos folk vi varit på fest hos. Har för mig att han formulerade sig så här: "Vill du vara ringbunden med mig?"

Ringväxlingen skedde först den 30 mars (vi flyttade emellan och jag designade ringarna själv så det tog ett tag att få dem från guldsmeden). Då växlade vi ringar hemma och gick sen ut och åt på Heaven 23, en fantastisk trerätters middag med fördrink och supergott vin till maten.

• Vargtassa

Jag och min sambo pratade och pratade men ingenting hände.. Så en dag på jobbet lacka jag till och skrev ett mess: Vill du förlova dig med mig? Om du säger ja så köper vi ringar på torsdag (jag var ledig då). Ska man ha nåt gjort får man göra det själv.
    Efter ett tag kom ett svar: ja
    Så på tordagen åkte vi till Guldfynd och köpte ringar :)
    På förlovningsdagen så satte vi på oss ringarna hemma i våran lilla etta och så sa vi att vi skulle åka in till stan på kvällen och äta på restaurang för att fira lite (vi berättade aldrig för någon att vi förlovat oss, de fick upptäcka det själva) men min sambo som då är en bilkille han skulle bara åka med min bror och kolla på lite bilar runt kl 12 på dagen. klockan 23 kom han hem med en pizza till mig.. Min sambo är tyvärr inte världens mest romantiska person men han hade i alla fall vett att skämmas ;)
    Nu 11 år och 2 barn senare så är hans förlovningsring borta (han jobbar på en mekanisk verkstad och kan inte ha den på sig så han har den i ett halsband men en dag gick halsbandet sönder och ringen är borta) och jag har min ring på tummen då den är för stor så nu när vi ska gifta oss så blir det en varsin ny ring till oss båda.. Hoppas inte hans halsband går sönder den här gången bara ;)
    Tyvärr väldigt oromantiskt som sagt men jag vet ju att han är sån så jag förväntar mig ingenting. Giftermålet har vi pratat oss fram till (jag puschade väl mest) så har han inte friat innan nyårsafton så gör jag det! :)
    Redig kvinna klarar sig själv ;)
    Lördagen den 14 februari (alla hjärtans dag och våran 11 årsdag) smäller det!! :)

• skille

6juni: jeg fikk beskjed om å stå opp og kle på meg, jeg fikk ikke vite hvor vi skulle. Vi kom til Landvetter og jeg fikk beskjed at vi skulle til London. Jeg forsto med en gang at vi skulle til Tiffanys, han gikk aldri ned på kne elelr noe slik, men han kjøpte drømme ringen til meg, det holdt for min del. (favorittfilmen min er breakfast att Tiffanys)..

• Dittvackrajag

Jag hade skrivit vår förlovningsberättelse i min blogg, men jag lägger in inlägget här också

Det blev inte precis som vi hade tänkt oss, men det blev världens mysigaste i alla fall!

Det regnade lite lätt så vi gick inte ut på vår planerade picknick.
    Men vi åt mitt bröd och hade gjort en sallad. Hade en ostbricka med creme bonjour oliv, brie och vit mögelost, olika sorters kex, vindruvor och choklad.
    Vårt mousserande vin var mycket gott också!
    Efter vår brunch så plockade vi undan efter oss och sedan gick vi och tittade på Mamma Mia!, den filmen var otroligt bra, riktigt mysig och jag rekomenderar den varmt!
    Efter filmen så gick vi till restaurangen, jag beställde TAGLIATELLE MED RUCCOLAPESTO, TOMAT OCH
    LAGRAD FÅROST MED SVARTPEPPAR, Robin beställde PASTA MED ÖKT SIDFLÄSK, ÄGG, VITLÖK, PARMESAN OCH PECORINOOST. Vi beställde även en varsin TOMAT OCH MOZZARELLA SALLAD och en flaska Lambrusco Reggiano(emilia-romagna). RIKTIGT ASGOTT!
    Sedan blev det Batman - The Dark Knight, den var helt värt pengarna, men det blev så varmt i biosalongen så jag behövde gå ut en sväng och ta lite luft.
    Efter filmen så gick vi hem till min lägenhet, pratade lite och mös, efter tolvslaget så trädde vi på varandra våra ringar och sedan blev det sängdax...

• feltsen
    skille skrev 2008-08-22 11:08:22 följande:
    6juni: jeg fikk beskjed om å stå opp og kle på meg, jeg fikk ikke vite hvor vi skulle. Vi kom til Landvetter og jeg fikk beskjed at vi skulle til London. Jeg forsto med en gang at vi skulle til Tiffanys, han gikk aldri ned på kne elelr noe slik, men han kjøpte drømme ringen til meg, det holdt for min del. (favorittfilmen min er breakfast att Tiffanys)..
    MEN GUD SÅ ROMANTISKT! som ur en film!
  • didis

Vi förlovade oss, låt mig se... 1990. Och är inte gifta än...

• feltsen
    didis skrev 2008-08-22 20:34:51 följande:
    Vi förlovade oss, låt mig se... 1990. Och är inte gifta än...
    vill ni gifta er? hur kommer det sig att inget har hänt ännu?
  • didis
    feltsen skrev 2008-08-22 20:35:49 följande:
    vill ni gifta er? hur kommer det sig att inget har hänt ännu?
    Det kom studier och barn emellan och då var ekonomin rätt kass så vi ville hellre vänta.

I mars 2009 firar vi vår 20-årsdag genom att gifta oss! Maken har faktiskt friat i 15 år nu men jag har tyckt det finns viktigare saker att lägga pengarna på, som resor.
  • Emma16

Om nån vil höra min historia...

Jag och min m2b Johan var i norge i somras. En dag skulle vi på vandring till en ganska känd utsiktsplats i stavanger som heter Prekestolen. Googla gärna på det så får ni se något otroligt vacker utsikt!
    www.google.se/search&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=prekestolen&spell=1
    Det tog 2 timmar att gå upp rakt upp i 35 gradig värme.
    Väl däruppe så blev vi helt stumma av den vackra utsikten. Den var verkligen "breath taking".
    Efter en stund å sa jag tyst; "detta var det vackraste jag sett".
    Då ställer han sig på knä och säger;"ja det här är vackert, men det finns nåt som är vackrare" och klappar mig på kinden... SEn säger han" Emma, vill du gifta dig med mig?"
    Jag blev så chockad, lycklig, glad, så istället för att säga ja så säger jag "skämtar du???" och skrattar nervöst!
    Sen säger jag naturligtvis ja och han tar fram två ringar och en flaska champagne som han med stor möda släpat upp.
    Där satt jag, 600 möh, drack champagne och lät tåarna rinna av lycka :o)

• aikidoaasa

Tihihi... kul att se en sådan här tråd igen. Jag startade en för ett tag sedan. Men man blir verkligen alldeless varm av att läsa dessa underbara berättelser.

• feltsen

ÅH, det där var ju verkligen bara SÅ FINT! härligt!

Emma16 skrev 2008-08-22 21:59:34 följande:
    Om nån vil höra min historia...Jag och min m2b Johan var i norge i somras. En dag skulle vi på vandring till en ganska känd utsiktsplats i stavanger som heter Prekestolen. Googla gärna på det så får ni se något otroligt vacker utsikt! www.google.se/searchDet tog 2 timmar att gå upp rakt upp i 35 gradig värme. Väl däruppe så blev vi helt stumma av den vackra utsikten. Den var verkligen "breath taking". Efter en stund å sa jag tyst; "detta var det vackraste jag sett". Då ställer han sig på knä och säger;"ja det här är vackert, men det finns nåt som är vackrare" och klappar mig på kinden... SEn säger han" Emma, vill du gifta dig med mig?"Jag blev så chockad, lycklig, glad, så istället för att säga ja så säger jag "skämtar du???" och skrattar nervöst! Sen säger jag naturligtvis ja och han tar fram två ringar och en flaska champagne som han med stor möda släpat upp. Där satt jag, 600 möh, drack champagne och lät tåarna rinna av lycka :o)
  • feltsen
    aikidoaasa skrev 2008-08-22 22:33:49 följande:
    Tihihi... kul att se en sådan här tråd igen. Jag startade en för ett tag sedan. Men man blir verkligen alldeless varm av att läsa dessa underbara berättelser.
    ja, alltså just nu i väntan på mitt eget frieri (näääär koooommmeeeer deeeet?! ;D) så frossar jag verkligen i sådana här berättelser, de är så himla fina!
  • aikidoaasa
    feltsen skrev 2008-08-24 14:15:53 följande:
    ja, alltså just nu i väntan på mitt eget frieri (näääär koooommmeeeer deeeet?! ;D) så frossar jag verkligen i sådana här berättelser, de är så himla fina!
    Det håller jag med om och myser massor!
    Enda nackdelen med det kan iofs vara att man läser om så många fina frierier att man kanske blir lite besviken när ens egna kommer om det inte är lika uttänkt etc. Men jag vet iallafall vad mitt svar skulle vara!
  • Helges Älskling

Vi hade varit ifrån varandra i 2 månader då vi gjort slut av praktiska (boende/distans) orsaker. Men vi klarade bara inte av att vara utan varandra utan sakna varandra så det var omöjligt att inte träffas igen. Semestern tillbringade vi i nyinköpta sommarstugan och en av de första kvällarna där ute på verandan en regnig sommarkväll, höll han om mig och sa att vi aldrig mer får vara utan varandra och att han vill att jag ska vara hans familj för alltid. Han frågar om jag vill förlova mig med honom ¨på fredagen (080808) detta var på söndagen.
    Det var väldigt känslosamt och det var både skratt och tårar och kyssar. Dagen efter åkte vi och valde ut ringar och ¨på fredagen hade vi mysfrukost, åkte in till stan och gick runt och strosa, åt lunch på restaurang och handlade lite. Vi hade planerat en trerätters som vi laga tillsammans med vin och kyssar och dukade fint framför öppna spisen i vår stugans vardagsrum. Vid halvtolv till tryffel, jordgubbar och champange tog vi på varandra ringarna, bara kysstes och fnissade och beundrade varandras ringfingrar som blänkte så underbart! Det känndes helt underbart och så rätt och jag tror att vi båda var tagna av stunden. Nu 20 dagar efteråt ler vi fortfarande varje gång vi tittar på varandras ringfinger och i helgen som gick hade vi en förlovningsmiddag med våra föräldrar också ute i stugan.

• Emsan08

Vi hade pratat om att förlova oss ett bra tag, jag tror vi började prata om de när vi bara hade varit tillsammans i 3 månader, men jag troode vi skulle göra det på riktigt (mest i mina tankar på rosa moln). Men sen den 17/11-07 så vi var och handlade med hans syster så vi gick in till Två hjärtan, tittade runt lite och tittade på ringar och bestmde att vi ville ha något annorlunda. Vi började titta i tidningar för olika mönster och min fästman hittade på en gång vilket mönster han ville ha på sin ring, jag valde en slät med en blå diamant i mitten och så våra namn i förstås. Sen skedde själva förlovningen i park på nyårsafton 07 en minut i tolv. Jätte romantiskt.

Svar på tråden Er förlovning!