• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • miss u

Vad kul att ni är så snabba på att snappa upp den nya tråden

Tessien: Vi har tänkt ha röd, svart och vit. Sambon gillar svart och rött, så då la jag till vit. Får väl se om jag hinner ändra mig, men än så länge känns det bra.

Mmmalurk: Du har ju inte så länge kvar nu! Vad roligt! Hur kommer det sig att ni valde domkyrkan? Vi har funderat på den, men jag tycker den känns väldigt stor. Ska ni ha många gäster?

• miss u

Att skicka inbjudan 3 månader innan bröllopet känns ju rätt okej om man ska gifta sig under semestern. Dom flesta av dom vi kommer att bjuda kommer att få reda på datumet innan inbjudan skickas ut så dom kan planera in det ordentligt.

• miss u

Jag har nog tänkt att göra inbjudningarna, vigselprogram och festprogrammet själv. Då vet jag att det blir såsom jag vill ha det.

Bordsplacering har jag inte ens börjat tänka på, men känns som att det kommer att lösa sig. Gäller att blanda folk på ett bra sätt. Hur gör ni med barn? Får dom vara med på festen, och sätter ni dom vid ett eget bord isf?

• miss u

Mmmalurk: Jag känner tvärtom som du. Inte domkyrkan, men gärna en kyrka nära Kolbäck Jag tycker att domkyrkan känns alldeles för stor för min del, sen kommer sambon från Strömsholm och har sina farföräldrar begravda vid Säby kyrka (där sambon även döptes en gång i tiden) och vid Kolbäcks kyrka ligger mina morföräldrar begravda. Känner ingen anknytning till nån speciell kyrka i Västerås. Mina föräldrar gifte sig i domkyrkan, men det var före min tid.

• miss u

Jag funderar på att ha presentation av alla gäster + att man sätter in en bild på den kändis dom är mest lik. Det ska finnas nån hemsida där man kan få reda på vem man är lik. Kul idé tycker jag själv, men frågan är om man orkar med allihopa. Vi lär bli runt 50 pers.

• miss u

Mmmalurk: Var ligger Stenköket nånstans? Jag vet att jag hört det namnet tidigare, men jag kommer inte på var det är nånstans. Borgbylokalen är också helt okej. Har varit där på nyårsfirande, så jag vet inte riktigt hur det ser ut på sommaren. Annars tänkte jag kolla hur det är med församlingslokaler. Tror inte att Kolbäcks kyrka har nån, men Säby tror jag har. Ska till dom krokarna i helgen så får väl kika lite då.

Måste man boka tid med kyrkan om man vill titta runt, eller är det bara att kliva på?

• miss u

Tack så mycket för tipsen. Har inte hunnit kolla runt så mycket än, så alla tips är välkomna. Vilket borde man kolla upp först, kyrka eller festlokal?

• miss u

Jag har också funderat på om vi ska ta med oss presenterna och öppna hemma. Tänkte nog åka på bröllopsresa så snart som möjligt, kanske redan dagen efter. Samtidigt känns det ju lite sniket att öppna i ensamhet, men det finns ju inget värre att stå och öppna present inför andra heller. Och så måste man se glad ut och tacka så mycket, oavsett vad man tycker om presenten... Det är svårt!

• miss u

Vad roligt att vi börjar bli ett gäng här nu. Välkomna Mangos och Ia o Puh.

Tessisen: Vi ska också åka till Thailand i vinter, men den resan är till för att fira blivande mannens (första gången jag skriver det!) 35 årsdag. Det har varit inbokat länge, så bröllopsresa blir det också, fast inte så långt bort då. Jag ska till New York med jobbet om drygt en månad också. Hoppas på att göra lite fynd där, först och främst papper och skor. Jag har funderat på om jag skulle låa sy upp en klänning i Thailand. Ska du göra det? Det gäller bara att hitta en modell som jag trivs i och kunna förklara med hjälp av bilder och knacklig engelska.

Ia o Puh: Jag blev också firad till i fredags, helt oväntat på en finlandskryssning av alla ställen. Prel. datum för oss är 18 juli 2009, vår 3 årsdag. Har planerat olika nivåer på antalet gäster, beroende på om vi får nån sponsring eller inte och idag ska jag kolla med två kyrkor som vi är intresserade av om vi får komma och titta.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009